دوشنبه 26 فروردین 1387

گزارش ديدار مدير مسئول و هيئت تحريريه نشريه "نامه" با آيت الله منتظری

‏بسمه تعالی

‏جمعه ۲۳ فروردين ۱۳۸۷ آيت الله العظمی منتظری پذيرای آقايان : دکتر محمد‏ ‏ملکی ، مهندس صميمی ، دکتر عليرضا رجايی ، شايا شهوق ، خانم ميثمی و ديگر‏ ‏اعضای تحريريه ماهنامه توقيف شده "نامه" بودند.
‏ ‏در اين ديدار آقای مهندس صميمی طی سخنانی ضمن اشاره به فعاليت های‏ ‏آزادی خواهانه آيت الله منتظری طی ساليان قبل و پس از انقلاب و حمايت از حقوق‏ ‏مخالفان - حتی مخالفان فکری خود - به بيان وضعيتی پرداخت که ممکن است‏ ‏درباره برخورد با مخالفان صورت پذيرد. وی در همين باره فشار بر افراد ضعيف‏ ‏چون دانشجويان چپ را، سرآغاز فشار بر ديگران دانست و بويژه از اصلاح طلبان‏ ‏خواست نسبت به اين وضعيت آگاه بوده و جهت جلوگيری از سرايت فشارها به‏ ‏حلقه های ديگر در مقابل حق کشی ها، بدون درنظر گرفتن افکار و عقايد مظلوم ،‏ ‏سکوت پيشه نکنند. وی از فقيه عاليقدر خواست با توجه به عنايت ايشان در دفاع از‏ ‏حقوق مخالفان در اين باره به اصلاح طلبان نيز تذکر دهند.
‏ ‏همچنين در اين ديدار آقای دکتر عليرضا رجايی دغدغه خاطر دلسوزان را نسبت به‏ ‏دو مورد بيشتر دانست : ۱ - انقلاب و آرمان های اصيل آن ۲ - اسلام و خطراتی که از‏ ‏ناحيه افکار خشن و بنيادگرا متوجه آن شده است . وی آيت الله منتظری را‏ ‏شخصيتی توصيف کرد که تنها باقی مانده از قافله انقلابيون اصيل است که دارای‏ ‏وزنه مؤثری درباره موارد فوق می‎باشد که حتی مخالفينش هم به حسن نيت او‏ ‏اعتقاد دارند، بنابراين از ايشان خواست بيش از پيش با توجه به جوانب امر و لحاظ‏ ‏مصالح ، برای ثبت در تاريخ مواضع اصيل اسلام و انقلاب را به آگاهی جامعه‏ ‏برسانند.
‏ ‏
‏ ‏سپس آيت الله العظمی منتظری ضمن دعای خير و سفارش حضار به‏ ‏انجام وظيفه شرعی و اجتماعی فرمودند:
‏ ‏
‏ ‏آنچه مايه تأسف است اين که آيت الله العظمی خمينی (ره ) وعده هايی‏ ‏دادند ما هم به تبع ايشان همان ها را مطرح کرديم ، مردم هم به خيال اجرای‏ ‏آنها در صحنه آمدند، انقلاب کردند و هزينه های سنگينی هم دادند، اما آن‏ ‏وعده ها عملا محقق نشد. خيلی ها برای من ايميل می‎زنند و بنده را شريک‏ ‏آن وعده ها می‎دانند و اين که وعده ها محقق نشد مرا مقصر و شريک‏ ‏می‎دانند. درست هم می‎گويند ما به مردم قول داديم که آزادی باشد،‏ ‏استبداد نباشد و به مردم و نظرات آنها بها داده شود، ولی نشد. البته من در‏ ‏حد خود وظيفه ام را انجام دادم ولی کسی به نصايح و خيرخواهی ها توجه‏ ‏نکرد. حالا هم نظرات من سانسور می‎شود. بعضی افراد که به بيت من رفت‏ ‏و آمد کرده اند به آنها گفته شده چرا بيت فلانی رفته ايد؟
‏ ‏درباره انتخابات آنچه که هم ما و هم مردم می‎خواستيم اين نبود که حالا‏ ‏انجام می‎شود. زمان سابق مردم هيچ کاره بودند، از جمله در نجف آباد ما‏ ‏مردم مهيا شدند برای رأی دادن که از طرف دربار آمدند و گفتند: آقای‏ ‏محمود محمود بايد نماينده مردم آنجا شود. و از انجمن نظارت بر‏ ‏انتخابات آن وقت خواستند که نام ايشان را از صندوق ها درآورند. برای‏ ‏همين پس از انقلاب در مجلس خبرگان قانون اساسی - که بنده رئيس آن‏ ‏بودم و شهيد بهشتی نايب رئيس - آنجا اصل ۹۹ تأسيس شد تا از دخالت‏ ‏دولتی ها جلوگيری شود، و قديس تر از فقهای شورای نگهبان جهت نظارت‏ ‏بر امر انتخابات سراغ نداشتيم ; چون منصوب مرحوم امام خمينی (ره )‏ ‏بودند. ولی متأسفانه آنچه می‎خواستيم نشد و همين شورای نگهبان که بايد‏ ‏نگهبان آزادی انتخابات باشد عملا آزادی انتخاب را از مردم گرفت و‏ ‏مردم مجبورند به کسانی رأی دهند که در وهله اول مورد نظر آقايان باشند.‏ ‏حال آن که مردم فاقد عقل و شعور نيستند. آنها حاضر نيستند به افراد فاسد‏ ‏و وطن فروش رأی دهند و آنها نيازی به قيم ندارند. شورای نگهبان برخی‏ ‏از کسانی را که علاقه مند، خدمتگزار و متخصص بودند و ساليان سال در‏ ‏پست های حساس کشور خدمت کردند با انگ عدم التزام به اسلام فاقد‏ ‏صلاحيت اعلام کردند.
‏ ‏من به آقايان بارها عرض کرده ام اين گناه و خلاف شرع بين است . شما‏ ‏کسانی را که در خط اسلام هستند متهم به بی دينی می‎کنيد و اين کار شما با‏ ‏موازين اسلام سازگار نيست . حتی پس از انتخاب فردی توسط مردم و‏ ‏رأی آوردن برای اين که فرد مورد نظر خودشان به مجلس رود رأی ها‏ ‏جابجا می‎شود; چنانچه چند سال قبل آرای همين آقای دکتر رجايی با‏ ‏ديگری جابجا شد تا آن فرد به مجلس برود! من آن روز خيلی غصه خوردم‏ ‏که آنچه امام و ما به مردم قول داديم اين نبود.
‏ ‏سفارش من به شماها اين است که نااميد نشويد، ما نيامده ايم تا حکومت‏ ‏کنيم ، خدا از ما انجام وظيفه خواسته است ; ما به قدر توان و قدرتمان انجام‏ ‏وظيفه می‎کنيم و خدا هم می‎داند بيش از اين قدرت نداريم . من بارها برای‏ ‏دوستان گفته ام سوره کوچکی مثل "والعصر" را زياد بخوانيد و در مضامين‏ ‏آن دقت کنيد و آن را دستورالعمل زندگی قرار دهيد. در اين سوره خدا‏ ‏افرادی را که عمل صالح انجام می‎دهند و تواصی به صبر و حق می‎کنند از‏ ‏کسانی می‎داند که در عمرشان دچار خسران و زيان نشده اند. و جای ديگر‏ ‏اجر صابران را بدون حساب می‎داند.
‏ ‏درباره برخوردهايی که با مخالفان می‎شود خاطره ای از آيت الله خمينی‏ ‏نقل کنم که روزی خدمت ايشان رسيدم ، سؤال کردم آقا! کسی در زندان‏ ‏است و می‎گويد: من به مسعود رجوی علاقه دارم چون با ايشان رفاقت‏ ‏داريم ، از آخوندها هم بدم می‎آيد، از آقای خمينی هم خوشم نمی آيد; اما‏ ‏ديگر از سياست خسته شده ام می‎خواهم مثلا بروم دنبال کشاورزی ; و ما‏ ‏هم می‎دانيم راست می‎گويد; آيا اين شخص را بايد باز هم در زندان نگه‏ ‏داشت ؟! ايشان فرمودند: نه ! چرا نگه داريم ؟ اگر کسی مرا قبول ندارد‏ ‏نداشته باشد مگر من خدا و يا پيغمبرم ! اين نظر ايشان بود; اما الان آقايان‏ ‏نظر ديگری دارند.
‏ ‏درباره برخورد با زندانيان ما سعی کرديم وظايفمان را در دفاع از حقوق‏ ‏آنها انجام دهيم . آقای محمدی گيلانی (قاضی القضات وقت زندان اوين )‏ ‏از اين که من در قم دادگاه عالی برای رسيدگی به پرونده ها تشکيل داده‏ ‏بودم در اوايل راضی نبودند، ولی بعدا گفتند شما کار خوبی کرديد، چون‏ ‏که از اعدام ۶۰۰۰ نفر بيگناه جلوگيری شد و آنها آزاد شدند و مشکلی هم‏ ‏ايجاد نشد.
‏ ‏برخوردهايی که با برخی از دانشجويان با عقايد غيراسلامی می‎شود و‏ ‏شما هم به آن اشاره کرديد، يادم هست آيت الله خمينی در پاريس گفتند‏ ‏حتی کمونيست ها هم در نظام آينده ما آزادند که اظهارنظر کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

‏نگرانی و ناراحتی من اين است که تمام خلاف کاری ها به نام اسلام انجام‏ ‏می‎شود; به مردم اهانت می‎شود به اسم اسلام ; افراد به بی دينی متهم‏ ‏می‎شوند به اسم اسلام ; افراد خدمتگزار و متدين بايکوت می‎شوند به اسم‏ ‏اسلام . نظامی که نتواند افرادی چون آقای حجة الاسلام هادی قابل با آن‏ ‏همه سوابق خدمت به اسلام و انقلاب را تحمل کند و به اتهامات واهی‏ ‏ايشان را روانه زندان کند چگونه نامش اسلامی است ؟! او نه ضد نظام‏ ‏است نه ضد دين . او و امثال او افرادی خدمتگزارند که حرف ها و افکار آنها‏ ‏با نظرات برخی ها مخالف است . زمان سابق و رژيم گذشته هر کاری‏ ‏می‎شد پای اسلام وسط نمی آمد ولی حالا همه خلاف کاری ها پای اسلام‏ ‏گذاشته می‎شود.
‏ ‏من با اين که آفتاب لب بامم اما در عين حال کارم چندين برابر گذشته شده‏ ‏است . ولی در حد توان خودم وظايف را انجام می‎دهم . و هم گذشته و هم‏ ‏حال هيچ قصدی جز خير و اصلاح نداشته و ندارم ، از شما هم تشکر‏ ‏می‎کنم که وظيفه خود را انجام می‎دهيد.
‏ ‏والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته .

‏دفتر آيت الله العظمی منتظری
‏‏۱۳۸۷/۱/۲۵‏‏

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش ديدار مدير مسئول و هيئت تحريريه نشريه "نامه" با آيت الله منتظری' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016