یکشنبه 7 خرداد 1385

كاريكاتور ايران و مسئله حقوق بشر، مرتضي ميري

چاپ كاريكاتور « چه كنيم كه سوسك ها سوسكمان نكنند » در نشريه ايران جمعه موجب حوادث فراوان در چند روز اخير در نقاط مختلف كشور شده است . از بازداشت مانا نيستاني و مهرداد قاسم فر گرفته تا اعتراضات هموطنان عزيز و محترم آذري ، همه و همه ناشي از اشتباهاتي كوچك هستند كه با چند عذرخواهي مي شد از وقوع اين اتفاقات جلوگيري نمود . عذرخواهي توسط روزنامه ايران چندين بار انجام شد اما ظاهرا به دست هموطنان آذري نرسيد كه چنين مسئله اي با توجه به توزيع گسترده ي روزنامه ي رسمي دولت ، ايران ، كمي عجيب به نظر مي رسد و داراي شبهات فراوان است . بدين ترتيب اعتراضات بالا گرفت و به تخريب ساختمان هاي دولتي شهر هاي آذري نشين كشور انجاميد . كاريكاتوريست و سردبير بازداشت شدند و مدير مسئول محترم كه طبق قانون در چنين مواقعي مي بايستي پاسخگو باشد كوچكترين علامت سوالي را متوجه خود نديد . دولت هم از عذرخواهي سر باز زد و همين مسئله به علاوه عدم پاسخگويي دولت و وزير ارشاد خشم مردم آذري زبان را دو چندان كرد .
در ميان اين اعتراضات تحركاتي هم از جانب عده اي از جدايي طلبان صورت گرفت و دامنه آشوب را وسيع تر نمود كه به نوبه ي خود محكوم است .
اين مسائل واكنش هاي متفاوتي را در روزنامه ها ، محافل خبري و سياسي ، وبلاگ ها و . . . موجب شده است . اكثرا از وضعيت نا بسامان قوميت ها در ايران مي نالند و اين كاريكاتور را جرقه و بهانه اي مي دانند براي باز كردن زخم كهنه مسائل قومي و مذهبي در ايران . اما مسئله اينجاست كه آيا بايد تاوان كاستي هاي حقوق بشر در ايران و مشكلات قوميت ها را مانا نيستاني و مهرداد قاسم فر بدهند ؟ كساني كه با توجه به سبقه ي روشن و كارنامه ي سپيد خود هيچگاه نه سوداي توهين و تحقير قوميت ها را در سر داشتند و نه به اختلافات قومي دامن زده اند . شكي در اين نيست كه مي بايستي مسئولين دولت ، خبرگزاري ايرنا و وزارت ارشاد در اين زمينه ي توضيحات لازم را در به ملت شريف ايران بخصوص هموطنان معزز آذري ارائه داده و نسبت به عملي كه در جريده ي رسمي دولت انجام شده پاسخگو باشند و بازداشت دو روزنامه نگار اين نشريه مسئله را حل نكرده و از مسئوليت دولت در اين زمينه نمي كاهد .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

با اذعان به اشتباه در چاپ كاريكاتور و كاستي هاي حقوق بشر در ايران و محفوظ دانستن حق اعتراض براي هموطنان گرامي آذري ، برادرانه تقاضا مي كنم كه منطقي تر با موضوع برخورد كرده و كمي در كاريكاتور و مفهوم آن تأمل نموده و عذرخواهي مانا و مهرداد را بپذيرند . از ديگر هموطنان ، همكاران و دوستان نيز خواهشمندم از عنوان نمودن مسائل تحريك آميز بپرهيزند كه هيچ حاصلي ندارد به جز وخيم تر شدن اوضاع همكاران بي گناه و ادامه ي بازداشت اين عزيزان .

مرتضي ميري
Morteza.miri@gmail.com

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كاريكاتور ايران و مسئله حقوق بشر، مرتضي ميري' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016