سه شنبه 11 مهر 1385

سعيدی، معاون امور بين الملل سازمان انرژی اتمی پيشنهاد داد: غنی سازی مشترک ايران و فرانسه، آفتاب

آفتاب: محمد سعيدی، معاون امور بين الملل سازمان انرژی اتمی پيشنهاد کرده است ايران و فرانسه با تشکيل کنسرسيومی مشترک فعاليت‌های غنی سازی خود را انجامد دهند. به باور سعيدی در صورت شکل گيری چنين کنسرسيومی خواسته‌های بين المللی برای نظارت بر فعاليت های هسته‌ای ايران نيز برآورده می‌شود. معاون بين الملل سازمان انرژی اتمی اين پيشنهاد را در اظهاراتی از طريق راديو فرانسه ارائه کرده و دو شرکت فرانسوی اوروديف و آروا را بعنوان شرکای احتمالی در کنسرسيوم پيشنهاد کرده است.


آروا يک کمپانی دولتی با فعاليت هايی در چندين کشور است و اروديف نيز که فعاليت‌های غنی سازی انجام می‌دهد در گذشته سابقه همکاری با ايران را داشته است.

بنا به گزارش آسوشيتد پرس سعيدی در اظهارات خود گفته است:‌ برای رسيدن به راه حل،‌ ما ايده‌ای داريم. ما پيشنهاد می‌کنيم که فرانسه کنسرسيومی برای غنی سازی اورانيوم در ايران بوجود آورد. سعيدی در ادامه اظهارات خود افزود:‌ به اين ترتيب فرانسه از طريق کمپانی های يوروديف و آروا می تواند فعاليت های غنی سازی ما را کنترل کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اظهارات اخير سعيدی در حالی مطرح می شوند که ژاک شيراک، رئيس جمهور فرانسه چندی پيش گفته بود که بهترين راه برای حل پرونده هسته ای ايران گفت و گو است و مذاکرات با اين کشور بايد تا زمان رسيدن به راه حلی صلح آميز ادامه يابند.

فرانسه به عنوان يکی از اعضای دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد از پيشرفته‌ترين کشورهای هسته ای جهان است که بيش از ۷۵ درصد برق خود را از طريق راکتورهای اتمی توليد می کند.

پيشتر روسيه به ايران پيشنهاد غنی سازی مشترک در خاک خود را داده بود ولی تهران بعد از انجام بررسی های بسيار اين پيشنهاد را نپذيرفته بود.

Copyright: gooya.com 2016