سه شنبه 4 مهر 1385

با يک روز تاخير و احتمالا در بروکسل، سـولانـا بـا لاریـجـانـی دیـدار مـی‌کـنـد، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژی هسته‌يی

ديدار خاوير سولانا با علی لاريجانی با يک روز تاخير روز چهار‌شنبه(فردا) صورت می‌گيرد.

خبرنگار انرژی هسته‌يی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) مطلع شد که ديدار علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی کشورمان و خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا احتمالا در بروکسل و در روز چهارشنبه برگزار شود.

ديپلمات‌های غربی پيشتر اعلام کرده بودند که انتظار می‌رود سولانا و لاريجانی پس از چندين روز تاخير سرانجام در اين روزها در اروپا با هم ديدار کنند.

به گزارش ايسنا، هفته‌نامه آلمانی اشپيگل اخيرا در اين زمينه نوشته بود که اين نشست احتمالا در بروکسل انجام خواهد شد.

گروه شش توافق کرده است تا اوايل اکتبر (۹ مهر) به سولانا فرصت دهد تا با ايران برای آغاز مذاکرات به توافق برسد.

اشپيگل همچنين گزارش داد:« درباره اين طرح جديد در نشست مقامات عالی‌رتبه شش کشور و اتحاديه اروپايی در نيويورک و در حاشيه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل مذاکراتی صورت گرفته است.»

اين مجله ادامه داد:« کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ی آمريکا به طور رسمی اين استراتژی را تاييد نکرده است، اما خاطر نشان کرده که می‌تواند آن را تحمل کند!»

اشپيگل ادامه داد:« اگر اين طرح به پيشرفت در مساله هسته‌يی ايران منجر شود، شش کشور گزينه‌ای آغاز مذاکره درباره‌ی تحريم‌های جدی از نوعی که واشنگتن قصد اعمال آن بر جمهوری اسلامی ايران را دارد،‌ نخواهند داشت.»

در همين حال وزير امور خارجه‌ی فرانسه اعلام کرد که خاوير سولانا و ايران چند هفته و نه چند ماه فرصت دارند تا درباره‌ی دستور کار مذاکرات درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌يی ايران توافق کنند.

خبرگزاری رويتر گزارش داد، فيليپ دوست بلازی، وزير امور خارجه‌ی فرانسه در پاسخ به سوال شبکه‌ی تلويزيونی ال.سی.آی مبنی بر اينکه خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا چه اندازه زمان دارد تا با علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران به توافقی دست يابد گفت: ظرف چند هفته‌ی آينده.

وی افزود که اين زمان چند ماهه نيست.

بلازی با ذکر اينکه سولانا چند روز قبل با لاريجانی ديدار کرد ادامه داد: سولانا اين طور در نظر می‌گيرد که اين مذاکرات سازنده است و برای اولين بار مساله تعليق مطرح شده است.

براساس اين گزارش، با اين حال يک سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت که نشست جديدی ميان دو طرف انجام نگرفته است و بلازی به نشست لاريجانی و سولانا در وين که دو هفته‌ی قبل انجام شد و سولانا آن را مثمرثمر خواند اشاره کرد.

اين سخنگو افزود: نشست جديدی انجام نشده است.

سولانا و لاريجانی قرار بود ۱۴ سپتامبر با يکديگر ديدار کنند، اما اين ديدار چند بار به تعويق افتاد.

ژاک شيراک، رييس جمهور فرانسه نيز روز شنبه گذشته گفت که نسبت به رسيدن به راه‌حلی از طريق مذاکره درباره برنامه هسته‌يی ايران خوشبين است.

وی اظهار کرد بايد هر کاری را برای يافتن راه‌حلی از طريق مذاکره که همواره بهترين راه‌حل مشکلات است، انجام دهيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر اساس اين گزارش، وزير امور خارجه‌ی فرانسه گفته است که واشنگتن و پاريس در خصوص چگونگی پرداختن به ايران با هم توافق کامل دارند.

وی اظهار داشت: در خصوص دو موضوع لبنان و ايران يک همگرايی کامل در ديدگاه‌ها وجود دارد.

بلازی گفت که مذاکره با تهران بايد تا زمانی که مشخص شود ايران مجموعه پيشنهادی ۱+۵ را رد کرده يا خير، ترجيح داده شود.

Copyright: gooya.com 2016