یکشنبه 18 تیر 1385

فعالان حقوق بشر: زندانيان سياسی را آزاد کنيد! بی بی سی

صادق صبا
تحليلگر مسائل ايران در بی بی سی

در هفتمين سالگرد نا آرامی های دانشجويی ۱۸ تير سال ۱۳۷۸ کانون مدافعان حقوق بشر ايران به رياست شيرين عبادی، حقوقدان و برنده جايزه صلح نوبل، از حکومت جمهوری اسلامی خواست که کليه زندانيان سياسی را آزاد کند.

کانون مدافعان حقوق بشر يکی از موفق ترين سازمان های غير دولتی مدافع حقوق بشر در ايران است و به دليل نقش خانم شيرين عبادی در اين تشکل از اعتبار برخوردار است.

اين کانون در آخرين بيانيه خود که در آستانه سالگرد وقايع دانشجويی ۱۸ تير منتشر شده از دولت ايران خواست که کليه زندانيان سياسی کشور را از زندان آزاد کند.


واقعه ۱۸ تير سال ۱۳۷۸ از زبان صادق صبا

خانم عبادی در اظهارات ماه های اخير خود هر گونه دخالت خارجی در ايران را محکوم کرد و در اين بيانيه نيز گفته شده که در اين شرايط حساس تاريخی که وفاق و همدلی ملی برای مقابله با هرگونه تحرکات احتمالی خارجی ضرورت دارد دولت بايد کليه زندانيان سياسی و عقيدتی را آزاد کند.

در اين بيانيه از زندانی خاصی اسم برده نشده و به طور کلی گفته شده که کليه زندانيان سياسی اعم از دانشجويان، فعالان سياسی و مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران، نويسندگان، کارگران و دستگير شدگان وقايع اخير در آذربايجان، کردستان، خوزستان، سيستان و بلوچستان و تهران آزاد شوند.

در سال های گذشته نيز اين کانون بيانيه های مشابهی منتشر کرده ولی حکومت ايران توجهی به آن نکرده است.

مقام های جمهوری اسلامی همچون دوران حکومت شاه تاکيد می کنند که در ايران اصلا زندانی سياسی وجود ندارد و کسانی را که به دليل عقايدشان در زندان اند معمولا تحت عنوان اغتشاشگران در امنيت داخلی، فعالان ضد نظام و يا عوامل دولت ها ی خارجی نام می برند.

در کنار فراخوان کانون مدافعان حقوق بشر، در خارج از کشور نيز فعاليت هايی برای آزادی زندانيان سياسی در ايران آغاز شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اکبر گنجی، روزنامه نگار دگر انديش ايران، که از کشور های اروپايی ديدار می کند از همه ايرانيان خواسته که برای آزادی سه نفر از زندانيان سياسی منصور اسانلو، رييس هيات مديره سنديکای شرکت واحد، رامين جهانبگلو، استاد دانشگاه و روشنفکر سرشناس و علی اکبر موسوی خوئينی، نماينده سابق مجلس و فعال سياسی، اقدامات گسترده ای انجام دهند.

بسياری از فعالان سياسی ناراضی و مدافعان حقوق بشر در داخل کشور معتقدند در وضعيتی که ايران در خطر اقدامات خصمانه خارجی قرار دارد کشور برای مقابله با آن بيش از هميشه به اتحاد و يکدلی نياز دارد.

آنها از دولت جمهوری اسلامی می خواهند که برای تقويت يکپارچگی در کشور زندانيان سياسی را آزاد کند.

ولی حکومت ايران تاکنون به اين خواسته توجهی نکرده و حتی به گفته فعالان حقوق بشر فشارها در ماه های اخير عليه منتقدان دولت افزايش يافته است.




دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فعالان حقوق بشر: زندانيان سياسی را آزاد کنيد! بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016