یکشنبه 28 خرداد 1385

تنش در مجلس، اعتراض به نطق نماينده اقليت، آفتاب

آفتاب: نطق پيش از دستور نورالدين پيرموذن در خصوص مسائل سياسی روز کشور و انتقاد وی از خالی شدن صندوق ذخيره ارزی و استفاده نشدن از مديريت های گذشته، اعتراض برخی نمايندگان مجلس را در پی داشت. به گزارش خبرنگار پارلمانی آفتاب ، عطارزاده، رسولی نژاد و تمدن نمايندگان متعرض به اين نطق در ابتدا اعتراض خود را به نطق پيرموذن با بيان عدد ۲ نشان دادند.

پيرموذن با اشاره به تصميمات اخير مبنی بر انجام مذاکره مستقيم با آمريکا گفت: اين مساله هر چند ديرهنگام انجام می شود ولی اين امر در حقيقت سياست دولت فعلی و دکترين دولت قبل بود.

حداد عادل در اين زمان با تاکيد بر حق آزادی بيان بر ادامه نطق پيرموذن که مورد انتقاد نمايندگان بود اصرار کرد و گفت: حسن اين نطق ها اين است که مردم با ديدگا های مختلف نمايندگان آشنا می شوند و ملت بدانند هر جريان و هر نماينده ای چه فکری دارد.

هيهات من الذله ، مرگ بر منافق
عطارزاده با شعار هيهات من الذله خود با نطق پيش از دستور نماينده اردبيل مخالفت کرد که رئيس مجلس او ار به آرامش دعوت کرد. تمدن نيز با اشاره به پيرموذن فرياد مرگ بر منافق سر می داد.پيرموذن در نهايت امر، نطق خود را درميان اعتراض نمايندگان خاتمه داد.

پس از سخنان پير موذن ،بزرگيان در تذکری آيين نامه ای با انتقاد به بند ماده ۲۳ در جلسه علنی امروز با اشاره به نطق پيرموذن اظهار داشت: بنده مسائل پيش آمده در ابتدای جلسه علنی امروز را تضعيف مجلس می دانم.

در اين زمان حداد عادل از ادامه سخن بزرگيان جلوگيری کرد و گفت: اين روال در مجلس وجود ندارد که نمايندگان نسبت به نطق قبل از دستور نمايندگانی تذکر دهند بنابراين اين روال را ايجاد نکنيد. بنده خود نسبت به نطق آقای پيرموذن نظر دارم اما با وجود اينکه ميکروفن باز است از اين فرصت استفاده نمی کنم.

اظهارات پيرموزن گستاخانه است
رئيس مجلس ضمن درخواست قطع ميکروفن بزرگيان خاطر نشان کرد: با تمام علاقه و ارادتی که به آ‌قای بزرگيان دارم ميکروفن وی را قطع کنيد و آقای بزرگيان اگر نظری داريد در نطق قبل از دستور آن را بيان کنيد. بنده همانطور که معتقدم از آزادی برای صحبت ديگران دفاع کنم خواهش می کنم اين باب را باز نکنيد آيين نامه اجازه نمی دهد اگر نماينده ای در نطق خود اظهاراتی داشت نماينده ديگر در قالب تذکر نظر خود را بيان کند.

پس از ممانعت از بيان تذکر، بزرگيان ناگهان به سمت پيرموذن رفت تا به صورت شفاهی اعتراض خود را به وی بيان کند . بلافاصله تابش به سوی بزرگيان آمد و با وی شروع به صحبت کرد که با وساطت ابوترابی اين بحث خاتمه يافت.

« احمد بزرگيان» عضو فراکسيون اصولگرايان که پس از نطق پيرموذن نماينده اردبيل مشاجره ای لفظی با تابش نماينده اردکان در اين خصوص داشت گفت: دولت نهم پرکار ترين، مردمی ترين و سخت کوش ترين دولت پس از انقلاب است. بزرگيان با اعتراض به نطق پيرموذن تصريح کرد: من به آقای تابش گفتم پيرموذن را فردی منصف می دانستم اما آقای تابش گفت که تو دروغ می گويی.

وی اظهار داشت: به آقای پيرموذن گفتم به دليل سهوی که داشتيد انتظار اين است که اظهارات خود را مبنی بر اينکه دولت چاپلوس پرور است اصلاح کنيد.

نماينده سبزوار افزود: مجلس هفتم در طول يکسال و نيم همکاری خود با دولت خاتمی چنين اظهارات گستاخانه ای نداشت. ما به فرمايش مقام رهبری امروز بازگشت به گفتمان سال ۵۷ انقلاب اسلامی در جنبه جهانی عزت و اقتدار را برای ما به ارمغان آورده است.

عضو فراکسيون اکثريت گفت: اين عزت و اقتدار فرهنگ تعليق برای مذاکره را به مذاکره برای تعليق مبدل کرد.

از اين پس سکوت نخواهيم کرد
مرتضی تمدن عضو شورای مرکزی فراکسيون اصولگريان نيز در واکنش به نطق پيش از دستور پيرموذن عضو فراکسيون اقليت گفت: از اين پس در مقابل صحبت هايی که منافع ملی ما را تهديد کند، سکوت نخواهيم کرد.

تمدن نماينده شهر کرد که هنگام نطق نماينده اردبيل قصد داشت از سخنرانی وی جلوگيری کند در اين خصوص به خبرنگاران توضيح داد: اين آقا ظرف چند دقيقه دولت را به بحران آفرينی، چاپلوس پروری، تشنج زائی و سرکوب قوميت‌ها متهم کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اين که بارها اين اظهارات را از راديوهای بيگانه و از زبان خارجی ها شنيده‌ايم، اضافه کرد: هيچ يک از صحبتهای مذکور واقعيت نداشت و تريبون مجلس نمی‌تواند باز شود و هر کس هر چه را تشخيص داد، بيان کند.

اين عضو فراکسيون اکثريت مجلس هفتم متذکر شد: اگر آقای پيرموذن به عقلای جناح سياسی و جريان فکری خود مراجعه می‌کرد اجازه نمی‌يافت چنين اظهاراتی داشته باشد ولی متاسفانه اين کار نکرد.

تمدن افزود: رئيس فراکسيون اقليت و اکثر اصلاح طلبان مجلس افراد فهميده و شاخصی هستند،که اگر با آنها مشورت می‌شد، اجازه نمی دادند نماينده اردبيل چنين نطقی را ارائه کند.

وی در ادامه با تاکيد بر اين که مسئولان نظام هيچ گاه به دنبال تنش آفرينی نبوده‌اند، اظهار داشت: امروز همه دنيا به حق ما در انرژی هسته‌ای اذعان کرده‌اند، ولی متاسفانه يک نماينده جا مانده تازه متوجه شده که بحث انرژی هسته‌ای مطرح است و می‌گويد که پرداختن به آن باعث تنش می‌شود.

نماينده شهرکرد با اشاره به اظهارات اردبيل درباره قوميت‌ها، گفت: دو سوم کشور در دست دوستان آذری زبان است، آن وقت حکومت به سرکوب قوميت‌ها متهم می‌شود.

تمدن در پايان تصريح کرد: تاکنون در مجلس خويشتنداری کرديم ولی از اين به بعد در قبال اظهاراتی که منافع ملی را تهديد کند، ساکت نخواهيم نشست.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تنش در مجلس، اعتراض به نطق نماينده اقليت، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016