دوشنبه 10 مهر 1385

سخنگوی دولت: هرگز غنی‌سازی راتعليق نمی‌کنيم، تصميمات زمان جنگ همه مورد تاييدند، ايسنا

تمهيداتی برای مبارزه با گرانی داريم؛ برخی رسانه‌ها نگرانی‌ها‌ را تشديد کرده‌اند


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی

سخنگوی دولت گفت: دولت برای مبارزه با گرانی تمهيداتی انديشيده و در همين زمينه مجوز واردات مرغ را صادر کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، «غلامحسين الهام» در جلسه‌ی هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره‌ی اظهار نگرانی رهبر معظم انقلاب در ديدار يکشنبه شب دولت، در مورد گرانی‌ها، گفت: دولت مانند هميشه نسبت به اين موضوع حساس است و دغدغه دارد و در جلسه‌ی روز گذشته‌ی خود به اين موضوع پرداخته است.

وی گفت: دولت با استفاده از ظرفيت‌ها و امکانات قانونی‌ که در اختيار دارد، سعی دارد بازار را کنترل و تنظيم کند.

الهام با اشاره به اين که برخی اقدامات با استفاده از ظرفيت‌های موجود انجام می‌شود، گفت: مجلس بر اساس قانون برنامه‌ی چهارم صادرات را آزاد گذاشته است، به همين دليل برخی از کالاها به دليل افزايش قيمت جهانی، ميل به صادرات دارند که از جمله‌ی آن می‌توان به حبوبات اشاره کرد که قيمت آن در روزهای اخير افزايش يافته است.

الهام تصريح کرد: دولت تمهيداتی برای تنظيم بازار به‌ويژه در حوزه حبوبات داشته است.

او همچنين با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای جلوگيری از شيوع آنفولانزای مرغی در چند ماه گذشته، گفت: به دليل کشتار برخی طيور در نقاط مرزی و نيز تأخير در جوجه‌ريزی در ابتدای ماه رمضان، با افزايش قيمت مرغ مواجه شديم، هرچند که روزانه در بازار حدود ‌۴۰۰ تن مرغ توزيع می‌شود، اما هنوز نگرانی‌هايی وجود دارد.

سخنگوی دولت افزود: هرچند که توزيع‌هايی صورت گرفته و بازار کنترل شده است، اما وقتی تغييراتی در مصرف ديده می‌شود، بازار نيز ملتهب می‌شود، به همين منظور، دولت مجوز واردات مرغ را داده است که به زودی نگرانی‌های اين حوزه برطرف می‌شود.

الهام همچنين با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای کنترل نرخ تورم، اظهار داشت: اين که در چند ماهه‌ی اخير نرخ تورم از ‌۵ / ‌۱۴ درصد به مرز ‌۵ / ‌۱۰ در مردادماه رسيده است، نشانه‌ی اقدامات دولت در مبارزه با گرانی بوده است.

سخنگوی دولت هم‌چنين با بيان اين که مردم و به‌ويژه اصناف با دولت برای کنترل بازار همکاری داشته‌اند، تشکر کرد و گفت: متأسفانه در چند روز اخير، برخی رسانه‌ها با ايجاد یأس و تشديد نگرانی به اين رابطه‌ی خوب بين دولت و اصناف را خدشه وارد و به گونه‌ای وانمود کرده‌اند که وضعيت مطلوب نيست.

الهام با بيان اين که اين روزها برخی از اصناف خود برای همکاری با دولت اقدام کرده‌اند، گفت: اما برخی می‌خواهند روند گرانی رو به افزايش باشد و به همين خاطر و برای کاهش اميد در مردم، اين‌گونه اخبار را منتشر می‌کنند تا بتوانند به دولت و کارهای آن حمله کنند.

وی با بيان اين‌که دغدغه‌ی دولت بحث گرانی و نيازهای مردم است، بر کنترل و تنظيم بازار در روزهای آينده تأکيد کرد.

سخنگوی دولت هم‌چنين گفت: رييس‌جمهور در جلسه‌ی هیأت دولت از مسوولان مربوطه پی‌گيری وضعيت گرانی را خواستار شده است.

سخنگوی دولت در ادامه‌ی درباره‌ی تغييرات در کابينه گفت: بگذاريد مديران کارشان را انجام دهند و با قوت و جديت مشغول برنامه‌های خودشان باشند.

به گزارش ايسنا، غلامحسين الهام با مزاح خطاب به خبرنگاران افزود:‌ شما گمانه‌زنی‌های خود را به مسابقه گذاشته‌ايد و هر روز يکی از مسوولان را عزل و نصب می‌کنيد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگری مبنی بر اعتراض کارگران برخی کارخانه‌های کشور و ضرب و شتم آنها در جريان اين اعتراضات گفت: دولت يک کار جدی و اساسی در مورد افزايش دستمزدها و حداقل‌های دريافتی کارگران در ابتدای سال انجام داد، هم‌چنين در کميته‌ی خاصی پی‌گير مسائل و مشکلات کارخانه‌های مشکل‌دار است.

سخنگوی دولت با بيان اين که متأسفانه شرکت‌ها و کارخانه‌هايی که مشکل دارند، همه از واگذاری‌های غلط ضربه خورده‌اند، گفت: دولت اقداماتی را برای حل بحران‌های به وجود آمده انجام داده و با تزريق نقدينگی سعی در برطرف کردن مشکل اين کارخانه‌ها دارد.

وی گفت: اگر اتفاقی در اين ميان افتاده، مربوط به دولت نمی‌شود، ولی به هر حال ما هم‌چنان پی‌گير کار کارگران خواهيم بود.

سخنگوی دولت در ادامه درباره‌ی ادغام وزارت رفاه و بهداشت که طرح آن در مجلس در حال بررسی است نيز گفت: ما تابع نظرات مجلس هستيم و هر وقت موضوع در مجلس پايان يافت، نظر خود را اعلام می‌کنيم.

الهام همچنين در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسيد در حالی که رييس‌جمهور بر تعليق نکردن فعاليت‌های هسته‌ای ايران تأکيد دارد، برخی شنيده‌ها حاکيست که ايران می‌خواهد غنی‌سازی را تعليق کند، گفت: مواضع ما در مورد بحث انرژی هسته‌ای کاملا روشن است و رييس جمهور به طور واضح اعلام کرده‌اند که هرگز غنی‌سازی اورانيوم را تعليق نخواهيم کرد.

او در ادامه درباره‌ی برگزاری انتخابات آتی نيز گفت: وظيفه‌ی دولت برگزاری انتخاباتی قانونمند و آزاد و مبتنی رأی مردم و به شکل فراگير است و به همين منظور اقداماتی را برای برگزاری باشکوهتر آن انجام داده است تا ز اين فرصت استفاده شايسته شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش ديگری درباره آخرين وضعيت ميدان نفتی آزادگان،‌ گفت: ما در چندين بار در مذاکره حسن نيت خود را نشان داده‌ايم و در آخرين مورد فرصتی به طرف ژاپنی داده شد که يکی، دو روز از آن باقی مانده است.

وی ادامه داد: اگر طرف ژاپنی شرايط را بپذيرد، قاعدتا بحث ادامه پيدا خواهد کرد و اگر طرف مقابل قرارداد را فسخ کند و يا حاضر به همکاری نباشد، طرف ايرانی شرايط مطلوبی را پيش رو دارد؛ طرف‌هايی هم‌اکنون برای مذاکره آماده‌اند که می‌توان سريعا پروژه را با آنها ادامه داد.

الهام در ادامه درباره لايحه‌ی متمم بودجه نيز اظهار داشت: ظرفيت موجود برای استفاده از منابع به منظور تکميل پروژه‌های عمرانی وجود دارد و ما يک فرصت هشت، نه ماهه داريم که بتوانيم با تزريق اين اعتبار از طريق بودجه پروژه‌های عمرانی را تکميل کنيم.

وی افزود: اين لايحه به زودی تقديم مجلس می‌شود.

سخنگوی دولت هم‌چنين درباره‌ی تغيير ساعت کار بانک‌ها اظهار کرد که اين امر تصويب شده و در مرحله‌ی اجرايی است و به صورت آزمايشی انجام می‌شود.

وی افزود: بر اساس آخرين اطلاعات ما وضعيت ترافيک در روزهای اخير خوب بوده است.

الهام گفت: ما در اين روزها با مشکلات جدی‌ای که در اوايل مهرماه در زمينه‌ی ترافيک وجود داشت مواجه نبوده‌ايم.

به گفته‌ی وی داوری در اين زمينه هنوز زود است و بايد مدتی از اين مصوبه بگذرد تا تأثير آن را ببينيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايسنا، سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران درباره انتشار نامه‌ی حضرت امام (ره) در مورد پذيرش قطعنامه، گفت: حضرت امام (ره) در همان موقع انتشار قطعنامه فرمودند که منافع ملی را وارد برخی موضوعات نکنيد.

وی ادامه داد: بحث کلی مربوط به جنگ است و رييس‌جمهور در جلسه‌ی هیأت دولت نظر خود را در مورد آن اعلام کرده است.

الهام تأکيد کرد: تصميماتی که ما در زمان جنگ گرفته‌ايم، همه مورد تأييد هستند.

او با اشاره به قطعنامه‌هايی که عليه ايران در زمان جنگ صادر می‌شد، گفت: تقريبا هشت قطعنامه در مورد جنگ صادر شد که ما آخرين آن را که نگاه قابل توجهی به حقوق مردم داشت و متجاوز را شناسايی و در مورد خسارت‌ها بحث کرده بود، پذيرفتيم.

وی گفت: بعد از قبول قطعنامه همه ديدند وقتی که دشمن بار ديگر به کشورمان حمله کرد، ملت ( در عمليات مرصاد) با جانفشانی و ايمان بار ديگر در جبهه‌ها حضور يافت و در مقابل دشمنان ايستاد که اين نشان می‌دهد رابطه‌ی بين مردم و حضرت امام (ره) بعد از قبول قطعنامه، نه تنها تغيير نکرد، بلکه مستحکم‌تر نيز شد.

الهام درباره متن نامه‌ا‌ی که در اختيار رسانه‌ها قرار گرفت و برخی اقدام به انتشار آن کردند نيز گفت: در اين مورد اظهارنظر نمی‌کنم، چراکه بر اساس وصيت‌نامه‌ی حضرت امام، اظهار نظر در مورد اين گونه آثار، بر عهده‌ی دفتر نشر آثار حضرت امام است.

وی با ابراز نگرانی از سوءاستفاده از برخی مسائل عليه انقلاب و دفاع مقدس و ارزش کار شهيدان تأکيد کرد که رابطه‌ی بين مردم و حضرت امام، چه در دوران جنگ و چه در پس از پذيرش قطعنامه، يک رابطه‌ی راسخ بوده است.

Copyright: gooya.com 2016