دوشنبه 22 خرداد 1385

خشونت در تجمع زنان در ميدان هفت تير و بازداشت بيش از ۶۰ نفر از تجمع کنندگان، خبرگزاری ها

ادوارنيوز: تجمع زنان در ميدان هفت تير به شدت از سوی نيروهای گارد ويژه و نيروهای امنيتی سرکوب شد و بيش از ۶۰ نفر از تجمع کنندگان را نيز بازداشت کردند.

به گزارش خبرنگار ادوار نيوز از ميدان هفت تير تهران نيروهای انتظامی که درميان آنان افسران پليس زن با مانتوهای سبز رنگ و مجهز به باتوم و گاز اشک آور ديده می شد با حمله به تجمع کنندگان سعی در پراکنده کردن آنها داشتند .

تجمع اعتراض آميز زنان ايرانی دراعتراض به قوانين زن ستيز عصر امروز پيرو اطلاع قبلی جمع کثيری از فعالان حقوق بشر با حضور نزديک به ۵۰۰۰ تن در ميدان هفت تير از ساعت چهار و نيم آغاز شد.

تجمع کنندگان که با برخورد بی سابقه نيروهای انتظامی - امنيتی و لباس شخصی مواجه شده بودند با بالا بردن پلاکاردهايی با شعارهايی در حمايت از حقوق زنان همراه با فريادهای مکرر در وسط ميدان هفت تير به راهپيمايی پرداختند و تا ضلع شمالی آن به راهپيمايی پرداختند .

به گزارش خبرنگار ادوار نيوز چهار مينی بوس نيروی انتظامی که به محل اعزام شده بودند در حالی که از بازداشت شدگانی که بيشتر آنان زن بودند انباشته شده بودند ،‌ بازداشت‌شدگان را به مکان نامعلومی منتقل کردند .

اين گزارش می افزايد علاوه بر برخوردهای شديد فيزيکی که منجر به مصدوم شدن تعدادی از زنان و مردان نيز شد انتشار گاز فلفل و اشک آور تنفس تجمع کنندگان را با مشکل روبرو ساخت .

همچنين تجمع عصر امروز در ميدان هفت تير تهران باعث شد بسياری از کسبه محل مغازه های خود را تعطيل نمايند و رفت و آمد در اين ميدان را غير ممکن ساخت .

اسامی تعدادی از بازداشت شدگان اين تجمع که اسامی آنها در اختيار ادوار نيوز قرار گرفته است ، به اين شرح است :

مهندس موسوی خوئينی ( دبير کل سازمان دانش آموختگان ايران )
سميرا صدری ( عضو شورای سياستگذاری سازمان )
بهاره هدايت (‌دبير کميسيون زنان دفتر تحکيم وحدت)
ژيلا بنی يعقوب ( روزنامه نگار و فعال زنان)
بهمن احمدی امويی (نويسنده)
عاطفه يوسفی ( دبير انجمن اسلامی دانشگاه شريف )
علی روزبهانی ( فعال دانشجويی دانشگاه شريف )
سيامک طاهری ( روزنامه نگار)
ليلا محسنی ( فعال دانشجويی دانشگاه پلی تکنيک)
وحيد مير جليلی ( فعال دانشجويی دانشگاه شريف )
معصومه لقمانی ( فعال دانشجويی دانشگاه الزهرا)
امين قلعه‌ای (فعال دانشجويی دانشگاه اصفهان)
دلارام آرام فر
دلارام علی ( فعال دانشجويی دانشگاه تهران)
و ...
فرناز معیریان دانشجوی دانشگاه علامه و فرشته حبیب اللهی دانشجوی دانشگاه شریف و لیلا محسنی نژاد دانشجوی پلی تکنیک نیز جزو بازداشت شدگان هستند.

شنيده شده است تعدادي از افراد بازداشت شده در تجمع امروز زنان به زندان اوين منتقل شده اند. همچنين بنا به برخي اخبار تعداد ديگري از بازداشت شدگان در بند معتادين زندان عشرت اباد نگهداري مي شوند.

همچنين صبح امروز و در پی تهديدات متعدد تلفنی از سوی نيروهای امنيتی خانم شهلا انتصاری از فعالان زن دستگير شده اند .

در اين تجمع اعضای سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم) ، ‌اعضای شورای مرکزی و شورای عمومی دفتر تحکيم ، فعالان جنبش زنان و حقوق بشر و اعضای سنديکای شرکت واحد تهران و ... حضور داشتند .

***

گزارش راديو فردا:

نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی با توسل به خشونت، تجمع مسالمت آميز زنان در ميدان هفت تير تهران را متفرق کردند

تجمع مسالمت آميز زنان در ميدان هفت تير تهران با برخورد خشن نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی مواجه شد. يک شاهد عينی از ميدان هفت تير در مصاحبه با راديو فردا می گويد: جمعيت و زنان و دختران را به شدت کتک زدند و متفرق کردند و عده بسيارای از زنان و دختران نيز دستگير شدند و اين خشونت ها و بازداشت ها همچنان ادامه دارد. وی می گويد: با حمله نيروهای انتظامی، زنان و دختران در خيابان های اطراف شروع به دادن شعار کردند اما ماموران انتظامی زن با باتوم و گاز اشک آور به سمت معترضين حمله می کنند و تجمع کنندگان را پس از ضرب و شتم بازداشت می کنند، به طوری که يک مينی بوس از دستگيرشدگان را به محل نامشخصی بردند و همچنان در حال دستگير کردن بيشتر دختران جوان هستند.
نازی عظيما

تجمع مسالمت آميز زنان در ميدان هفت تير تهران در حال برگزاری است و گفته می شود تعداد زيادی از زنان و مردان در اين تجمع شرکت کردند. پيشتر اعلام شده بود اين تجمع برای احقاق حقوق زنان در جامعه و در دفاع از حقوق مدنی آنان برگزار می شود. ساعاتی پيش يک شاهد عينی حاضر در محل برگزاری تجمع در مصاحبه تلفنی با راديو فردا گفت:
يک شاهد عينی: الان در ميدان هفت تير هستيم، جمعيت خيلی زياد است و خانم ها اطراف ايستادند، ولی مراسمشان هنوز آغاز نشده. نيروهای زيادی از پليس در محل حضور دارند بيش از يکصد نفر و نمی گذارند کسی در پارک توقف کند، نيروهای لباس شخصی بسياری هم حضور دارند.

نازی عظيما (راديو فردا): آقايان هم شرکت دارند در تجمع؟

شاهد عينی: بله، جوانان هستند، اما فضا خيلی ملتهب است و احتمال درگيری وجود دارد.

ن . ع: ساعتی بعد، فرد ديگری که در محل حاضر است، در مصاحبه با راديو فردا می گويد:

شاهد عينی۲: تظاهرات به خشونت کشيده شد، جمعيت را خيلی زدند و متفرق کردند. يک مينی بوس را پر کردند از دختران جوان و بردند. متاسفانه کتک کاری زياد شده، مردم شعار می دهند. زنان پليس از نيروی انتظامی هم گروهی حمله می کنند و دخترها رو کتک می زنند و دستگير می کنند. نگذاشتند تجمع برگزار شود و عدم درايت نيروی انتظامی و خشونت باعث شد زنان در خيابان های اطراف شروع به شعار دادن کردند از جمله «قوانين ضد زن منسوخ بايد گردد»، « ما زنيم، انسانيم، شهروند اين دياريم، اما حقی نداريم». حالا چند تن از زنان مسن رفتند که با فرماندهان نيروی انتظامی صحبت کنند که دستگيرشدگان را آزاد کنند. اکثر نيروهای انتظامی و لباس شخصی در مسجد الجواد مستقر شدند. گويا خود فرمانده نيروی انتظامی هم در اين مسجد مستقر شده.

ن . ع: مينی بوسی را که بردند، نمی دانيد به کجا بردند؟

شاهد عينی۲: نه، هرچه هم که سئوال کردند، پاسخی ندادند، برخی مادران دخترشان را گرفتند و وقتی سئوال می کردند کجا بياييم ما دنبال بچه ها، با خشونت رفتار می کردند و پاسخی نمی دادند.

ن . ع: خانم سيمين بهبهانی هم آيا در ميان جمعيت هستند؟

يک شاهد عينی: آنقدر متشنج است جو که نمی شود چهره ها را تشخيص داد و همه را با باتوم و اسپری های اشک آور متفرق کردند.

ن . ع: درگيری چه زمانی آغاز شد؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شاهد عينی ۲: درست ساعت پنج و هنوز هم ادامه دارد و خانم ها شعار می دهند، اما پليس يک دفعه حمله می کند. جوانان و آقايان هم زياد هستند، اما برای دستگيرشدگان نمی توانند کاری کنند.

ن . ع: مردم در خيابان چه عکس العملی نشان می دهند؟

يک شاهد عينی: مردم هو می کشند؛ «خجالت خجالت، ولش کن ولش کن» شعارهای هميشگی. قبل از ساعت پنج دو طرف پارک را ديوار درست کردند با اتوبوس ها. بازداشتی ها خيلی زياد هستند.

***

گزارش کوتاه ايلنا در بخش "جامعه" اين خبرگزاری انعکاس يافت:

تجمع زنان در ميدان هفت تير با دخالت نيروی انتظامی پايان يافت

تهران- خبرگزاری کار ايران

گروهی از زنان تهرانی در دفاع ازحقوق خود عصر امروز در ميدان هفت تير تجمع کردند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، عصر امروز(دوشنبه)تعدادی از زنان برای دفاع از حقوق خود در ميدان هفت تير تهران تجمع کردند که با دخالت نيروهای انتظامی تجمع کنندگان متفرق شدند.
بر اساس اين گزارش،دخالت نيروی انتظامی با هدف متفرق کردن تجمع کنندگان منجر به بروز پاره ای درگيری های پراکنده نيز شد.
زنان در اعتراض به عدم حق برخورداری از حقوق برابر با مردان ، نداشتن حق حضانت از کودکان و در نظر گرفتن حق طلاق برای زنان تجمع کرده بودند.
تجمع کنندگان پلاکاردهايی با مضامين "قرآن با حق طلاق زنان مخالف نيست" در دست داشتند.

***

ايسنا نيز گزارش خود را با اين تيتر در بخش "اجتماعی" منتشر کرد:

تجمع فاقد مجوز شماری از زنان در ميدان هفت تير

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعی - زنان

عصر دوشنبه شماری از زنان، در ميدان هفت تير دست به تجمع زده و خواستار آنچه که «اصلاح قوانين زنان» می‌ناميدند، شدند.

به گزارش خبرنگار ايسنا در پی اين تجمع که فاقد مجوز قانونی بود، بنا به گفته‌ی برخی شاهدان، تعدادی از تجمع‌کنندگان پس از درگيری لفظی و فيزيکی با ماموران انتظامی از جمله زنان پليس، بازداشت شدند.

تجمع‌کنندگان نوشته‌هايی با مضمون « ما طالب حقوق زنان» هستيم، در دست داشتند و از جمله خواستهای خود را «اصلاح قانون طلاق و تعدد زوجين» عنوان می‌کردند.

اين گزارش حاکيست در حال حاضر جمعيت تجمع‌کننده توسط ماموران پليس متفرق شده است.

Copyright: gooya.com 2016