پنجشنبه 11 خرداد 1385

پيشنهاد آمريکا: دو برداشت متفاوت، پرویز کامیاب، بی بی سی

پيشنهاد مشروط دولت آمريکا برای مذاکره با ايران دو نوع واکنش کاملا متفاوت در آمريکا بر انگيخته است. مقالات روز پنجشنبه روزنامه های واشنگتن پست و نيويورک تايمز نمايانگر اين دو برداشت متفاوت از پيشنهاد آمريکا هستند.

روزنامه واشنگتن پست می نويسد تصميم جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا، بيانگر اين واقعيت اساسی در ديپلماسی امروز است که تلاش کشورها برای دستيابی به سلاح اتمی می تواند اهرم سياسی قدرتمندی باشد.

به نوشته اين روزنامه آقای بوش که تا چندی پيش حتی با استفاده صلح آميز ايران از انرژی اتمی مخالف بود، به تدريج مجبور شد برای جلب همکاری روسيه، چين و اتحاديه اروپا اين حق ايران را به رسميت بشناسد و اکنون بدليل آنکه در موضع ضعف قرار دارد دست به تغييری بزرگ در سياست خارجی خود زده و حاضر است با حکومتی مذاکره کند که رئيس جمهور آن منکر هولوکاست و کشتار ميليونها يهودی توسط آلمان نازی در جريان جنگ جهانی دوم است.

بسياری از مقام های آمريکايی نيز از تصميم آقای جورج بوش استقبال کرده و با تاکيد بر شرايطی نظير اوضاع ناخوشايند عراق و بهای بالای نفت خواستار مذاکره با ايران شده اند.

تام لنتوس نماينده دمکرات کنگره آمريکا گفته است: "من کاملا از اين تصميم حمايت می کنم. ايالات متحده به وضوح خواستار حل اين موضوع بطور ديپلماتيک است. حضور آمريکا در کنار دوستان اروپايی و متحدانش بر سر ميز مذاکره با ايران بهترين راه برای حل اين مسئله است."

اما گروه ديگری نيز در آمريکا معتقدند که کاخ سفيد می داند که پيش شرطی که به پيشنهاد مذاکره خود با ايران اضافه کرده است از سوی ايران رد خواهد شد و در واقع اين پيشنهاد از ابتدا محکوم به فناست.

روزنامه نيويورک تايمز روز پنجشنبه طی مقاله ای به نقل از يک مقام کاخ سفيد که نخواست نامش فاش شود نوشت اختلاف بين کاندوليزا رايس وزير خارجه آمريکا که خواستار استفاده از ابزارهای ديپلماتيک عليه ايران است با ديک چنی معاون رئيس جمهور که بدنبال تخاصم و تقابل با ايران است سرانجام دو طرف را به اين توافق رساند که برای برخورد با ايران آمريکا گزينه مذاکره مستقيم با اين کشور را نيز امتحان کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنيس راس رئيس موسسه سياستگذاری خاور نزديک در واشنگتن که در زمان بيل کلينتون رئيس جمهور سابق آمريکا نماينده ويژه کاخ سفيد در امور خاورميانه بود به بی بی سی گفت: "بزگترين مزيت اين کار برای دولت آمريکا اين است که توپ را مجددا به زمين ايران می برد. اين ايران است که بايد تصميم بگيرد که چه پاسخی به يک ابتکار بدهد."

يک مقام کاخ سفيد نيز ساعاتی پيش به خبرنگاران گفت که اميدوار است اظهارات منوچهر متکی وزير خارجه ايران جواب نهايی دولت ايران به پيشنهاد آمريکا نباشد.

آقای متکی در اولين واکنش به پيشنهاد آمريکا گفت که ايران حاضر به پذيرش تعليق غنی سازی اورانيم به عنوان پيش شرط مذاکره با آمريکا نيست.




دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پيشنهاد آمريکا: دو برداشت متفاوت، پرویز کامیاب، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016