شنبه 5 اسفند 1385

عبدالله مومنی: نيروهای سياسی بايد دفاع از حقوق شهروندی را سرلوحه کار خود قرار دهند، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران

سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی نسبت به صدور احکام صادره عليه کيوان انصاری، خيرالله درخشندی و پويا جهاندار واکنش نشان داد.

عبدالله مومنی در گفت‌‏وگو با خبرنگار" ايلنا" با اشاره به گذشت ۶ ماه از بازداشت انصاری، درخشندی و جهاندار گفت: باوجود آنکه بيش از ۶ ماه از بازداشت انصاری فعال سابق دانشجويی و عضو شورای سياستگذاری سازمان ادوار تحکيم و درخشندی و جهاندار از فعالان سابق دانشجويی می‌‏گذرد و برغم برگزاری دادگاه و صدور حکم بدوی، اين افراد هم‌‏چنان در زندان هستند.
وی با اعلام اعتراض سازمان ادوار تحکيم به احکام اين افراد گفت: کيوان انصاری در اواخر شهريور ۸۵ و درخشندی و جهاندار در اواخر مرداد ۸۵ به اتهام اقدام عليه امنيت ملی، اجتماع و تبانی برای برهم زدن نظم کشور و توهين به مقامات بازداشت شدند و پنج ماه بعد به صورت غيرعلنی محاکمه و احکام سنگينی برای آنها صادر شد.
مومنی با اشاره به عدم تبديل قرار بازداشت موقت انصاری، جهاندار و درخشندی به قرار وثيقه برغم درخواست‌‏های وکلا، خانواده و نهادهای حقوق بشری گفت: قرار بازداشت موقت اين افراد بدون ادله و توجيه قانونی تمديد می‌‏شد و اين افراد کمترين تماس را با خانواده و وکلای خود داشتند و در آخر نيز به احکام سنگين محکوم شدند.
وی با تاکيد بر حق شهروندان برای برخورداری از وکيل و ارتباط مناسب با وکيل و خانواده گفت: در شرايطی که تحقيقات مقدماتی اين متهمان از ماهها قبل به پايان رسيد و دادگاه می‌‏توانست قرار بازداشت موقت اين افراد را فک کند, آنها بدون هيچ توجيهی بی‌‏ارتباط با دنيای بيرون بودند و در دادگاه با طرح اتهامات تکراری، نخ نما شده وکليشه‌‏ای که در طول اين سال‌‏ها متوجه به فعالان سياسی بوده است، محکوم شدند.
سخنگوی سازمان ادوار تحکيم وحدت، اين احکام و محدوديت‌‏ها را مخالف اعلاميه جهانی حقوق بشر و ميثاق‌‏های حقوقی و مدنی و برخلاف موازين جامعه آزاد و دموکراتيک خواند و افزود: سازمان دانش اموختگان ايران اسلامی از آنجا که خود را موظف به دفاع از حقوق بشر و حقوق شهروندان می‌‏داند، معتقد است در شرايط موجود نيروهای سياسی بايد دفاع از حقوق شهروندی را سرلوحه کار خود قرار دهند.
مومنی با اشاره به شرايط بد انصاری، جهاندار و درخشندی گفت: اين افراد از کمترين حقوق برخوردارند و شرايط بدتری نسبت به ديگر بازداشت شدگان سياسی دارند.
وی با بيان اين که ما خواهان رعايت حقوق برابر برای همه شهروندان هستيم، گفت: همه انسان‌‏ها به حکم انسانيت خود برابرند و بايد فارغ از اختلاف نظر و سليقه برخوردار باشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوی سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی با اعلام اعتراض اين سازمان به صدور احکام سنگين برای فعالان سابق دانشجويی، خواستار نقض اين احکام در دادگاه تجديدنظر و تبديل قرار آنها شد.

Copyright: gooya.com 2016