دوشنبه 13 خرداد 1387

آخرين وضعيت حکم اعدام بهنود شجاعی، کميته دانشجويی گزارشگران حقوق بشر

دومين جلسه کميته صلح و سازش قوه قضائيه جهت اخذ رضايت از شاکيان پرونده بهنود شجاعی، بدون حصول نتيجه پايان يافت.
بهنود شجاعی نوجوانی که متهم است در سن ۱۷ سالگی، در يک نزاع خيابانی، فرد ديگری به نام احسان نصراللهی را با ضربات چاقو به قتل رسانده است، ماه گذشته به دستور آيت الله شاهرودی -رئيس قوه قضائيه- يک ماه فرصت يافت تا بتواند در اين مدت، رضايت خانواده مقتول را جلب نمايد.
با اين حال، دوجلسه ای که از سوی کميته صلح و سازش قوه قضائيه با خانواده مقتول انجام پذيرفت، بدون رضايت آنان خاتمه يافت و به گفته ی محمد مصطفايی، وکيل اين نوجوان، به نظر می رسد ، روز ۲۲ خرداد ماه جهت اجرای حکم اعدام بهنود شجاعی در نظر گرفته شده است.
احتمال اجرای حکم اعدام برای بهنود شجاعی در شرايطی است، که در ماههای گذشته صدور و اجرای حکم اعدام برای افرادی که در سنين پيش از ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده اند، موجب اعتراضات گسترده ی سازمان ها و نهادهای مدافع حقوق بشر گشته است.
اتحاديه اروپا و عفو بين الملل در اطلاعيه هايی جداگانه، خواهان توقف اجرای حکم اعدام برای بهنود شجاعی شده اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ايران درحالی همچنان به صدور و اجرای حکم اعدام برای کودکان مبادرت می ورزد که مطابق با کنوانسيون حقوق کودک، اعدام کودکانی که در سنين زير ۱۸ سال مرتکب جرم شده اند، ممنوع اعلام شده است. با اين حال مطابق با قوانين ايران، سن تکليف قانونی بر اساس شرع اسلام، ۱۵ سال قمری برای پسران، و ۹ سال قمری برای دختران است.
هم اکنون ايران رکوردار اعدام کودکان در جهان می باشد و در سال جديد ميلادی نيز يک کودک در زندان های ايران اعدام شده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آخرين وضعيت حکم اعدام بهنود شجاعی، کميته دانشجويی گزارشگران حقوق بشر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016