پنجشنبه 18 آبان 1385

گزارش روزآنلاين از اهدای جايزه مدافعان حقوق بشر به اميد معماريان

سازمان ديده بان حقوق بشر در مراسمی در لندن مهمترين جايزه سالانه خود را به اميد معماريان از ايران، صالح سليمان محمود از سودان و بئاتريس وير از اوگاندا اهدا کرد.

کنت راث مدير اجرای سازمان ديده بان حقوق بشر گفته است که افراد ياد شده نمونه های ايده ال های حقوق بشر، شجاعت، وثبات قدم درراه دستيابی به عدالت هستند. به گفته او، برندگان جايزه امسال، مرزهای محدوديت آزادی بيان درايران، بی عدالتی و پاکسازی قومی در دارفور سودان وهمچنين نحوه درمان ايدز در آفريقا را به چالش کشيده اند. اين جايزه همراه با حضور در يک تور دوساله است که سال گذشته در امريکا برگزارشد و سال دوم آن ماه جاری دراروپا برگزار می شود. شرکت کنندگان در برنامه های مختلفی که درشهرهای اروپايی تدارک ديده شده است، درخصوص وضعيت حقوق بشر درکشورهای خود صحبت می کنند. اميدمعماريان، روزنامه نگار ايرانی که درسال ۲۰۰۴ توسط مقامات قضايی ايران دستگير و مدتی را درزندان سپری کرد، به دليل اشتغالات خود نتوانسته است دراين برنامه شرکت کند.

برنامه امسال سازمان ديده بان حقوق بشر در شهر های لندن، مونيخ، زوريخ وژنو برگزار خواهد شد. راث گفته است که هر سه برندگان اين جايزه پيام قدرتمندی به دولتهايی می فرستند که نقض جدی حقوق بشر درآنان بايد خاتمه يابد. سازمان ديده بان حقوق بشر با مدافعان حقوق بشر درهفتاد کشور جهان درخصوص تحقيقات نقض حقوق بشرهمکاری نزديکی دارد. پيش از اين شيرين عبادی که در سال ۲۰۰۳ برنده جايزه صلح نوبل شد نيز، اين جايزه را دريافت کرده است.

درخبری که به اين مناسبت توسط ديده بان حقوق بشر منتشر شده آمده است:

"اميد معماريان نمايشگرنسل جوان وجديدی از مدافعان حقوق بشر است که سرکوب سياسی در ايران را به چالش می کشند. معماريان يک روزنامه نگار، وب لاگ نويس وفعال اجتماعی است که مرزهای محدوديت های آزادی بيان را ازطريق اينترنت درايران به به عقب می رانند. معماريان به همراه بيست روزنامه نگار ووب لاگ نويس دراکتبر سال ۲۰۰۴ دستگير ودر سلول انفرادی نگهداری شد، مورد شکنجه قرار گرفت وبه ارائه اعتراف اجباری مجبور شد. او دردسامبر ۲۰۰۴ همراه با فشار بين المللی آزاد شد. پس از آن اميد معماريان به همراه روزبه ميرابراهيمی ديگر روزنامه نگار ديگری که در مراسم اعتراف تلويزيونی دستگاه قضايی حاضر شده بود، با حضور درکميته مخصوص رييس جمهوری، وعلی رغم خطرات بسياری که می توانست زندگی شان را تهديد کند، به بيان رويدادهايی پرداختند که درزندان برای آنها رخ داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سيد محمد علی ابطحی معاون وقت رييس جمهوری درابتدای جلسه به اين افراد هشدار داده بود که به دليل شرايط خاصی که برپرونده حاکم بود، نمی توانند تضمين سلامت آنها را بدهد. اما اين دونفر اصرار کردند که حقيقت را بيان کنند. حقايقی که به نوشته آقای ابطحی اشک را به ديدگان اعضای حاکم درجلسيه که وزير وقت دادگستری هم جزو آنان بود آورد. سازمان ديده بان حقوق بشر به صورت نزديک با همکاران معماريان برای آزادی وی تلاش کرد. بعد ازآن معماريان به صورت سخت کوشانه ای برای درمعرض ديد قرار دادن زندان انفرادی، شکنجه وبدرفتاری با زندانيان در ايران تلاش کرده است، تلاشی که می توانست برای او خطراتی را به همراه داشته باشد."

اميدمعماريان، سال گذشته محقق مهمان دردانشکده تحصيلات تکميلی روزنامه نگاری دردانشکده برکلی کاليفرنيا بود و هم اکنون عضوشورای سردبيری روزآنلاين است. او طی ماه های گذشته در ساير نشريات چون نيويورک تايمز، سان فرانسيسکو کرانيکل ، لايمس، دتای، آسيا تايمز و خبرگزاری"ای پی اس" نيز مطالبی را در مورد وقايع جاری کشور خود به چاپ رسانده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش روزآنلاين از اهدای جايزه مدافعان حقوق بشر به اميد معماريان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016