چهارشنبه 10 خرداد 1385

نامه سندیکای شرکت واحد به دبیرکل سازمان بین المللی کار: هیات اعزامی جمهوری اسلامی به کنفرانس ژنو، نماینده کارگران ایران نیست، راديو فردا

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه طی نامه ای به دبیرکل سازمان بین المللی کار ضمن اشاره به نقض اساسی حقوق کارگران در ایران، تاکید کردند هیات اعزامی از سوی جمهوری اسلامی، به هیچ وجه نماینده کارگران ایران نیست و یکی از اعضای برجسته این هیات، از سردمداران حمله به اجتماع سندیکای کارگران شرکت واحد بوده است. کاری تاپیولا مدیر اجرایی سازمان بین المللی کار می گوید می توانم بگویم وضع بدتر هم شده و افرادی که به سراغ ما آمده و از ما درخواست حمایت و فریادرسی کرده اند، محاکمه و در برخی موارد زندانی شدند. شرکت کنندگان کنفرانس سالانه سازمان بین المللی کار از روز چهارشنبه در ژنو آغاز به کار می کند، از جمله در باره کار کودکان، شرایط ایمنی کار و الگوهای در حال تغییر محیط کار در سطح بین المللی به بررسی و بحث می پردازند.
مسعود ملك


کنفرانس سالانه سازمان بین المللی کار از روز چهارشنبه در ژنو آغاز به کار می کند. کار کودکان، شرایط ایمنی کار و الگوهای در حال تغییر محیط کار در سطح بین المللی، از جمله مواردی است که در دستور کار اجتماع امسال سازمان بین المللی کار قرار دارد. هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه طی نامه ای به دبیرکل سازمان بین المللی کار ضمن اشاره به نقض اساسی حقوق کارگران در ایران، تاکید کرد هیات اعزامی از سوی جمهوری اسلامی، به هیچ وجه نماینده کارگران ایران نیست و درواقع یکی از فرستادگان اصلی حکومت ایران، از سردمداران حمله به اجتماع سندیکای کارگران شرکت واحد بوده است.
مسعود ملک (رادیو فردا): دنیا رو به جهانی شدن پیش می رود و الگوهای قدیمی کار در حال تغییر است. قرار است خوان سوماویا دبیرکل سازمان بین المللی کار روز چهارشنبه کنفرانس سه هفته ای این سازمان در ژنو را با سخنانی درباره مشکلات و چالش های مرتبط با روند و الگوهای در حال تغییر کار جهانی آغاز کند. در کنفرانس سالانه سازمان بین المللی کار ILO همچنین درباره تهیه یک قرارداد جدید شرایط ایمنی و بهداشت محیط کار بحث و مذاکره خواهد شد.

کاری تاپیولا مدیر اجرایی سازمان بین المللی کار هدف از قراداد جدید را تحکیم پیمان موجود و کاستن میزان آسیب های ناشی از تصادفات و بیماری در محل کار توصیف کرد که به گزارش ILO سالانه سبب مرگ دو میلیون نفر می شود. شرکت کنندگان در کنفرانس سه هفته ای ILO در ژنو درباره کار اجباری در برمه بحث و مذاکره خواهند کرد. کاری تاپیولا می گوید: در کنفرانس امسال نیز مانند سال های گذشته اقدامات احتمالی برای مجبور کردن حاکمان نظامی برمه به گردن نهادن بر پیشنهادات کمیته تحقیق ILO در این زمینه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. آقای تاپیولا به صدای آمریکا گفت:

کاری تاپیولا: اوضاع فرقی نکرده، می توانم بگویم بدتر هم شده و ما با وضعیتی روبرو هستیم که در آن افرادی که به سراغ ما آمده و از ما درخواست حمایت و فریادرسی کرده اند، محاکمه و در برخی موارد زندانی شدند. برای این که حقشان را خواسته اند. و این را صادقانه بگویم، وضعیت غیرقابل قبولی است.

م . م: در کنفرانس ژنو یک روز هم به کار کودکان اختصاص داده شده است. ILO در تازه ترین گزارش خود از کاهش یازده درصدی میزان کار کودکان در فاصله سال های 2000 تا 2004 میلادی خبر داد. اما در همین گزارش قید شده 216 میلیون کودک در گوشه و کنار جهان مشغول کار هستند. در حالی که جای این کودکان در مدارس است. بنابراین ILO تلاش خواهد کرد بر هیات های اعزامی 178 کشور عضو این سازمان فشار بگذارد تا اقدامات بیشتری در راستای پیشگیری از کار کودکان به عمل آورند.

قرار است هیاتی از سوی جمهوری اسلامی نیز متشکل از اعضای شوراهای اسلامی کار و به سرپرستی محمد جهرمی وزیر کار و امور اجتماعی در کنفرانس ILO در ژنو شرکت کنند. در همین راستا سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، روز سه شنبه نامه ای به دبیرکل سازمان بین المللی کار ارسال کرد و در آن ضمن اشاره به تحولات اخیر و چالش و دشواری هایی که فعالان سندیکایی در ایران با آن روبرو هستند، خواهان خودداری ILO از به رسمیت شناختن شوراهای اسلامی کار به عنوان نماینده واقعی کارگر در ایران شده است. در بخشی از این نامه آمده:

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

«همانطوری که جنابعالی آگاهید، به دلیل نواقص جدی و عدم رعایت استانداردهای حقوق بنیادین کار به ویژه حق آزادی تشکیل سندیکاهای کارگری در قانون کار جمهوری اسلامی و به دلیل تفاوت بنیادی قانون شوراهای اسلامی کار با مقررات و استانداردهای مذکور، گروه های کارگری اعزامی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران به جلسات سالیانه سازمان بین المللی کار و دیگر مجامع مشابه مطلقا نماینده واقعی جامعه کارگری ایران محسوب نمی گردند. بنابراین از جنابعالی درخواست می گردد از پذیرش گروه شوراهای اسلامی کار با عنوان نماینده جامعه کارگری جدا جلوگیری گردد و تا رعایت کامل مقررات و استانداردهای پذیرفته شده حقوق بین المللی کارگران، این عدم پذیرش ادامه یابد».

گفتنی است اکبر عیوضی از اعضای شوراهای اسلامی کار، که به همراه هیات اعزامی جمهوری اسلامی به ژنو سفر می کند، به گفته یک فعال سندیکایی از سردمداران حمله خشونتبار عوامل خانه کارگر و شوراهای اسلامی کار به هیات موسس سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در 19 اردیبهشت 1384 است که در جریان رسیدگی به پرونده شکایت هیات موسس سندیکا از عوامل حمله، مجرم شناخته و محکوم شده است و اکنون نیز به قید وثیقه در خارج از زندان به سر می برد. این در حالی است که منصور اصانلو که با رای هزاران کارگر شرکت واحد به نمایندگی و ریاست هیات مدیران سندیکای کارگران شرکت واحد انتخاب شده، بیش از پنج ماه است به اتهام نامعلوم در زندان به سر می برد.

Copyright: gooya.com 2016