چهارشنبه 4 مهر 1386

بيانيه كانون نويسندگان ايران به مناسبتِ اول مهر، آغاز سال تحصيلى

در بند سوم منشورِ كانون نويسندگان ايران آمده است:
كانون رشد و شكوفايى زبان هاى متنوعِ كشور را از اركانِ اعتلاى فرهنگى و پيوند و تفاهمِ مردم ايران مى داند و با هر گونه تبعيض و حذف در عرصه ى چاپ و نشر و پخشِ آثار به همه ى زبان هاى موجود مخالف است.
سال تحصيلى در شرايطى فرا مى رسد كه مليون ها كودك و نوجوان ايرانى با دشوارى هاى بى شمارى روبه رو اند؛ كتاب هاى درسىِ تمامى مقاطعِ تحصيلىِ دانش آموزان با روايتِ تحريف شده ى تاريخ، به ويژه تاريخِ معاصر، تغذيه مى شوند. در كتاب هاى فارسى و ادبيات نام و نمونه ى آثار بزرگ ترين نويسندگان و شاعران معاصر ايران حذف شده است و تلاشى براى شناساندنِ اقوام ايرانى، تنوع و تكثرِ آن ها و فرهنگ هاى گوناگونِ اين سرزمين صورت نگرفته است. نوآموزانِ اقوام ايرانى از آموزش و يادگيرى به زبان مادرى محروم اند و نشانى از فرهنگِ قومى خود در كتاب هاى درسى نمى يابند. اين امر زيانِ فراوانى را به فرهنگ هاى ايرانى وارد كرده و نابرابرى ژرفى رادر عرصه هاى گوناگونِ فرهنگى و اجتماعى پديد آورده است.
سال تحصيلى جديد در حالى آغاز شده است كه هويتِ جنسيتىِ ترسيم شده در كتاب هاى درسى هم چنان قانون هاى نابرابرِ حاكم را باز مى تاباند و تعليماتِ ايدئولوژيكِ حاكم به كتاب هاى علوم انسانى و اجتماعى تسرى يافته است.
سال تحصيلى جديد در حالى آغاز شده است كه بسيارى از كودكان و نوجوانان بايد در بناهاى ناامن و كلاس هاى پُرتراكم تحصيل كنند. تبعيض ميان اينان و اقليتى از دانش آموزان در مدارس خاص با شهريه هاى گزاف و اختلافِ فاحشِ كيفيتِ آموزش در مدارس گوناگون، طبقاتى شدنِ آموزش و پرورش را به مرزى باورنكردنى رسانده است.
سال تحصيلى جديد در حالى آغاز شده است كه اعتراض معلمان به دليلِ پافشارى بر حقِ صنفى شان سركوب شده است و دانش جويانِ دانشگاه ها از حضور برخى از استادانِ مستقل و آزادانديشِ خود محروم شده اند.
سال تحصيلى جديد در شرايطى فرا رسيده است كه تماميت طلبى و سركوبِ آزادى انديشه و بيان بر دانشگاه حاكم است و جاى بسيارى از دانش جويانِ آزادى خواه در دانشگاه خالى است: دانش جوِيانى كه در وضعى غيرانسانى در زندان، تعليق و محروميت هاى ديگر به سر مى برند يا به دليلِ اِعمالِ گزينش هاى تنگ نظرانه و صرفاايدئولوژيك و عقيدتى از ورود به دانشگاه و نيز ادامه ى تحصيل محروم شده اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما، كانون نويسندگان ايران با اتكا به منشورِ خود باور دارد كه با مبارزه و كوشش براى غلبه بر موانعِ آزادىِ انديشه و بيان مى توان به فضايى متكثر، آزاد و عارى از هر گونه تبعيض دست يافت. تنها در پرتوِ تحققِ اين خواسته هاى ابتدائى است كه مى توان آغاز سال تحصيلى را جشن گرفت و تبريك گفت.

كانون نويسندگان ايران
۳/۷/۱۳۸۶

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بيانيه كانون نويسندگان ايران به مناسبتِ اول مهر، آغاز سال تحصيلى' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016