شنبه 24 شهریور 1386

سعيد ليلاز: کاهش ساعات کار ؛ شوک درمانی برای اقتصاد بیمار، آفتاب

آفتاب: یک کارشناس مسایل سیاسی و اقتصادی با تأکید بر نرخ پایین بهر‌ه‌وری در کشور گفت: «تصمیم دولت در کاهش ساعات ادارات چندان زیانبخش نیست».

سعید لیلاز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب درباره این تصمیم دولت در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: «نخست باید متذکر شوم که نه آنها که می‌گویند این یک تصمیم کارشناسی است دلیل موجهی دارند و نه عده‌ای که با توسل به آیات و روایات این اقدام را توجیه می‌کنند حرفهایشان اعتبار کارشناسی دارد. نکته اینجاست که مدت‌ها این گونه اقدامات در کشور انجام شده، در صورتی که شاخص‌های عینی اجتماعی در کشور ما تفاوتی با دیگر کشورهای مسلمان ندارد. یعنی این کارها تأثیر عینی در اخلاق ملت ایران نداشته است».

لیلاز در بخش دیگری از اظهارات خود درباره بررسی پیامدهای این تصمیم اضافه کرد: «واقعیت این است که سهم آنچه ما به آن دولت می‌گوییم و نه کارخانجات و مؤسسات و بنگاه‌های اقتصادی مانند خودروسازی و پولادسازی، در تولید ناخالص ملی واقعا منفی است کارکنان دولت در ساعاتی سرکار حضور دارند بازده چندانی ندارند».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: «اقتصاد ایران بر پایه نفت و کشاورزی و حمل و نقل و خرده‌فروشی و توریسم و ارتباطات و ... است که هیچ کدام از این موارد که نام بردم تعطیلی‌بردار نیست. بانک‌ها هم می‌توانند کاری را که در طول 8 ساعت انجام می‌دهند در مدت 5 ساعت انجام دهند. چرا که بهره‌وری در ایران پایین است و روزی دو ساعت کار مفید اگر انجام شود کفایت می‌کند. من نمی‌خواهم به کارمندان دولت جسارت کنم اما واقعا میزان بهره‌وری نیروی کار در ایران بسیار پایین است. البته در کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی وضع فرق می‌کند. چرا که آنها از بخشنامه‌های دولت پیروی نمی‌کنند».

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

لیلاز تصریح کرد: «بنابراین کار دولت از منظر واقعیت‌های اقتصادی چندان زیانبار نیست. اما موضوع این است که «شوک درمانی» یکی از تاکتیک‌های دولت نهم است. چرا که وقتی در کنترل تورم، افزایش رشد اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری و حتی ثابت نگه داشتن نرخ تورم توفیقی حاصل نشده، باید در حوزه‌های پر سروصدا وارد شد و دل عده‌ای کارمند زحمتکش را به دست آورد. وگرنه در این کار استدلالات کارشناسی و شرعی وجود ندارد».

این کارشناس مسایل سیاسی – اقتصادی تصمیمات خلق‌الساعه و بی‌مطالعه را یک تاکتیک دائمی دردولت دانست و افزود: «این کارهای پرهیاهو انجام می‌شود تا تأثیر ناکامی‌ها را کاهش دهد. کارهایی مثل حذف سه صفر از پول ملی که متأسفانه برخی مطبوعات هم به آن دامن می‌زنند و واقعا از منظر واقعیت‌های اقتصادی عدم انجام و انجامش فرقی ندارد».

وی در پایان گفت: «نرخ بهره‌وری در کشور آن قدر پایین است که کاهش این میزان ساعات کار تأثیرگذار نیست و اگر کار مفید در طول دو ساعت هم انجام شود کافی است».

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سعيد ليلاز: کاهش ساعات کار ؛ شوک درمانی برای اقتصاد بیمار، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016