شنبه 8 مهر 1385

اسامی دانشجويان ستاره‌‏دار ثبت نام نشده در دانشگاه‌‏ها اعلام شد، ايلنا

هاشمی:
دانشگاه هيچ‌‏گاه يکدست و گوش به فرمان نمی‌‏شود
نيکونسبتی:
عدم ثبت نام دانشجويان نقض حقوق شهروندی است
امينی‌‏زاده:
پس از ثبت نام، نامه عدم صلاحيتم برای تحصيل را به دستم دادند


تهران- خبرگزاری کار ايران

کنفرانس خبری اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت در خبرگزاری کار ايران (ايلنا) برگزار و طی آن اسامی دانشجويان ستاره‌‏دار ثبت نام نشده در دانشگاه‌‏ها اعلام شد.

به گزارش خبرنگار "ايلنا" در اين کنفرانس خبری محمد هاشمی, علی نيکونسبتی و مهدی امينی‌‏زاده مدارکی از عدم ثبت نام برخی دانشجويان پذيرفته شده در آزمون کارشناسی ارشد را ارايه کردند.
حنان عزيزی, سيامک کريمی, ياشار قاجار, زهرا جانی‌‏پور, محسن فاتحی،‌‏ مهدی امينی‌‏زاده و حامد حسن‌‏دوست از جمله دانشجويانی هستند که از آنها ثبت نام به عمل نيامده است.

سخنگوی شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت:
دانشگاه هيچ گاه يک دست و گوش به فرمان نمی‌‏شود

محمد هاشمی، سخنگوی شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت در اين نشست با اشاره به شعارهای مسوولان وزارت علوم مبنی بر بسترسازی برای تشکل‌‏های دانشجويی و نهادسازی های علمی گفت: اين شعارها نه تنها نمود بيرونی مثبت نداشته بلکه منفی هم بوده است.
وی ادامه داد: طبق آماری از تيرماه سال ۸۴ تا شهريور ۸۵ از خبرگزاری‌‏ها و نشريات مختلف استخراج کرديم، ۲۴ مورد بازجويی دانشجويان توسط نهادهای امنيتی و اطلاعاتی ,۵۷ مورد بازداشت دانشجويان, ۴۵ مورد احضار به دادگاههای عمومی انقلاب, ۳۷ مورد محاکمه و ۵۳ مورد حکم قضايی ,۱۶۷ مورد احضار به کميته انضباطی که ۱۰۰ موررد آن در تابستان گذشته بوده است، ۸۹ مورد حکم صادره توسط کميته‌‏های انضباطی, ۲۵ مورد تعطيلی نهادهای دانشجويی, ۳۹ مورد توقيف نشريات دانشجويی, ۲۸ مورد جلوگيری از برگزاری برنامه‌‏های دانشجويی و ۷ مورد اخراج دانشجويان کارنامه عملکرد يک‌‏ساله وزارت علوم است.

هاشمی با بيان اين که نمی‌‏دانم رييس‌‏جمهور اگر قرار باشد نمره‌‏ای به وزرا بدهد، به وزير علوم چه نمره‌‏ای خواهد داد، گفت: موضوع صرفا به دانشجويان اختصاص ندارد، همچنان که شاهد اخراج و بازنشسته کردن بسياری از استادان و موارد متعدد تهديد اساتيد بوده‌‏ايم.
وی تصريح کرد: اين کارنامه‌‏ای است که از عملکرد يک‌‏ساله وزارت علوم در اختيارماست. ضمن اين که هيچ آماری از سطح علمی دانشگاهها و فرار مغزها وجود ندارد اما ما اميدواريم کسانی پيدا شوند که حداقل‌‏هايی از نشانه‌‏های مثبت عملکرد وزارت علوم ارايه دهند.
سخنگوی شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت با بيان اين که صد نفر از دانشجويان يک ستاره و دو ستاره با تعهد و به صورت مشروط ثبت‌‏نام شده‌‏اند، گفت: برخلاف آنچه مسوولان وزارت علوم می‌‏گويند که تعهد تنها درباره لزوم رعايت قوانين و مقررات بوده است، تعهدها بيشتر معطوف به لزوم همکاری با مسوولان دانشگاه و نهادهای امنيتی و اطلاعاتی بوده و عملا دانشجويان را از فعاليت‌‏های سياسی منع می‌‏‏کند.
وی با تاکيد بر اين که با اين کار کميته‌‏های انضباطی جايگاه خود را از دست می‌‏دهند، گفت: وظيفه کميته انضباطی بررسی تخلفات دانشجوست اما با اين اقدام هر مرجعی بدون مشخص شدن اتهامات و يا مرجع تصميم‌‏گيری می‌‏تواند دانشجويان را از دانشگاه اخراج کند.
هاشمی ادامه داد: همواره به دانشگاه به عنوان يک خطر بالقوه نگريسته شده و تلاش‌‏های زيادی برای يکدست شدن تفکر در دانشگاهها صورت گرفته که همه آنها بی‌‏نتيجه مانده است.
وی با اشاره به انقلاب فرهنگی و اخراج دانشجويان و استادان از دانشگاهها گفت: هيچ گاه به اين نکته توجه نمی‌‏شود که تکثر تفکر و روحيه آرمانخواهی ذات دانشگاه است و حتی اگر در دوره‌‏ای تفکر مخالف حذف شود، باز احيا خواهد شد و دانشگاه هيچ گاه يک دست و گوش به فرمان نمی‌‏شود.
علی نيکونسبتی:
عدم ثبت نام از دانشجويان را نقض سيستماتيک حقوق شهروندی می‌‏دانيم
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، علی نيکونسبتی نيز در اين کنفرانس خبری اسامی دانشجويان ستاره‌‏دار ثبت نام نشده در دانشگاه‌‏ها را اعلام کرد و ‏گفت: حنان عزيزی, سيامک کريمی, ياشار قاجار, زهرا جانی‌‏پور, محسن فاتحی از کسانی بودند که ردصلاحيت شده‌‏اند و با مهدی امينی‌‏زاده و حامد حسن‌‏دوست نيز پس از روی کار آمدن دولت نهم برخورد شده است.

وی با بيان اينکه اين افراد، دانشجويان سه ستاره‌‏ای هستند که بارها بر وجود آنها تاکيد شده است، گفت: افراد سه‌‏ستاره کسانی هستند که به دلايلی غير از وضعيت علمی در کنکور پذيرفته نشده‌‏اند.
نيکو نسبتی با اشاره به قرار گرفتن عدد ۲ در کارنامه حنان عزيزی، اين عدد را به منزله عدم دارا بودن صلاحيت عمومی شرايط عمومی مندرج در دفترچه راهنما عنوان کرد و گفت: واقعا باعث تاسف است که وزارت علوم اين اظهارات را تکذيب می‌‏کند. بارها تاکيد کرده‌‏اند کسی نبوده است که به دليل مسائلی غير از مسائل علمی کنار گذاشته شود، در حالی که اسامی اعلام‌‏شده، کسانی هستند که بند ۲ در کارنامه آنها لحاظ شده است.
عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت ادامه داد: زهرا جانی‌‏پور دارای يک حکم تعزيری است اما هيچ حکمی از دادگاه ذی‌‏صلاح مبنی بر اينکه وی دارای عدم صلاحيت تحصيلی است، وجود ندارد يا محسن فاتحی از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و دارای حکم کميته انضباطی است اما هيچ حکمی از دادگاه ذی‌‏صلاح مبنی بر عدم صلاحيت تحصيلی ندارد. ياشار قاجار نيز سال گذشته چندماهی دستگير شد اما تفهيم اتهام نشد و هيچ حکمی نيز در پرونده وی وجود ندارد. علاوه بر آن در کارنامه همه اينها کد ۲ درج شده است. سيامک کريمی، عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه همدان نيز فاقد هرگونه حکمی است اما نامش در روزنامه ذکر نشده و در کارنامه وی کد ۲ گذاشته شده است.
وی تصريح کرد: ما از آقای نوربخش، رييس دبيرخانه گزينش استاد و دانشجو وزارت علوم اين سوال را داريم که چرا به اين صراحت دروغ می‌‏گوييد؟ جرات اين را داشته باشيد که بگوييد ما از ثبت نام افراد منتقد فاقد هر نوع حکم جلوگيری کرده‌‏ايم.
نيکونسبتی با بيان اينکه حنان عزيزی، دختر يوسف عزيزی بنی‌‏طرف، روزنامه‌‏نگار خوزستانی فاقد هرگونه فعاليت سياسی و حکم کميته انضباطی است، مدعی شد: دولت نهم با تحت فشار قرار دادن خانواده افراد، آنها را از انتقاد از دولت بازمی‌‏دارد که نمونه ديگر اين اقدام، محمدحسين نعيمی‌‏پور، فرزند محمد نعيمی‌‏پور، نماينده سابق مجلس است که فاقد هر نوع حکم کميته انضباطی و دادگاه ذی‌‏صلاح است و از ثبت نام وی جلوگيری به عمل آمده است.
نيکونسبتی اين اقدامات را نمونه بارز نقض حقوق شهروندی، حقوق بشر و قانون اساسی دانست و گفت: اين اقدامات از برخورد سيستماتيک دستگاه‌‏های دولتی با دانشجويان خبر می‌‏دهد.
وی با بيان اينکه دانشجويی وجود دارد که پس از اينکه نام وی در روزنامه آمده، با حکم کميته انضباطی مواجه شده است، گفت: ما خواستار استعفا و عذر‌‏خواهی وزير علوم و توضيح مسوولان وزارت علوم هستيم.
نيکونسبتی با بيان اينکه از آقای خرمشاد، معاون دانشجويی وزير علوم می‌‏پرسيم که چطور در زمانی که در مکه بوديد، می‌‏توانستيد درباره جنبش دانشجويی تحليل ارايه کنيد اما امروز سکوت کرده‌‏ايد، گفت: برخلاف اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر اينکه دولت آنقدر حقير نشده که با دانشجويان برخورد کند، ما اين برخوردها را مصداق بارز هدايت دولت برای تحت فشار قرار دادن منتقدان می‌‏دانيم.
وی با اشاره به اظهارات وزير علوم مبنی بر اينکه از دانشجويان تعهدی گرفته نمی‌‏شود، گفت: ما نمونه‌‏های بسياری داريم که دانشجويان با تعهد ثبت نام شده‌‏اند و اين سوال را داريم که چرا زمانی که کميته انضباطی در دانشگاه وجود دارد، دانشجو بايد برای ثبت نام تعهد بدهد.
نيکونسبتی افزود: حامد حسن‌‏دوست از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشگاه اصفهان است که فاقد هرگونه حکم کميته انضباطی و دادگاه ذی‌‏صلاح است و در کنکور نيز قبول شده و ثبت نام کرده است اما هم‌‏اکنون از دانشگاه اخراج شده است يا مهدی امينی‌‏زاده که در سال ۸۴ در آزمون ارشد پذيرفته شده بود، پس از ثبت نام به وی گفته شد که صلاحيت ادامه تحصيل ندارد.
عضو شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت با اشاره به اظهارات نوربخش که اين اقدامات را روال عادی کار خوانده بود، گفت: بهتر است آقايان چند مورد را در اين باره ذکر کنند. در يکی از دانشکده‌‏های دانشگاه تهران، رييس دانشکده با دانشجويی برخورد فيزيکی کرده و وی را مضروب می‌‏کند اما اين دانشجو با حکم دو ترم تعليق با احتساب سنوات روبرو می‌‏شود.
وی با اشاره به اظهارات رييس‌‏جمهور در کنفرانس مطبوعاتی در نيويورک درباره اين برخوردها، گفت: آقای رييس‌‏جمهور اين کار را اشتباه يک کارمند ذکر کرد اما ما آن را نقض سيستماتيک حقوق شهروندی می‌‏دانيم و انتظار داريم رييس دولت با جرات با اين غده سرطانی برخورد کند، زيرا عدم برخورد، نشان‌‏دهنده موافقت وی با اين اقدامات است.
نيکونسبتی از رييس‌‏جمهور خواست تا به جای سخنرانی در يک سالن در دانشگاه تهران با حضور دانشجويان گزينش‌‏شده، به ميان دانشجويان بيايد و سوالات آنها را پاسخ دهد.
وی تصريح کرد: چطور يک روستايی ساده حق سوال دارد اما دانشجويان چنين حقی ندارند.
نيکونسبتی با اشاره به اظهارات ضد و نقيض مسوولان وزارت علوم، اين اظهارات را نشان‌‏دهنده عدم هماهنگی ميان مسوولان وزارت علوم خواند و گفت: آقايان اظهارات خود را نقض می‌‏کنند. مسوولان وزارت علوم در ابتدا منکر وجود دانشجويان ستاره‌‏دار شدند، بعد گفتند مشکل آنها که ثبت نام نشده‌‏اند، نقص پرونده است و بعد نقص پرونده در مورد افرادی را که احکام کميته انضباطی داشتند، مطرح کردند.
مهدی امينی‌‏زاده:
پس از ثبت نام در دانشگاه، نامه عدم صلاحيتم برای تحصيل را به دستم دادند
مهدی امينی‌‏زاده، عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی (ادوار تحکيم وحدت) روند پذيرش خود را در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه مفيد و سپس ردصلاحيتش را تشريح کرد.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، مهدی امينی‌‏زاده در کنفرانس خبری که در" ايلنا" برگزار شد، با بيان اينکه در سال ۸۴ در رشته کارشناسی ارشد علوم سياسی دانشگاه مفيد قم پذيرفته شده است، گفت: پس از ثبت نام، آموزش دانشگاه در روز اول کلاس‌‏ها مرا خواست و نامه‌‏ای از گزينش سازمان سنجش را به من داد که در آن قيد شده بود من صلاحيت ادامه تحصيل ندارم. من در آن زمان به آقای نوربخش مراجعه کردم و ايشان گفتند که وزارت اطلاعات در نامه‌‏ای به دليل ارتباط شما با گروهک‌‏های غيرقانونی اعلام کرده است که شما حق ادامه تحصيل نداريد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: متاسفم بعد از مدت‌‏ها که از تاسيس دانشگاه در ايران می‌‏گذرد، اين نهاد هنوز نتوانسته به استقلال دست يابد و فارغ از اعمال نظر امنيتی و قدرت به وظيفه خود بپردازد.
امينی‌‏زاده با بيان اينکه متاسفانه برخی هيچ حريم و حرمتی برای دانشگاه قائل نيستند، گفت: ما نمی‌‏خواهيم در اين کشور وزير، وکيل يا هر حتی کارمند دولت شويم، ما فقط می‌‏خواهيم درس بخوانيم و آقايان بايد بگويند چرا با اينکه ادعای مسلمانی دارند، به رغم تاکيد اسلام بر علم‌‏آموزی جلوی تحصيل دانشجويان را می‌‏گيرند.
وی با اشاره به اعلام نظر برخی مراجع تقليد مبنی بر اينکه اين احکام مبنای شرعی و قانونی ندارد، گفت: جمهوری اسلامی ايران اعلاميه جهانی حقوق بشر را پذيرفته است که در آن علم‌‏آموزی جزو حقوق اوليه انسان‌‏ها ذکر شده است. شما کدام کشور را سراغ داريد که دانشجويی را به خاطر اعتقادات سياسی و فرهنگی از علم‌‏آموزی محروم کند؟
عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی با بيان اينکه در طول تحصيل خود حتی يک بار به کميته انضباطی نرفته است، گفت: من چند پرونده قضايی دارم و به زندان رفته‌‏ام اما در هيچ‌‏کدام از اين پرونده‌‏ها حکم قضايی برای من صادر نشده است.
وی افزود: آيا می‌‏توان حکم کميته انضباطی يا احکام قضايی را به بيش از مجازات تعيين‌‏شده تعميم داد و با اين احکام، دانشجويی را از حقوق خود محروم کرد؟
امينی‌‏زاده با بيان اينکه سخنان مسوولان وزارت علوم و دولت درباره عدم ثبت نام دانشجويان کذب محض است، گفت: دانشجويان را به دليل اعتقادات سياسی و ايدئولوژيک از حق ادامه تحصيل محروم می‌‏کنند، در حالی که اين برخوردها نه مبنای شرعی دارد و نه مبنای قانونی.
وی با اشاره به اينکه به همراه چند نفر ديگر از دانشجويان به ديوان عدالت اداری شکايت کرده‌‏اند، گفت: اين شکايت ثبت شده و مراحل قانونی خود را طی می‌‏کند.
عضو شورای مرکزی سازمان دانش‌‏آموختگان ايران اسلامی با اشاره به انقلاب فرهنگی در سال‌‏های اوليه انقلاب، گفت: مجددا پس از ۲۷ سال از انقلاب سال ۵۷ اين اتفاق بار ديگر در حال تکرار است. آيا مهاجرت نخبگان و فرار نيروهايی که سرمايه کشور برای آنها صرف شد، بس نيست که بايد يک بار ديگر چنين برخوردهايی صورت بگيرد.
وی اين اقدامات را باعث خدشه‌‏دار شدن اعتقادات خواند و گفت: افرادی که با اسم عدالت و مهروزی بر سر قدرت آمده‌‏اند، امروز از ثبت نام دانشجويانی که بدون استفاده از سهميه‌‏ها به دانشگاه راه پيدا کرده‌‏اند، جلوگيری می‌‏کند. آيا اين با عدالت سازگار است؟

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اسامی دانشجويان ستاره‌‏دار ثبت نام نشده در دانشگاه‌‏ها اعلام شد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016