یکشنبه 11 فروردین 1387

پيکر فريدون آدميت به‌خاک سپرده شد، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب


پيکر فريدون آدميت - تاريخ‌پژوه - ظهر امروز در مقبره‌ی خانوادگی، در بهشت زهرا (س) به‌خاک سپرده شد.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم علی دهباشی - مدير مسوول نشريه‌ی بخارا - شعری را از فريدون مشيری خواند و زندگی و ارزش‌ آثار و فعاليت‌های آدميت را مرور کرد.

اين پژوهشگر تاريخ، عصر روز گذشته در سن ۸۷ سالگی، به‌دليل عوارض ناشی از بيماری گوارشی و تنفسی، در بيمارستان تهران‌کلينيک درگذشت و صبح امروز از بيمارستان و با حضور جمعی از نويسندگان، پژوهشگران، نماينده‌ا‌ی از خانه‌ی کتاب و مسوولان نشريه‌ی تاريخ خانه‌ی کتاب ايران، تشييع شد.

آدميت بيشتر به‌خاطر پژوهش درباره‌ی تاريخ دوران نوگرايی و عصر مشروطيت در ايران شهرت دارد.

فريدون آدميت متولد سال ۱۲۹۹ در تهران، اولين اثر خود را با عنوان «اميرکبير و ايران» وقتی که ۲۰‌ساله بود، منتشر کرد. در دارالفنون تحصيل کرد و برای ادامه‌ی تحصيل به دانشکده‌ی حقوق و علوم سياسی رفت. سپس از دانشگاه اقتصاد و علوم سياسی لندن موفق به دريافت دکتری تاريخ روابط ديپلماسی شد. هرچند در سال ۱۳۳۰ به‌عنوان جوان‌ترين سفير ايران در سازمان ملل معرفی شد، اما به‌گفته‌ی عبدالله شهبازی - تاريخ‌پژوه -، به‌دليل مخالفت با مواضع دولت وقت و انتشار نامه‌ای در مخالفت با جدايی بحرين از ايران، زودتر از موعد بازنشسته شد و پس از آن تنها به انتشار آثاری در زمينه‌های تاريخی پرداخت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

کتاب «بحرين؛ تحقيق در تاريخ ديپلماسی و حقوق بين‌الملل» نوشته‌ی او در سال ۱۹۵۵ به زبان انگليسی در نيويورک منتشر شد. جلد دوم کتاب «ايدئولوژی نهضت مشروطيت» با عنوان «مجلس اول و بحران آزادی» نيز آخرين اثری است که از ‌او يک ‌دهه پيش در ايران منتشر شده است.

البته فکر آزادی و مقدمه نهضت مشروطيت، انديشه‌های ميرزا آقاخان کرمانی، انديشه‌های ميرزا فتحعلی آخوندزاده، انديشه‌های تالبوف تبريزی، انديشه ترقی و حکومت قانون، فکر دموکراسی اجتماعی در نهضت مشروطيت ايران، ايدئولوژی نهضت مشروطيت ايران و اميرکبير و ايران ازجمله ديگر آثار وی به‌شمار می‌روند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پيکر فريدون آدميت به‌خاک سپرده شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016