چهارشنبه 12 مهر 1385

دیپلمات‌های غربی ادعا کردند: شکست مذاکرات ایران و اروپا، آفتاب

آفتاب: دیپلمات‌های ناشناخته غربی امروز چهارشنبه ادعا کردند که خودداری ایران از تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای به روند تلاش‌های انجام شده برای حل پرونده هسته‌ای ایران از طریق گفت‌وگو خاتمه داده و عملا راه را برای اعمال تحریم‌هایی علیه تهران در شورای امنیت سازمان ملل متحد هموار کرده است. در همین رابطه خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس از این موضوع خبر دادند که ایران و اروپا به زودی شکست مذاکرات دو طرف برای حل مسالمت‌آمیز پرونده هسته‌ای ایران را اعلام خواهند کرد و تنها موضوع باقی مانده، نحوه اعلام این شکست است.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دیپلمات‌هایی که خواسته‌اند نامی از آنها فاش نشود مدعی‌ شده‌اند که علی لاریجانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی و خاویر سولانا، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند تا زمانی که در گفت‌وگوی تلفنی امروز اختلافات باقی مانده خود را بررسی نکنند شکست مذاکرات اعلام نشود.

در همین خصوص یک دیپلمات به آسوشیتدپرس گفته است: حتی در کشورهای اروپایی که طرفدار مذاکره به جای تحریم بوده‌اند مذاکرات شکست خورده تلقی می‌شود. این دیپلمات در ادامه اظهارات خود مدعی شده است که گفت‌وگوی تلفنی لاریجانی و سولانا بر روی این موضوع متمرکز است که چطور شکست مذاکرات را به افکار عمومی اعلام کنند.

جان بولتون نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز به آسوشیتدپرس گفته است: زمان کوتاهی به تحریم ایران در شورای امنیت باقی مانده مگر در صورتی که ایران با درخواست‌های بین‌المللی برای تحریم ایران موافقت کند. وی در ادامه اظهارات خود افزوده است که هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که ایرانی‌ها آماده تسلیم شده باشند.

گزارش آسوشیتدپرس در خصوص عدم رسیدن به توافقی در مذاکرات لاریجانی و سولانا در حالی منتشر شده است که روز گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از یک سخنگوی ارشد دولت انگلیس گزارش داده بود که خاویر سولانا به کشورهای عضو اتحادیه اروپا اطلاع داده است که علی‌لاریجانی به روشنی به او جواب نه داده و اعلام کرده است که کشورش به هیچ وجه حاضر نیست فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر، به نقل از اين مقام انگلیسی که نامش فاش نشده نوشته است که 6 کشور درگیر در پرونده اتمی ایران آماده تنظیم پیش نویس تحریم ایران برای ارائه به سازمان ملل هستند. اين مقام افزود: مارگارت بكت وزير امور خارجه انگليس در چند روز گذشته مشغول مذاكره با همتايان خود بوده است و اگر تغيير ناگهانی و غيرمنتظره‌ای از سوی ايران پيش نيايد، مي‌توان انتظار داشت كه اين پرونده طی هفته آينده يا همين حدود به مقر سازمان ملل در نيويورك فرستاده شود. او گفت که لاريجانی برای نخستين بار صريحا به سولانا اطلاع داده که ايران حاضر نيست حتی برای يک لحظه فعاليت غنی سازی اورانيوم را تعليق کند و سولانا اين موضع ايران را در روز يکشنبه به اطلاع کشورهای عضو اتحاديه اروپا رسانده است. البته سولانا تاکنون شخصا چنين موضوعی را علنا مطرح نکرده است.

این خبر در حالی منتشر شد که نیکلاس برنز معاون وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز گذشته اعلام کرده بود که شورای امنیت از ایران خواهد خواست جواب روشنی به درخواست‌ها برای تعلیق غنی‌سازی بدهد. وی افزود این احتمال وجود دارد که این پاسخ نه باشد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دیپلمات‌های غربی ادعا کردند: شکست مذاکرات ایران و اروپا، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016