دوشنبه 23 اردیبهشت 1387

عبدالله مومنی:‌ توهين به مراجع نوانديش شيوه‌ای برای حفظ قدرت است، آفتاب

اينکه چگونه افراد بدون تخصص و تنها به دليل استقلال اين مراجع و طرح نظرات و فتاوای‌شان که جهت کارآمدی و سازگاری دين با حقوق انسان‌‌ها مطرح می‌شود، به آنها توهين کنند،‌ جای سوال جدی است.


آفتاب: عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان دانش‌آموختگان ايران اسلامی (ادوار تحکيم وحدت) با اشاره به برخی اهانت‌های اخيری که به آيت‌الله صانعی صورت گرفته است، گفت: «نهاد مرجعيت شيعه در طول تاريخ خود، همواره برای استقلال از حکومت‌ها کوشش کرده و بی‌اعتنايی به خواست استقلال مرجعيت و جايگاه مراجع در جامعه، بی‌حرمتی به جايگاه آنها و نقض استقلال آنهاست».

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی آفتاب ضمن تاکيد بر لزوم حفظ شان مراجع تقليد و تقدير از عملکرد آيت الله صانعی اضافه کرد:‌ «مراجع در جامعه ما همواره از احترام و جايگاه ويژه‌ای برخوردار بوده‌اند و به دليل همين جايگاه، رژيم مستبد شاه نيز در اوج قدرت خود، توان تعرض به حريم مرجعيت شيعه و توهين به آن را نداشته است».

مومنی افزود: «متاسفانه طی سال‌های اخير، بر خلاف انتظار و به‌رغم انقلاب اسلامی و شکل‌گيری حکومت دينی، تنها به دليل گسترش دين‌ابزاری در ميان برخی گروه‌های سياسی شيوه توهين به مراجع باب شده که می‌توان اين شيوه را حربه‌ای برای حفظ قدرت تلقی کرد».

وی ادامه داد: «امروز شاهديم که توهين به ساحت مرجعيت و مقام مراجع شيعه و به ويژه مراجع نوانديش و مردمی نه از سوی نيروهای غيرمذهبی که از ناحيه مدعيان دفاع از ارزش‌های دينی صورت می‌گيرد».

سخنگوی ادوار تحکيم وحدت در ادامه با تاکيد بر اينکه "توهين‌هايی که به مراجع در طول سال‌های اخير صورت می‌گيرد، در دوره‌های مختلف و حاکميت‌های گوناگون بی‌سابقه بوده است"‌، گفت: «ايجاد محدوديت برای بيوت برخی مراجع و حصر آنها و توهين صريح به مراجع مستقل تقليد در رسانه‌های وابسته به بيت‌المال از جمله اين برخوردهای تند و اهانت‌آميز بوده و نشانه نگرش ابزاری برخی مراکز قدرت به دين و نهاد مرجعيت است».

وی با اشاره به اين مطلب که "توهين‌ها و هتک حرمت‌هايی که اخيرا در حق آيت‌الله صانعی صورت گرفته، در همين راستا ارزيابی می‌شود"،‌ افزود: «درباره ابعاد فقهی فتاوای مراجع و شخص آيت‌الله صانعی کارشناسان بايد نظر دهند و مراجع نيز به عنوان کسانی که مورد احترام جامعه هستند، می‌توانند با برخورد مناسب و پذيرش‌ نقدهای مودبانه که با حفظ حرمت باشد، برای جامعه و مسئولان به الگوهای نقدپذيری تبديل شوند».

مومنی در ادامه به موضوع حدود شرعی که وسيله توهين به آيت‌الله صانعی قرار گرفته، اشاره کرد و گفت: «مسئله حدود جزو مسايل سابقه‌دار در فقه شيعه است و آنچه آيت‌الله صانعی در اين زمينه مطرح کرده، در ميان برخی فقهای ديگر هم معتقدان و طرفدارانی دارد».

وی خاطرنشان کرد: «اينکه چگونه افراد بدون تخصص و تنها به دليل استقلال اين مراجع و طرح نظرات و فتاوای‌شان که جهت کارآمدی و سازگاری دين با حقوق انسان‌‌ها مطرح می‌شود، به آنها توهين کنند،‌ جای سوال جدی است».

سخنگوی ادوار تحکيم وحدت تاکيد کرد:‌ «بايد پرسيد اگر آزادی بيان برای مراجع وجود نداشته باشد و ايشان نتوانند نظرات خود را بدون ترس و واهمه از توهين بيان کنند، پس اين آزادی‌ها برای چه کسانی به رسميت شناخته می‌شود».

مومنی تصريح کرد:‌ «فتاوای مراجع نوانديش،‌ پيش‌رو و مترقی‌ای چون آيت‌الله صانعی می‌تواند گشاينده مشکلات امروز جامعه بوده و اهتمام ايشان به طرح مباحث جديد و پاسخگويی به شبهات می‌تواند تضمين‌کننده و تلطيف‌بخش گرايشات دين‌مدار باشد».

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی با بيان اين مطلب که "نوع نگرش آيت‌الله صانعی می‌تواند موجب جذب قشرهای مختلف جامعه به دين سازگار با حقوق انسان‌ها شود"،‌ ادامه داد:‌ «طبعا بايد از اين ديدگاه‌ها استقبال شود ولی متاسفانه شاهد اتفاقات ديگری هستيم که سوالات بسياری را نسبت به برخورد دوگانه مسئولان و متوليان امور با توهين‌کنندگان به مراجع تقليد پيش رو می‌گذارد».

عبدالله مومنی در پايان گفت: «گويا در منطق برخی نهادها و مسئولان، مراجع تقليد نيز به مراجع درجه يک و دو تقسيم می‌شوند و علما نيز از نظر حريم و حرمت متفاوت تلقی می‌گردند».

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عبدالله مومنی:‌ توهين به مراجع نوانديش شيوه‌ای برای حفظ قدرت است، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016