سه شنبه 20 فروردین 1387

آزادی در ميان استقبال و شور کارگران، گزارشی از آزادی محمود صالحی، روز آنلاين

s.rasoulpour@gmail.com

سامان رسول پور - محمود صالحی فعال سرشناس کارگری که به اتهام "اقدام عليه امنيت ملی" به يک سال حبس تعزيری ‏و سه سال حبس تعليقی محکوم شده بود،ديروز پس از گذراندن دوره محکوميت تعزيری خود از ‏زندان سنندج آزاد شد و در حالی به "سقز"،شهر محل سکونتش بازگشت که صدها تن از دوستان و ‏خويشانش منتظر ورود او به شهر بودند .


‏"محمود صالحی" قرار بود دوهفته پيش آزاد شود اما بخاطر "ارسال پيام همبستگی با کارگران" اتهام ‏جديدی عليه او طرح شد و همين اتهام آزادی او را به تاخير انداخت؛ وضعيتی که اعتراض و اعتصاب ‏غذای محمود صالحی را به همراه داشت. آن هم در شرايطی که صالحی تنها يک کليه اش کار می کند ‏و بيماری قلبی هم دارد.عاقبت او بعد از چند روز به اعتصاب خاتمه داد و دادستان هم آزادی او را به ‏قيد "وثيقه"پذيرفت؛ وثيقه ای ۴۰ ميليون تومانی؛ و با سپردن وثيقه، او بالاخره آزاد شد.

پس از آزادی، خواستم گفتگويی با او ترتيب دهم اما وضع پرونده اش و اينکه کوچکترين اظهار نظری ‏از او شايد به بازگشتش به زندان منجر شود، منصرفم کرد.خواستم با همسرش "نجيبه صالح زاده" ‏گفتگو را انجام دهم اما او هم به دلايلی برايش مقدور نبود و با اين وجود،خوشحاليش را پنهان ‏نکرد،هيجان داشت، تند تند حرف می زد و ته هر جمله ای که می گفت،به لبخندی می رسيد،شاد ‏بود؛بر خلاف دفعه های قبل که زنگ زده بودم و "محمود" در زندان بود.آنوقتها"نجيبه" صدايش ‏‏"بغض" داشت و غمگين به نظر می رسيد.

اين بار،از پشت تلفن،شلوغی منزلشان را می شد فهميد.صدای همسر صالحی که بعد از يک سال او را ‏در خانه می ديد در ميان صدای مهمانان گم می شد و خفيف بود.کمی صحبت کرديم و بعد گفتگو را با ‏يکی ازهمکاران و دوستان محمود صالحی ادامه دادم:محمد عبدی پور.

محمد عبدی پور از سال ۱۳۷۳ ،و بدنبال تاسيس سنديکای کارگران خباز سقز،با محمود صالحی آشنا ‏شده و در طول اين سال ها همواره با هم بوده اند.

از او می پرسم:بعد از آزادی محمود صالحی از زندان سنندج،چه اتفاقی افتاد و چه فضايی حاکم شد؟

عبدی پور می گويد:" ديروز ساعت ۳ بعد از ظهر ،محمود با وثيقه ۴۰ ميليونی از زندان سنندج آزاد ‏شد و ساعت پنج و نيم بعد از ظهر،از سنندج به سقز رسيد و با استقبال هزاران نفر ازدوستانش در ‏شهرهای سنندج، اشنويه، بوکان، سقز، بانه، نقده و ديواندره روبرو شد. در سقز ۱۱ نفر با ۱۱ شاخه ‏گل به استقبال او رفتند، به نشانه ۱۱ ارديبهشت، روز جهانی کارگر. استقبال خيلی گرمی از او شد و ‏تا اين لحظه که ۲۴ ساعت از آزادی او گذشته، دسته دسته مهمان به منزل محمود می آيند و با گل و ‏پلاکارد و شيرينی.يک دسته می آيند و يک دسته می روند.همه خوشحالند که محمود را دوباره از ‏نزديک می بينند.همين الان که با تلفن صحبت می کنيم ده ها مهمان در حال بازگشت به شهرهای خود ‏هستند و دارند از محمود خداحافظی می کنند".

محمود صالحی،پس از آزادی چه می کند، چه می گويد و چه می شنود؟ اين پرسشم را محمد عبدی ‏پور چنين پاسخ می دهد:‏
‏" خيلی خوشحال است که همچنان اين وجهه اجتماعی را درميان مردم دارد .با اين استقبال گرم،همه ی ‏خستگی و رنجهايی که متحمل شده را به فراموشی سپرده است و با آنکه بيمار است، چهره ای کاملا ‏بشاش دارد و با خوشحالی ميزبان اين همه مهمان است. او تنها يک کليه اش کار می کند اما با اين ‏وجود، روحيه بسيار خوبی دارد. امروز پيرمردهای ۸۰ ساله به ديدن او می آمدند و وقتی دستان او را ‏به گرمی می فشردند ،اشک می ريختند. اين احساسات، نشانگر شخصيت برجسته ی محمود صالحی و ‏رنجهايی است که کشيده است.محمود برای ما مثل يک معلم است ".

دوست محمود صالحی،از ديشب می گويد و جشن و پايکوبی و فضای شاد حاکم بر منزل محمود ‏صالحی:"ديشب حدود ۱۲۰۰ نفر اينجا،منزل محمود بودند،گروه موسيقی «نالی» هم بود و ساعتها ‏جشن بود و پايکوبی.شب خيلی شادی بود".

اما با اين وجود،محمود صالحی سه سال حبس تعليقی هم دارد و پرونده ای که تازه گشوده شده؛از ‏وضعيت پرونده اش می پرسم و اينکه چقدر احتمال دارد که باز زندانی شود؛ و محمد عبدی پور در ‏پاسخ می گويد:" محمود با احتساب اين يک سالی که زندان بوده،سه سال تعليقی هم دارد و برای اين ‏پرونده ی جديد هم ۴۰ ميليون وثيقه گذاشته و احتمالا در روزهای آينده مجددا به دادگاه احضار خواهد ‏شد .البته اين نگرانی وجود دارد که اين سه سال تعليقی هم به تعزيری و زندان تبديل شود".

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما "حبس" در عين سختيهايش "عادی"شده برای محمود صالحی،چرا که از سال ۱۳۶۱ تا به ‏امروز،او مجموعا هفت سال و ۱۴ روز حبس کشيده است . در همين پيوند،محمد عبدی پور می ‏گويد:" يقينا محمود نه تنها سه سال زندان بلکه حتی اگر به حبس ابد هم محکوم شود،در عين حال که ‏آنرا ناروا می داند اما همچنان استقامت خواهد کرد".

و اين هم پيام خانواده ی محمود صالحی " صميمانه از همه ی اشخاص و نهادهای داخلی وبين المللی ‏که برای آزادی محمود صالحی تلاش کرده اند صميمانه تشکر می کنيم و اميدواريم اين همبستگی و ‏اين تلاشها برای همه ی افرادی که محتاج ياری هستند،همچنان ادامه يابد".‏

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آزادی در ميان استقبال و شور کارگران، گزارشی از آزادی محمود صالحی، روز آنلاين' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016