یکشنبه 7 خرداد 1385

احمدي‌نژاد در گفتگو با اشپيگل: احتمال دارد جام جهاني را از نزديك ببينم، درخصوص واقعيت داشتن هولوكاست هنوز متقاعد نشده‌ام، ايرانيوز

هفته نامه آلماني اشپيگل در شماره اخير خود گفت و گويي از محمود احمدي‌نژاد را منتشر كرده است.اين نشريه كه احمدي نژاد را يكي از مشهورترين و پرخبرترين روئساي جمهور جهان معرفي كرده است احتمال سفر وي به آلمان براي حضور در جام جهاني 2006را از زبان احمدي نژاد زياد اعلام كرده است. اشپيگل آن‌لاين تنها با اشاره به بخش‌هايي از اين مصاحبه آن را در سايت خبري خود منتشر كرده‌است.

به گزارش ايرانيوز، "احمدي‌نژاد" به خبرنگار اشپيگل گفت: من به كشورهاي غربي هشدار مي‌دهم يا موافق ايران تصميم بگيرند يا مخالف و موضع مياني و ممتنع اتخاذ نكنند.

وي در خصوص سفرش به آلمان در جريان مسابقات جام جهاني 2006 گفت: تصميم من براي رفتن به آلمان به مسايل مختلف و زيادي بستگي دارد.

رئيس جمهوري ايران ضمن ابراز ترديد نسبت به واقعيت داشتن واقعه هولوكاست گفت: من چيزي را به عنوان حقيقت مي‌پذيريم كه متقاعد شوم كه آن اتفاق افتاده‌است.
در اين حال، "احمدي‌نژاد" در اولين مصاحبه رسمي خود با يك مجله غربي از به رسميت شناختن اسرائيل سرباز زد و گفت: اگر هولوكاستي هم وجود داشته، حال بايد اسرائيل در اروپا باشد نه در فلسطين. اروپايي‌ها متهم به ارتكاب اشتباهات فاحشي در اين خصوص هستند.
وي همچنين به تمايل كشورش براي بهبود و بازسازي روابط با تمامي كشورهاست. در خصوص برنامه‌هاي اتمي ايران نيز گفت: اروپا بايد در كنار ايران قرار گيرد، در غير اينصورت خود متضرر خواهد شد.
اين درحالي است كه رسانه‌هاي خارجي نيز از بررسي احتمالي مذاكره مستقيم تهران – واشنگتن در دولت آمريكا خبر مي‌دهند.
نيويورك تايمز نوشت: "كاندوليزا رايس"، وزير امورخارجه آمريكا، مذاكرات خود در اين خصوص را با كارمندان عاليرتبه وزارت امورخارجه اين كشور آغاز كرده است اما "رايس" ابراز نگراني كرد كه ابراز آمادگي كشورش براي مذاكره مستقيم با ايران نشانه ضعف آمريكا تلقي شود و به روند گفتمان ايران و اتحاديه اروپا خدشه وارد كند.
در عين حال، "جورج بوش"، رئيس جمهوري آمريكا، "ديك چني"، معاون وي، و "دونالد رامسفلد"، وزير دفاع اين كشور، به شدت با آغاز مذاكرات مستقيم با ايران حتي از طريق لابي‌هاي غير رسمي مخالفت كرده‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از سوي ديگر، "توني بلر"، نخست وزير انگليس، دولت ايران را به توقف غني‌سازي اورانيوم دعوت كرد و در عين حال از اتخاذ تدابير سختگيرانه و حتي نظامي خبر داد.
وي تصريح كرد: تا زماني كه ايران دست به تغييراتي جدي نزند، ما از اتخاذ موضع مشخص خود مطمئن نمي‌شويم ولي اميدوارم كه مجبور به اعمال تغييرات دلخواه در ايران نشويم.
"آنگلا مركل"، صدر اعظم آلمان، نيز روز پنجشنبه در گفت‌و‌گو با "رايس" خواستار مذاكرات مستقيم ايراو آمريكا شد. "فرانك والتر اشتاين‌ماير"، وزير امورخارجه آلمان نيز قرار است در سفر خود به آمريكا در هفته جاري، با رهبران اين كشور در اين خصوص مذاكره كند.

Copyright: gooya.com 2016