سه شنبه 16 خرداد 1385

کروبی: راه امـام در مـعـرض خـطـر اسـت، فرصت دوم خرداد خوب هدايت و مهار نشد، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی

پس از برگزاری نشست ساليانه انتخاباتی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران و در آستانه‌ی سالگرد ارتحال حضرت امام خمينی (ره)، تعدادی از اعضای شورای مرکزی و شورای عمومی اين تشکل با حجت‌الاسلام‌والمسلمين مهدی کروبی ديدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، مهدی کروبی در اين ديدار تاکيد کرد که نبايد انتظار داشت فضا به راحتی به سال ۶۸ که امام(ره) رحلت کردند برگردانيم چراکه کار فکری و کار فرهنگی چيزی نيست که به سادگی نتيجه بدهد.

کروبی همچنين در بخش ديگری از سخنانش تاکيد کرد که فرصت دوم خرداد خوب رهبری، هدايت و مهار نشده است.

به گزارش ايسنا در ابتدای اين ديدار پس از معارفه اعضا جديد، ايمان ملکا آشتيانی، دبير تشکيلات انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی اظهار داشت:«اکنون که در آستانه‌ هفدهمين سالگرد ارتحال سلاله خلف حضرت رسول انقلابی مجاهد و عالم، روشنفکر و مؤمن باالله امام خمينی (قدس سره) هستيم گرامی باد ياد و راهی که او بنيان نهاد و از افراط و تفريط پرهيز داد. او به معنای واقعی يک روشنفکر دينی بود.»

وی افزود: «امروز انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی به عنوان پرسابقه‌ترين تشکل دانشجويی اسلامی مفتخر است که به عنوان بستری مناسب در راستای پرورش نيروهای جوان، خلاق، متخصص، متعهد و کارآمد به بهترين شکل ممکن به ايفای نقش در ادامه‌ آرمانهای اوليه‌ انقلاب و اهداف حضرت امام (ره) می‌پردازد. به رسم پيروی از پيشوايان الهی و ائمه اطهار، ما نيز اذعان می‌کنيم که از افراط و تفريط بيزاريم. با نگاهی به آينده بر اين نظريم که چالش‌های پيش رو با اتکاء به تجربيات گذشته و با عمل و استمرار بر وظايف امروز قابل تبديل به فرصت‌های گران‌بها در راستای ترقی ملت عزيزمان ايران خواهد بود.»

ملکا ادامه داد: «بر اين باوريم که تنها راه توسعه و پيشرفت پايدار و همه‌جانبه ايران اسلامی، حاکميت دانش و آگاهی بر جزء جزء ارکان جامعه و حکومت است. اولين گام در اين راه، اهتمام به مقوله‌ پژوهش و تحقيق و اولين گام در امر پژوهش توجه بيشتر به اهل علم، دانشگاه و دانشگاهيان است.»

وی افزود: «امروز جواب مشکلات پيش رو و چالش‌های جاری را در دامنه ايران و اسلام در مشخصه‌ اساسی می‌جوييم و وظيفه‌ خود می‌دانيم که با توکل بر پروردگار و تکيه بر دانش و آگاهی خود که ما را به سببش دانشجو ناميدند، از ظرفيت‌ها و پتانسيل‌های اين مشخصه يعنی قانون اساسی بهره جوييم و راه را برای پيشرفت همه‌جانبه ايران اسلامی عزيز هموار سازيم.»

در ادامه اين ديدار، حسام‌الدين علامه، دبير سابق اين تشکل دانشجويی ضمن ارائه‌ گزارشی از تاريخچه انجمن‌های اسلامی و عملکرد و اهداف انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی، بر حفظ هويت انجمن‌های اسلامی تأکيد و ابراز عقيده کرد: «برگزاری انتخابات‌های انجمن اسلامی به شيوه انتخابات باز، مجموعه‌ای ساخته بود که ديگر هويتی نداشت و پارلمان دانشجويی شده بود. از اين رو مشکلاتی برای انجمن و فعاليت های آن ايجاد شد.»

کروبی پرسيد: «چرا؟ به نظر شما منشأ اين مشکلات چه بود؟ بحث حق و ناحق نکنيد.»

علامه به وی پاسخ داد: «چند آسيب‌شناسی وجود دارد. از بعد از سال ۷۰ پس از بروز برخی انتقادات از سوی اين تشکل نسبت به برخی مسائل، روحيه‌ نقادی به مذاق عده‌ای خوش نيامد و جريانهايی ايجاد شد که قصد داشتند انجمن اسلامی را تضعيف کنند. انجمن را غير خودی دانستند و گفتند اگر وارد انجمن شويد آلوده و منحرف می‌شويد.»

اين عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی افزود: «مسأله ديگر، تفکری بود که در ميان انجمن‌های اسلامی به وجود آمد. نسبی‌گرايی بر انديشه و تفکر بچه مسلمانها حاکم شد و آنها را از بين برد. حاکميت تفکر ليبرال‌دموکراسی از دومين علل اين مساله بود.»

اين فعال دانشجويی افزود:«مسأله‌ ديگر، مسأله‌ای بود که بعد از دوم خرداد اتفاق افتاد. دو تئوری بود که باعث شد فضای دانشگاهها به سمت راديکاليسم برود. يکی بحث فشار از پايين و چانه‌زنی از بالا بود. بعضی‌ها بخاطر اينکه بتواند ان بالا لابی کنند، اجازه دادند در دانشگاه هرچه می‌شود به سمت راديکاليسم - چه راديکاليسم انديشه‌ای و چه راديکاليسم عملی - پيش برود. فضای دانشگاه به سمت تند شدن رفت برای اينکه افرادی بتوانند در بالا امتياز بگيرند و چانه بزنند. مسأله ديگر، تفکر معاندسازی مخالف بود. جريان کوچک و خودسری مرتبط با تفکر امنيتی و اطلاعاتی که می‌دانست جريان اصلاح‌طلب مذهبی جريانی عقلانی است که اين قدرت را دارد که هم وارد حاکميت شود و هم آن را پيش ببرد، اين جريان را به سمت افراط و راديکاليسم برد.»

علامه ادامه داد:«همان گونه که ما انتقاد داريم که چرا بعضی از سران جناح اصولگرا مشکلات و ضعف‌های کشور را بيشتر به دشمن خارجی نسبت می‌دهند، نسبت به جريان اصلاحات نيز اين اعتراض را داريم که چرا ضعف‌ها و مشکلات درون اصلاحات را بيشتر به اصولگرايان نسبت می‌دهند. اصلاح‌طلبان مذهبی از بعد از رحلت امام (ره) و بخصوص بعد از دوم خرداد بسيار منفعل عمل کردند، به ويژه در حوزه انديشه و توليد فکر. بطور مشخص در حوزه‌های علميه، دانشگاهها، رسانه‌ها و احزاب کار فکری نشد. شکايت اصلی ما اين است که نيروهای خط امام هيچ کاری نکردند.»

اين فعال دانشجويی گفت:«بعضی از اصلاح‌طلبان و يا افراد منتسب به جريان چپ پس از دوم خرداد از روحيه انقلابی‌گری و بچه حزب‌اللهی دهه ۶۰ به افرادی با پز روشنفکری بالا و بسيار نسبی‌انديش و اهل تساهل و تسامح تبديل شدند. افراطهای فکری و بيشتر عملی سالهای اوليه انقلاب بود. هر افراطی بخصوص اگر مبتنی بر تحليل و تفکر نباشد روزی به تفريط و متضاد خود تبديل خواهد شد.»

وی توضيح داد:«اولين مورد، بحث حوزه‌های علميه است. حضرت امام (ره) جريان جديدی در حوزه‌های علميه و فقه ايجاد کرد.فقه پويايی که نيم‌نگاهی هم به عرصه‌ عمل دارد و کاربردی نگاه می‌کند.متأسفانه حوزه‌ها و مجمع مدرسين و محققين دير پا گرفت و همين الان هم نمودی از آن نمی‌بينيم.»

وی ضمن بيان انتقاداتی در مورد نشريات و روزنامه‌های دوم خردادی، ابراز داشت: «عرصه‌ روزنامه در سالهای بعد از دوم خرداد در اختيار جريان‌های سکولار و دگرانديش افتاد که هيچ قرابتی با تفکر حضرت امام (ره)‌ نداشتند.»

علامه گفت: «آقای کروبی! خواست انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشگی تهران اين است که در راه اجماع بين اصلاح‌طلبان کوشش کنيد. اين اجماع با دعوت به مرزبندی‌های مشخص و بازگشت به آرمان و تفکر حضرت امام (ره) باشد و اگر کوتاهی‌ها و پراکندگی‌هايی از گذشته وجود دارد فراموش شود ولی در ادامه راه فقط و فقط تفکر اسلام پويا و نوانديش حضرت امام (ره) مورد توجه و ملاک قرار گيرد.»

کروبی نيز خطاب به علامه گفت: «پس از رحلت امام (ره) يک نفر از جريان چپ در رده‌ بالای حکومت ماند و آن هم من بودم؛ چون با ادغام نخست وزيری و رياست جمهوری، مهندس موسوی رفت. شورای عالی قضايی هم به قوه قضاييه تبديل شد و آقايان اردبيلی و موسوی خوئينی‌ها هم رفتند. آقای هاشمی هم رييس جمهور شد. پس بنابراين از سال ۶۸ تا ۷۱ من رييس مجلس بودم. اين مقطعی که شما می‌گوييد من به خوبی می‌دانم چه شد. اما به نظر شما چطور شد که وضع به اين شکل درآمد؟ چه شد که يک مرتبه فضای مطبوعات به اين سمت رفت و مجموعه عظيمی هم دنبال اين تفکر افتادند؟»

علامه پاسخ داد: «جريان ليبرال‌دموکراسی حداقل پشتوانه ۵ الی ۶ قرن تفکر را دارد و از نظر معرفت‌شناسی جايگاه قوی دارد و به لحاظ عملی هم تواناست. خيلی از مذهبی‌های ما که با اين تفکر آشنا می‌شوند بعضا مرعوب اين تفکر می‌شوند. از آن طرف هم حوزه‌های فکری ما کاملا خمود و راکد است. ما بعد از مرحوم مطهری توليد انديشه نداريم و وارد فضای جنگ می‌شويم در دوره‌ آقای هاشمی هم بحث سازندگی و اقتصادی بر بحث فرهنگی غلبه پيدا می‌کند. در اين فضا يک باره آقای خاتمی می‌آيد از فضای باز سياسی و جامعه مدنی می‌گويد.»

علامه افزود: «ما در ايران بازی سياسی را بلد نيستيم و وقتی می‌بازيم همه چيز را زير سوال می‌بريم و کافه را به هم می‌زنيم.»

علامه ضمن انتقاد به عملکرد برخی رسانه‌ها و روزنامه ها گفت: «عده‌ای با عنوان حرفه‌ای کار کردن به جريان‌سازی می‌پردازند. آنها در همان حرفه‌ای بودنشان جريان فکری خود را حاکم می‌کنند. اين ضعف ماست که حتی يک رسانه نداريم که دست نيروهای خط امام را بگيرد و جريان خط امام را توضيح دهد.»

به گزارش خبرنگار ايسنا، مهدی کروبی در ادامه اين ديدار طی سخنانی گفت:« من در بسياری از جريانات بودم و دقيقا می‌دانم چرا اينگونه شد. از من، دوستان، از اعتماد ملی و از خودتان انتظار نداشته باشيد که يکدفعه فضا را به سال ۶۸ که امام رحلت کرد برگردانيم. چون کار فکری و کار فرهنگی چيزی نيست که وقتی دگرگونی در آن ايجاد شد يکدفعه بشود آن را برگرداند. حتی وقتی فرهنگ و اخلاق جامعه عوض شد بازگرداندن آن به وضع اول دشوار است.»

کروبی افزود: «در اين دگرگونی هم دو حادثه پيش آمده است؛ يکی جريان تحجر و تنگ‌نظرکه با زمان و شرايط همراه نبود و مورد تاکيد امام (ره) است و ديگری تنگ‌نظری همراه با رد کردن آرمانها و اهداف اوليه انقلاب و شعارهای امام (ره).»

وی خاطرنشان کرد: «متأسفانه فرصت دوم خرداد خوب رهبری، هدايت و مهار نشد. يکی از قدرت‌های بزرگ امام (ره) اين بود که جريان‌سازی می‌کرد، حادثه‌ای به وجود می‌آورد و فضا را کاملا مهار و کنترل می‌نمود. اينگونه نبود که هرکسی به يکباره وارد فضا شود و از آن به نفع خود استفاده کند. امام (ره) از فضايی که به وجود آورده بود استفاده کرد، اما در دوم خرداد هر کسی توانست از آن فضا زودتر و بهتر استفاده کند طبق ديدگاه خود توانست کار انجام دهد و جمعی فضا و نيروها را به سمت خود بردند.»

دبيرکل حزب اعتماد ملی افزود: «همان اولين سالهای دوم خرداد مجموعه‌ خاص انگشت‌شماری وارد فضای دوم خرداد شدند. ما هم در گرفتاريهای‌شان خيلی کمک کرديم. در اينجا بود که فضا مهار نشد و در جريانها به هم ريختگی به وجود آمد.»

وی افزود: «برخی روزنامه‌نگاران حرف های تندی هم زدند، ولی بايد ديد چرا در جمع حکومتی‌ها بودند؟ وقتی اينگونه شد، حکومتی‌ها پشتيبان آنها شدند.اگر اين قبيل روزنامه‌نگاران به جمع حکومتی‌ها وارد نمی‌شدند و پشتيبان آنها نمی‌شدند هم حکومتی‌ها ضربه نمی‌ديدند و هم حرکت دوم خرداد به اين سرنوشت دچار نمی‌شد. آنها وارد حکومت شدند و حکومتی‌ها هم حمايت‌شان کردند. حتی برخی مسوولان هم به ورود آنها حساس شدند. آنها به برکت دوم خرداد وارد حکومت شدند.»

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران کروبی سپس به حوادث برگزاری انتخابات مجلس ششم قبل و بعد ازانتخابات پرداخت و توضيح داد:« پس از برگزاری انتخابات برخی روزنامه‌ها فضای خاصی به وجود آورده بودند، در آن روزها اتفاقاتی افتاد که در فرصت مناسب همه را برای ثبت در تاريخ بيان خواهم نمود.»

وی خاطرنشان کرد: «وقتی آدم بی‌تجربه کار سياسی نسنجيده کرد مشکلاتی پيش می‌آيد. آن زمان مدام گفتيم با برخی از شخصيت‌های نظام اينگونه برخورد نکنيد و دچار افراط نشويد. اگر حساب شده برخورد نکنيم مسائلی پيش می‌آيد که بعدها حتی خودمان هم نمی‌توانيم از آن دفاع کنيم.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی ادامه داد: «وقتی در امری افراط ايجاد می شود افراطی در سويی ديگر می‌آفريند. اصلا ماجرای آقای مصباح از همين چيزها به وجود آمد. يعنی وقتی ديدند تئوريسين‌هايی وجود دارند و حرکتهايی به صورت تند شروع شده، عده‌ای برای مقابله با افراط‌گرايی با قدرت شروع به کار و برنامه‌ريزی کردند. برخی جريان‌ها نيروهايی قوی تربيت کرده‌اند. نبايد انتظار داشته باشيد که در دانشگاه‌ها و مطبوعات اوضاع به يکباره عوض شود. عده‌ای تفکری خاص از اسلام را پذيرفته‌اند.»

کروبی با تاکيد بر اينکه در توليد انديشه و افراد متفکر کوتاهی کرديم، گفت: «کل يک کشور و امکاناتش در اختيار ما بود اما عده‌ای که فعاليت فکری کردند کار درستی کردند و نيرو تربيت کردند. دوم خردادی‌ها اين کار را نکردند. ما به سمتی رفته بوديم که مدام شعارهای تند سياسی بدهيم. همه جا افرادی داريم که به لحاظ فکری اصلاح‌طلب هستند، اما نمی‌خواهند عنصر حزب خاصی باشند. ما حتی اصلا نيروهای خود را برآورد نکرديم. ما خواستيم همه خود را با شاخص‌های ما هماهنگ کنند. اگر می‌رفتيم و نيروهای نخبه را شناسايی و جمع می‌کرديم نيروهای خوبی داشتيم.»

به گزارش ايسنا وی افزود: « شما گروهی را نداريد که مبارزه کرده باشد و من با آنها ارتباط نداشته باشم. من با گروههای زيادی برخورد داشتم و تجربه من نشان می‌دهد بهترين راه نجات اين ملت ادامه راه امام (ره) است. توجه داشته باشيد که راه امام (ره) در معرض خطر است. احساس می‌کنم برای نجات اين جامعه و اين کشور، بهترين راه، تفکر و انديشه امام (ره) است که هنوز هم عميق است و اسلام را نگه می‌دارد، حقوق مردم را رعايت می‌کند و جمهوريت را حفظ می‌کند. جمهوريت يعنی حقوق مردم و تأثيرگذاری در حقوق خودشان.»

کروبی تأکيد کرد: «بهترين و عالی‌ترين مسير، مسير امام (ره) است که انجمن تهران و علوم پزشکی انتخاب کرده است. اگر واقعا می‌خواهيد به مردم و اسلام خدمت کنيم و در صحنه‌های سياسی هم باشيم بايد کليت اين قالب را نگه داريم. جمهوری اسلامی همان مردم‌سالاری و رعايت حقوق مردم و اسلام است نه اسلام مزاحم.»

کروبی گفت: «منظور از تفکر امام (ره)، اصول کلی است و الا خود امام (ره) هم فرموده‌اند مجتهد ،مجتهد نيست مگر عنصر زمان و مکان را هم در نظر بگيرد.»

Copyright: gooya.com 2016