جمعه 16 آذر 1386

علی لاريجانی: نامه پوتين به رهبر جمهوری اسلامی، مهر

نماينده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنيت ملی اعلام کرد که در سفر سعيد جليلی به مسکو توصيه های حضرت آيت الله خامنه ای به پوتين رئيس جمهور روسيه ارائه شده و پوتين نيز به آن پاسخی داده است که هم اکنون در تهران در دست بررسی است.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علی لاريجانی نماينده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنيت ملی ديشب در حاشيه گردهمايی فرماندهان و شوراهای پايگاه‌ها و گردانهای عاشورای بسيج ناحيه شمال تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: گزارش اخير سازمان های اطلاعاتی آمريکا يک جوهره اصلی دارد که در آن اذعان می کند که آنها در محاسبات خود در سال ۲۰۰۵ مبنی بر اينکه ايران به دنبال دستيابی به سلاح هسته ای است، اشتباه بوده است.

وی افزود : ما بقی اين گزارش حرف های مهم و تاثيرگذاری نيست چرا که آنها قصد داشته اند به دليل پوشاندن اقرار به اشتباه خود با حرف هايی اضافی در گزارش خود، جوهره اصلی آن را که همان اقرار به اشتباه در خصوص مسائل هسته ای ايران بوده است، را بپوشانند.

دبير سابق شورای عالی امنيت ملی با بيان اينکه حتی کشورهای دوست آمريکا نيز از رفتار دوگانه سياستمداران اين کشور نگران هستند، تصريح کرد: يکی از دلايل اصلی ارائه اين گزارش می تواند جريانات داخلی آمريکا و اينکه جمهوری خواهان از سوی دموکراتها متهم به جنگ طلبی بودند، باشد و از ديگر دلايل داخلی ارائه اين گزارش نيزاستفاده دموکراتها از آن در آستانه انتخابات است .

وی در تشريح دلايل خارجی ارائه گزارش اخير سازمان های اطلاعاتی آمريکا در خصوص مسئله هسته ای ايران خاطر نشان کرد: گزارشی که البرادعی از وضعيت هسته ای ايران ارائه داد، نشان دهنده اين بود که حرف های آمريکايی ها مبنايی ندارد و لذا آنها نيز فهميده بودند که استراتژی زورگويانه آنان در برابر برنامه هسته ای ايران جواب نمی دهد.

لاريجانی ادامه داد: از طرفی آمريکايی ها به کشورهای عضو شورای امنيت ملی سازمان ملل متحد برای تصويب قطعنامه ای ديگر عليه ايران فشار می آوردند که آن کشورها نيز به فرافکنی های آمريکايی ها عليه مسئله هسته ای ايران پی برده و فهميده بودند که انرژی هسته ای در ايران کاملا در اختيار اهداف صلح طلبانه است.

وی در پاسخ به اين سئوال که آيا رهبر معظم انقلاب نامه ای از طريق سعيد جليلی دبير شورای عالی امنيت ملی برای پوتين ارسال کرده است يا خير؟ گفت: نامه ای در کار نبوده است اما ايشان توصيه هايی از طريق آقای جليلی به پوتين رئيس جمهور روسيه داشتند که پوتين نيز در قبال آن پاسخ هايی را ارائه کرد که هم اکنون در دست بررسی است.

نماينده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنيت ملی در پاسخ به اين سئوال که دور جديد مذاکرات ايران و عراق به چه صورت برگزار خواهد شد، اظهار داشت: مذاکرات ايران و آمريکا بر سر مسئله عراق بر دو بعد امنيت عراق و استواری دولت نوری مالکی بود که تلاش ايران برای تقويت اين مکانيزم ها در اين کشور از لحاظ امنيتی انجام می شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی ادامه داد: راهنمايی ها و کمک ها به دولت عراق برای برقراری اين مکانيزم ها در اين کشور انجام شد و روش هايی برای حل اختلافات ارائه گرديد که خوشبختانه حاصل آن را در عراق مشاهده می کنيم.

لاريجانی در خصوص ادامه مذاکرات ايران و آمريکا بر سر مسئله عراق تصريح کرد: اگر آمريکايی ها توجه داشته باشند ايران به دليل نزديکی افق های معنوی و سياسی می تواند کمک بسياری به اين کشور در عراق بکند که به احتمال فراوان طی هفته های آينده اين ديدارها ادامه خواهد يافت.

وی در پايان در خصوص وضعيت ديپلمات های ايرانی که در عراق گروگان گرفته شده اند، خاطر نشان کرد: عده ای از اين ديپلماتها آزاد شده و مسئله آزادی ساير اين ديپلماتها از طريق سوئيس در حال پيگيری است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'علی لاريجانی: نامه پوتين به رهبر جمهوری اسلامی، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016