شنبه 13 خرداد 1385

شیرین عبادی در لندن: به ايران حمله نکنيد، آفتاب

آفتاب: سخنان «شیرین عبادی» برنده جایزه صلح نوبل در همایش « به ايران حمله نکنيد» که روز جمعه در لندن برگزار شد، با واکنش گروههای افراطی مخالف جمهوری اسلامی مواجه شد.عبادی در اين همايش در کنار«تونی بن» سياستمدار مشهور چپگرای انگليسی و از وزيران سابق دولت بريتانيا، «ليندسی جرمن» عضو شورای مرکزی حزب سوسياليست کارگران بريتانيا، «زيبا ميرحسينی» مردم شناس و مستندساز ايرانی ساکن لندن و «الهه رستمی» استاد دانشکده مطالعات شرقی و آفريقايی دانشگاه لندن از سخنرانان همایش بود.


تمامی سخنرانان در اظهارات خود اتفاق نظر داشتند که قرار دادن ايران در برابر خطر حمله آمريکا، باعث اعمال محدوديت های بيشتر می شود.

به گزارش BBC ، همايش «به ايران حمله نکنيد» با استقبال چشمگيری مواجه شد و تالار اجتماعات جمعيتی بيش از ششصد نفر را در خود جا داده بود که در آن، نسبت غيرايرانيان بر ايرانيان می چربيد و سخنرانيها نيز به زبان انگليسی ايراد شد.

عبادی: نمی گذاریم ایران عراق شود

عبادی که آخرین سخنران این همایش بود، در سخنانش مسائل اخير قومی در آذربايجان، سيستان و بلوچستان و خوزستان و نا آراميهای دانشجويی را به عنوان نشانه های نارضایتی اقتصادی دانست.

او در عين حال خاطر نشان ساخت که مردم ايران به دليل تجربياتی همچون جنگ هشت ساله با عراق، از خشونت خسته و بيزارند .

وی در ادامه به مسئله هسته ای ايران پرداخت و گفت:«اگر آمريکا از اين نگران است که ايران با دست يافتن به سلاح هسته ای منطقه را به آتش بکشد، بايد بداند که اين خطر هم اکنون هم در منطقه به وجود آمده است».

خانم عبادی به پاکستان اشاره کرد که برخی در آن کشور بسیار بنيادگرا هستند و رئيس جمهور آن با کودتا و نه از راه انتخابات روی کار آمده و در عين حال بمب اتمی هم دارد».

او گفت: «فرق ايران و پاکستان اين است که پاکستان دوست و فرمانبردار آمريکاست اما ايران نمی خواهد از آمريکا فرمانبرداری کند».

وی در ادامه تأکيد کرد او اعتقاد دارد هيچ کشوری نيازمند بمب اتمی نيست. عبادی گفت آخرين کلامش اين است:«ما وطنمان را دوست داريم، از آن دفاع می کنيم و اجازه نمی دهيم تبديل به عراق ديگری شود».

حاشیه های سخنرانی عبادی

سخنان عبادی ابراز احساسات حاضران را به دنبال داشت که سپس به درخواست خانم عبادی و همراه با وی، سرود ملی «ای ايران ای مرز پرگهر» را با هم خواندند.

قبل از سخنرانی عبادی،هنگامی که مجری مراسم می رفت تا وی را به ايراد سخنرانی بخواند، در سالن سروصدايی بلند شد.يکی از حاضران عليه شيرين عبادی و زيبا ميرحسينی شروع به شعار دادن کرد و آنان را مدافعان حکومت جمهوری اسلامی در ايران خواند اما اکثريت قاطع حاضران با شخص معترض ابراز مخالفت کردند، و چند تن از شرکت کنندگان سرانجام او را به بيرون از تالار هدايت کردند.

تونی بن: بهترین راه گفت و گوست

اما پیش از عبادی، ابتدا تونی بن سیاستمدار چپگرای انگلیسی و وزیر سابق انرژی این کشور در دهه 70 میلادی سخنرانی کرد. بن که در زمان حکومت محمد رضا پهلوی سفری به ایران داشت، در سخنانش محمدرضا شاه را «عروسک آمريکا» خواند و گفت:«در آن زمان آمريکايي ها بشدت شاه را تشويق به دستيابی به سلاح اتمی می کردند و می خواستند ايران را در منطقه به قدرتی هسته ای تبديل کنند.در حالیکه در حال حاضر هيچ مدرکی دال بر اينکه ايران ناقض پيمان بين المللی منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای باشد وجود ندارد».

به عقيده وی،«آمريکا فعاليت اتمی ايران را بهانه کرده است تا بار ديگر عروسک خود را در ايران روی کار بياورد».

تونی بن بهترين راه برای ايجاد تحول در ايران را در پيش گرفتن سياستی دوستانه از سوی غرب دانست که امنيت مردم اين کشور را تأمين کند تا ايرانيان بتوانند در سايه اين امنيت به تلاش برای دست يافتن به دموکراسی و آزادی بپردازند.

ميرحسينی: حمله آمریکا به ضرر دموکراسی است

سخنران بعدی، زيبا ميرحسينی بود.او که با ساختن چند فيلم مستند از ايران به معرفی جامعه ايرانی در جهان پرداخته است، جامعه کنونی ايران را مدرنتر از ايران پيش از انقلاب خواند و گفت:«در ايران زنان بيش از زنان هر کشور اسلامی ديگری در امور کشور خود نقش دارند». وی افزود:«مداخله نظامی آمريکا در ايران نيز همچون کودتای 28 مرداد و جنگ ايران و عراق، روند دستيابی مردم ايران به آزادی و دموکراسی را با وقفه مواجه خواهد ساخت».

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

الهه رستمی هم درسخنان خود گفت که حمله آمريکا به عراق و افغانستان هيچ نتيجه ای به نفع دموکراسی برای اين دو کشور در برنداشته است و چنين حمله ای به ايران نيز اين کشور را بسوی دموکراسی پيش نخواهد برد.

خانم«ليندسی جرمن» عضو شورای مرکزی حزب سوسياليست کارگران بريتانيا هم در سخنانش به بررسی دو استدلالی پرداخت که از جانب افرادی مطرح می شود که معتقدند آمريکا به ايران حمله نمی کند.

وی گفت:«برخی از ناظران معتقدند که آمريکا به دليل مشکلاتی که در عراق با آن مواجه است خود را درگير جنگ ديگری که به اين مشکلات خواهد افزود نخواهد کرد و می گويند حتی اگر حمله ای از سوی آمريکا به ايران صورت بگيرد در قالب حمله هوايی باقی خواهد ماند و به اشغال خاک ايران منجر نخواهد شد.»

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شیرین عبادی در لندن: به ايران حمله نکنيد، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016