یکشنبه 15 مهر 1386

متكي: بوش چاره‌اي جز پذيرش گفتگو با احمدي‌نژاد ندارد، فارس

خبرگزاري فارس: وزير امور خارجه ايران گفت: جرج بوش در مواجه با منطق روشن و شفاف رئيس جمهور كشورمان چاره‌اي جز اعلام آمادگي براي گفتگو با احمدي نژاد ندارد.


به گزارش خبرگزاري فارس منوچهر متكي با بيان اينكه وزارت امور خارجه امسال با برنامه‌هاي متعدد در مجمع عمومي سازمان ملل حضور يافت، افزود: ما براي ديدار و شركت در جلسات با سران و نمايندگان كشورها، حضور در مجامع سياسي و تبليغاتي و همچنين افكار عمومي امريكا و ايرانيان مقيم آنجا برنامه‌هاي متنوع و مدوني پيش بيني كرده بوديم كه خوشبختانه آثار و نتايج بسيارخوبي بر جاي گذاشت.
وي با اشاره به اينكه در سه سال گذشته دولت و وزارت امور خارجه در حركتي جديد تلاش كرده است كه چهره پوياي انقلاب اسلامي را به جهان بازشناساند، تصريح كرد: دولت جمهوري اسلامي ايران از آنچه كه آمريكا به عنوان تهديدهايي از جمله استفاده ابزاري از مباحثي همچون آزادي بيان، دموكراسي و حقوق بشر ضد كشورهاي در حال توسعه به كار مي‌برد، به فرصت‌هاي مناسبي براي مقابله با برنامه‌هاي توسعه طلبانه آمريكا و همدستانش تبديل كرد.
متكي با تاكيد بر اينكه امسال در نشست مجمع عمومي سازمان ملل كشورهاي بيشتري در سطح سران شركت كرده بودند، خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران به خوبي توانسته كه نگاه جديدي را كه معتقد است جهان كنوني به دور از اخلاق انساني، معنويت و ناديده گرفتن اديان الهي بوده و از حقوق بشر و دموكراسي به عنوان ابزاري براي سلطه بر ملت‌ها استفاده مي‌كنند، ايجاد كند.
وي با بيان اينكه غربي‌ها با بهره‌گيري از فناوري اطلاعات و ادعاي آزادي بيان و گسترش دموكراسي در كشورهاي در حال توسعه، از آنها به عنوان ابزار برتر سود مي‌جستند، اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران نيز در يك حركتي جديد در ديپلماسي خود، با استفاده از منطقي روشن و شفاف و همچنين با بهره گيري از استدلالهاي قوي ، غرب را خلع سلاح كرد.
وزير امور خارجه با اشاره به اينكه ايران در انتقال پيام روشن خود به كشورهاي جهان ، با توجه به بمباران تبليغاتي دشمن ، كار بسيار بزرگي را انجام داده است ، تاكيد كرد: نمايندگان كشورمان به خوبي توانستند مواضع قانوني ، شفاف و منطقي جمهوري اسلامي ايران را در نيويورك به مخاطبان مشتاق خود منتقل كنند.
وي با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران با مطرح كردن اينكه فقط پنج كشور به طور يك جا در جايگاه وكيل ، قاضي ، دادستان و اجرا كننده حكم در عرصه بين الملل قرار گرفته اند و طرح هرگونه شكايت و يا انتقاد را از 195 كشور ديگر جهان سلب كرده اند ، افزود : اين قدرتها 60 سال پيش ، يعني پس از جنگ جهاني دوم با ايجاد ساختاري به نام شوراي امنيت ، تداوم منافع خود را در جهان تضمين كردند.
متكي گفت: حضور رئيس جمهوري اسلامي ايران در دانشگاه كلمبيا به مثابه حضور ايران در خلوتگاه ليبراليسم غرب بود.
وزير خارجه كشورمان با بيان اينكه تاكنون هيچ كشوري جرات حضور در چنين مجمع سياسي همچون دانشگاه كلمبيا را نداشته است ، افزود: آقاي احمدي نژاد به عنوان نماينده جمهوري اسلامي ايران توانست چنين فضاي سياسي در آمريكا را با روشي منطقي به چالش بكشاند و مخاطبان خود كه بيشتر دانشگاهيان اين كشور بودند ، با سوالات و مجهولات فراواني مواجه كند.
وي با اشاره اينكه فضاي جديدي در روابط بين الملل بوجود آمده است، تصريح كرد:ايران با مطرح كردن دگرگوني در ساختار سياسي سازمان ملل و ايجاد جبهه مشاركت همبستگي صلح، درصدد است كه جنبشهاي ضد جنگ و آزاديخواهانه را در سطح سران كشورها سازمان دهد كه اين امر با استقبال بسياري از كشورهاي جهان مواجه شده است.
متكي با تاكيد بر اينكه تشكيل جبهه همبستگي براي صلح با هدف بررسي مباني صلح و ريشه هاي تهديد و ترور در جهان و جلوگيري از وقوع آنها صورت مي گيرد، اضافه كرد: اين موضوع فضاي جديدي در دنيا ايجاد مي كند و روساي پيشين كشورها و گروههاي غير دولتي در جهان را به مشاركت مي طلبد و همچنين ايران از ميزباني نخستين نشست اين جبهه حمايت مي كند.
وزير امورخارجه كشورمان گفت: آمريكا در برخورد غيرمنطقي خود با موضوع هسته اي ايران در شوراي امنيت با توجه به مواضع متفاوت ديگر اعضاي آن ، براي مخالفت با اصول قانوني كشورمان همصدايي ندارد.
متكي با بيان اينكه روسيه و چين از ابتدا با اتخاذ روشهاي سياسي آمريكا و اروپا در قبال موضوع صلح آميز هسته اي ايران مخالف بودند، افزود: به تازگي كشور آلمان نيز از صف حاميان آمريكا جدا شده است و روشهاي منطقي تري را در پيش گرفته، همانطور كه انگليس نيز به عنوان متحد، سالها در كنار آمريكا با قضيه هسته ايي ايران مخالفت مي كرد ، اما در اين اواخر تغييراتي در مواجه با كشورمان بوجود آورده است كه با مواضع قبلي اش مغايرت دارد.
وي با اشاره به اينكه فرانسه نيز با اتخاذ سياست دو گانه در قبال موضوع هسته ايي ايران ، فرصتهايي را براي بهره برداري سياسي آمريكا در صحنه بين الملل بوجود آورده است، تصريح كرد: فرانسه نيز در آينده نمي تواند به اين سياست ادامه دهد و به طور مسلم منافعش در راستاي اهداف سياسي آمريكا نخواهد بود.
متكي با تاكيد بر اينكه ما منطقي ترين توافق را در دور جديد همكاري با آژانس به اجرا گذاشته ايم، خاطرنشان كرد: بر اين اساس سوالات مطرح شده را حل مي كنيم و معتقديم كه اتخاذ هرگونه برخورد ديگري با قضيه هسته‌اي كشورمان ، فضاي سازنده موجود را تخريب مي كند.
وي با تاكيد بر اينكه استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي حق ايران است و ما بر سر حق ملتمان با هيچ كس معامله نمي كنيم، اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران با مواضع و صحبتهاي غير منطقي برخي از مقامات فرانسه برخوردي قانوني خواهد كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزير امور خارجه با بيان اينكه اين وزارتخانه در دو سال گذشته از تحركات سياسي مناسبي برخوردار بوده است، افزود: تائيد و حمايت سازمان كنفرانس اسلامي از مواضع صلح آميز و به حق ايران در قضيه هسته اي ، حمايت كشورهاي غير متعهد و پشتيباني گروه 15 از سياستهاي اصولي كشورمان ، فضاي مناسبي در عرصه بين الملل ايجاد كرده است تا ملت ما به حقوق خود دست يابد.
وي همچنين درباره درخواست ايران براي عضويت غير دائم در شوراي امنيت گفت: ما چنين درخواستي را كرده ايم و با توافقي كه با ديگر كشورهاي درخواست كننده به عمل آمده، از عضويت يكديگر در اين شورا حمايت مي كنيم.
وزير امور خارجه ايران گفت: جرج بوش در مواجه با منطق روشن و شفاف رئيس جمهور كشورمان چاره اي جز اعلام آمادگي براي گفتگو با احمدي نژاد ندارد.
متكي با بيان اينكه اعلام آمادگي گفتگوي رئيس جمهور آمريكا با احمدي نژاد ، در ادامه خواست رئيس جمهور كشورمان در مناظره دو طرف و انتشار مستقيم آن در رسانه هاي جهاني است، افزود: اينكه آقاي بوش ، شرط گفتگوي خود با رئيس جمهور كشورمان را تعليق فعاليتهاي هسته اي قرار داده ، فقط براي خالي نبودن عريضه است و شرايط به گونه اي است كه او نمي تواند اين گفتگو را نپذيرد ، زيرا هيچ مطلبي را براي دفاع و استدلال ندارد.
وي در اين باره اضافه كرد: نطق بوش در سازمان ملل از ضعيف ترين و غير جدي ترين سخنراني هاي چند سال گذشته روساي جمهور آمريكا تلقي مي شود.
وزير امور خارجه با اشاره به اينكه امروز جريان جنگ طلب و نومحافظه كار در آمريكا در ضعيف ترين موضع قرار گرفته است ، گفت: ديپلماسي منطقي جمهوري اسلامي ايران كه در مواجه با دولت آمريكا در پيش گرفته است، آنها را خلع سلاح كرده ، به طوريكه اظهارات بوش كه اداعاي آزادي و دمكراسي دارد، ناگزيري و تسليم آنها در برابر منطق شفاف و روشن جمهوري اسلامي ايران آشكار كرده است.
وي خاطر نشان كرد: آمريكايي ها به طور معمول هر شش ماه يكبار فضاي تهديد آميزي از طرف ايران در منطقه ايجاد مي كنند تا بتوانند به كشورهاي همسايه سلاح بفروشند، كه با گفتگوهايي كه با دبير كل اتحاديه عرب به عمل آمده است ، درصدد ايجاد دوستي بيشتر و رفع برخي سوتفاهم هاي موجود ميان ايران و برخي از كشورهاي عرب هستيم.
متكي با تاكيد بر اينكه وزارت امور خارجه سال آينده سال پر تلاشي را پيش روي خود خواهد داشت، تصريح كرد: آنچه در كنوانسيون هاي شيميايي پي گيري خواهيم كرد، تشكيل كارگروهايي براي شناسايي شركتهايي است كه در طول ساليان دفاع مقدس ، به صدام تجهيزات شيميايي مي فروختند ، به طوريكه هم اكنون بيش از صد هزار مجروح شيميايي در كشورمان به سختي زندگي مي كنند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متكي: بوش چاره‌اي جز پذيرش گفتگو با احمدي‌نژاد ندارد، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016