پنجشنبه 11 خرداد 1385

هشدار بوش به ايران همزمان با جلسه قدرتها، صدای آمريکا

پرزیدنت بوش می گويد اینک بسته به تصمیم ایران است که فعالیت های حساس اتمی را متوقف کند و پیشنهاد آمریکا را برای گفت و گو به منظور حل اختلاف بپذیرد.

آقای بوش روز پنجشنبه در کاخ سفید به خبرنگاران گفت اگر ایران پیشنهاد آمریکا را رد کند، جهان به اتفاق از طریق شورای امنیت وارد عمل خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا این نظر را در حالی ابراز داشت که [وزیران امور خارجه قدرت های بزرگ جهان پس ازپيشنهاد ديروزآمريکا، درجلسه ای در وین در باره چگونگی برطرف ساختن اختلاف ناشی از برنامه اتمی ایران، به بحث پرداخته اند.

کاندوليزا رايس وزير امورخارجه آمريکا و همقطارانش از بريتانيا، آلمان، فرانسه، روسيه و چين، مجموعه ای از مشوّق ها را برای ايران، در صورت انصراف از فعاليت های حساس اتمی اش، و مجازات های در صورت عدم انصراف را، بررسی ميکنند.

خانم رايس روز چهارشنبه گفت آمريکا آماده است در صورتيکه تهران غنی سازی اورانيوم و فعاليت های مرتبط با آن را متوقف کند، به مذاکرات اروپائی ها با ايران ملحق شود.

در تهران، منوچهر متکی وزير امورخارجه ايران شرط و شروط برای مذاکرات را رد کرد و گفت کشورش حق غنی سازی اورانيوم را رها نميکند، اما افزود برای مذاکره با آمريکا حاضر است. آقای متکی گفت واشنگتن اگر خواستار مناسباتی جديد با تهران است، بايد رفتار خود را عوض کند.

يک سخنگوی کاخ سفيد امروز از ايران خواست پيشنهاد آمريکا را به دقت مورد بررسی قرار دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آمريکا از سال ۱۹۷۹ با ايران مذاکرات مستقيم و رسمی نداشته است.

روسيه، چين، اتحاديه اروپا و آژانس بين المللی انرژی اتمی از سياست آمريکا در مورد تماس با ايران استقبال کرده اند. با اينحال مسکو و پکن ميگويند در مورد توّسل به اقدامات شديد برای وادار ساختن ايران به انصراف از برنامه اتمی اش ملاحظاتی دارند.

غرب به ايران در مورد دنبال تسليحات اتمی بودن ظنين است. تهران چنين اتهامی را رد ميکند

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هشدار بوش به ايران همزمان با جلسه قدرتها، صدای آمريکا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016