چهارشنبه 15 خرداد 1387

آمارهای تازه از گسترش برخورد با "بدحجابی زنان و مردان"، راديو فردا

بیژن یگانه - آمارهای جديد اعلام شده از سوی نيروی انتظامی از بازداشت چند هزار نفر زن و مرد طی اجرای دور اخير طرح امنيت اجتماعی و اخلاقی حکايت دارد.

تنها در اصفهان طی دو ماه اول سال ۸۷ بنابر اعلام فرمانده نيروی انتظامی اين استان، « بيش از ۱۸۸ هزار نفر مورد تذکر لسانی قرار گرفتند» و در هفته نخست خرداد ماه، نزديک به چهار هزار و ۱۰۰ نفر دستگير و مورد «ارشاد» قرار گرفته اند.

آمارهايی نيز از بازداشت چند هزار نفر در تهران، آذربايجان شرقی، قزوين و استان گلستان منتشر شده است که همگی حاکی از تشديد برخورد با زنان و جوانان تحت عنوان «برخورد با بدحجابی» و «برخورد با مزاحمان نواميس» دارند.

همزمان فرمانده نيروی انتظامی شهر تهران خبر داد که ماموران اين نيرو در پايتخت اقدام به فيلمبرداری از افرادی می کنند که تحت عنوان «مزاحم نواميس» بازداشت می شوند. وی اين اقدام را «مستند سازی» ناميده است.

اصفهان، رکورد دار دستگيری و ارشاد
فرمانده اطلاعات وامنيت عمومی اصفهان اين استان را طلايه دار اجرای طرح ارتقاء امنيت اجتماعی واخلاقی در کشور اعلام کرد.

سرهنگ امير عباس صوفی وند با اشاره به اين که ماموران تحت امرش به شدت با بدحجابی برخورد می کنند، همچنين اعلام کرد که تعداد قابل توجهی از زنان دستگير شده به اتهام بدحجابی در اصفهان از «همسران و دختران کارمندان و کارکنان» ادارات و سازمان های دولتی و حکومتی هستند.

اين فرمانده نيروی انتظامی با اظهار تاسف از عدم برخورد ارگان های ديگر با اعضای خانواده کارکنان ادارات دولتی اعلام کرده است: «متاسفانه شاهد برخورد نشدن با بانوان بد حجاب در ارگان ها و نهادهای دولتی و غير دولتی هستيم. مسئولان حراست و ادارات می توانند با بهره گيری از روحانيت معزز آموزه های دينی کارکنان را تعالی بخشيده واز آنان رعايت آن را بخواهند وفقط به صرف داشتن حجاب در محل کار کفايت نشود، چرا که متاسفانه بعضاً شاهد هستيم برخی از افراد دستگير شده همسران و يا دختران کارکنان يکی از ادارات و يا سازمان ها می باشند.»

به گفته سرهنگ امير عباس صوفی وند، به دنبال دو برابر شدن گشت های ارشاد در اين استان شدت برخورد با مردان و زنانی که وی اتهام آن ها را«مخلان امنيت جامعه» ناميده افزايش يافته است.

بنابر اعلام اين مقام نيروی انتظامی اصفهان، «در مبارزه با بد حجابی از ابتدای سال جاری تا کنون۳۴۱ نفر از افرادی که عفت عمومی را جريحه دارمی کردند وتحت عنوان مانکن خيابانی اقدام به اشاعه ابتذال در سطح جامعه می نمودند شناسايی وپس از دستگيری تحويل مقامات قضايی شدند.»

وی تعداد دستگير شدگان به اين اتهام را ۱۸۰۰ نفر اعلام و گفته است که مابقی آنها پس از انتقال به مقر پليس تحويل ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان شده اند.

سايت خبری نيروی انتظامی به نقل از سرهنگ صوفی وند خبر داده که در دو ماه نخست سال ۸۷ بيش از « ۱۸۸ هزار نفر مورد تذکر لسانی قرار گرفتند و ۳۰۵ دستگاه خودرو و موتورسيکلت که برای نواميس مردم ايجاد مزاحمت می نمودند و يا از نوار ها و سی دی های غير متعارف با صدای بلند استفاده می کردند، نيز توسط ماموران توقيف و مورد اعمال قانون قرار گرفتند.»

تعداد افرادی که به گفته وی در اصفهان و طی دو ماه اخير مورد تذکر کتبی قرار گرفته اند نيز ۲۳۰۰ نفر است.

اين فرمانده نيروی انتظامی همچنين با اعلام اينکه در سطح کل استان، بيش از هفت هزار و ۶۰۰ نفر نيز به اتهام «مزاحمت برای بانوان در مقابل درب دبيرستان ها، دانشگاه ها و يا داخل پارک ها » مورد تذکر و ارشاد قرار گرفته اند، گفته است: «۷۸۸ نفر از اين مزاحمان دستگير واز اين تعداد ۵۹۶ نفر ضمن اخذ تعهد مورد ارشاد قرار گرفته و۸۷ نفر نيز به مراجع قضايی معرفی شدند.»

آمارهای جديد در چهار استان ديگر

سرتيپ عليرضا اکبر شاهی، فرمانده نيروی انتظامی استان تهران نيز اعلام کرد: «از ابتدای سال جاری شش هزار و ۴۱۴ نفر به اتهام مزاحمت برای نواميس دستگير شده اند که پنج هزار و ۴۹۲ نفر از دستگير شدگان با اخذ تعهد کتبی آزاد، و تعداد ۹۲۴ نفر نيز به مراجع قضايی سپرده شده اند.»

وی گفته است: « با نزديک شدن فصل گرما عده ای از زنان، ارزش های دينی و انقلابی را ناديده گرفته و با مظاهر ضد ارزش و اشکال مختلف بدحجابی و پوشش های نامناسب دل هراسان هر متعهدی را به درد می آورند.»

آقای اکبر شاهی گفته است: نيروی انتظامی استان تهران طی يک ماه گذشته شش هزار و ۱۰ ۸ نفر از زنان و دختران را در شهرستان های تهران به اتهام «بدحجابی» دستگير کرده است که ۹۵۴ نفر با اخذ تعهد کتبی آزاد، و تعداد ۱۱۴ نفر با تشکيل پرونده تحويل مراجع قضايی شده اند.

وی آمار دستگير شدگان به اتهامی که وی «محصولات ضد فرهنگی» ناميده را یک هزار و ۵۳۴ نفر اعلام کرده و گفته همگی اين دستگير شدگان به دادگاه معرفی شده اند.

فرمانده نيروی انتظامی استان تهران همچنين گفته است که ۸۳ نفر هم به دليل برگزاری عروسی مختلط در شهرستان های استان تهران دستگير شده اند.

به گفته آقای اکبر شاهی، ۱۹۷ زن نيز طی ماه های فروردين و ارديبهشت ۸۷ در تهران به اتهام «داير کردن خانه فساد» بازداشت شده اند.

در آذربايجان شرقی نيز بنابر اعلام نيروی انتظامی، شش هزار و ۸۲ نفر به اتهام «مزاحمت برای نواميس» تذکر دريافت کرده و ۹۹۱ نفر به اين اتهام دستگير شده اند.

محمد علی نصرتی، فرمانده انتظامی آذربايجان شرقی به خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا، گفته که ۳۰۰ مرد و ۲۷۵ زن در اين استان به اتهام «رابطه ناسالم» دستگير شده اند. وی در باره تعریف رابطه ناسالم توضیحی نداده است.

به گفته آقای نصرتی، ۱۴ هزار و ۵۶۰ تن از زنان و دختران اين استان به اتهام «بدحجابی» تذکر دريافت کرده و ۱۸ مرد و ۴۹ زن به همين اتهام دستگير شده اند.

در استان گلستان نيز مريم بای، «فرمانده پليس بانوان» اين منطقه به خبرگزاری های دولتی ایران گفته است که به ۱۸۰۰زن و دختر به اتهام بدحجابی تذکر داده شده، و ۶۳ زن نيز دستگير شده اند که ۱۶ نفر از دستگير شدگان تحويل دادگاه شده اند.

اين مقام نيروی انتظامی در عين حال از بازرسی ۲۰ منزل در گرگان از سوی پليس بانوان اين استان خبر داده اما در خصوص بازرسی از منازل توضيح بيشتری نداده است.

در قزوين نيز بنابر اعلام واحد اطلاع رسانی نيروی انتظامی طی يک ماه گذشته دو هزار زن به اتهام «بدحجابی» تذکر دريافت کرده ، و ۹۵ تن نيز به همين اتهام دستگير شده اند.

«مستند سازی مزاحمت های خيابانی»
با گذشت يکسال از اجرای سراسری طرح امنيت اجتماعی و اخلاقی نيروی انتظامی در سراسر کشور که با حمایت آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی روبرو شده است، روز ۱۱ خرداد روزنامه تهران امروز به نقل از احمد رضا رادان از «مستند سازی مزاحمت های خيابانی» خبر داد.

فرمانده نيروی انتظامی پايتخت در توضيح اين اقدام جديد، آن را فيلمبرداری از مزاحمت خودرو ها برای زنان توسط تيم های نامحسوس نيروی انتظامی معرفی کرد و گفت: «پس از توقيف خودرو معمولاً مزاحمان خيابانی عنوان مي کنند که اين اقدام را انجام نداده اند اما پليس با نمايش دادن فيلم مستند خود، اين موضوع را ثابت می کند.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی همچنين اعلام کرد: هر خودرويی که به اتهام مزاحمت توقيف شود تا دو ماه در توقيف نيروی انتظامی خواهد ماند.

همزمان با تشديد مبارزه نيروی انتظامی با بدحجابی، احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در ملاقاتی با فرمانده کل نيروی انتظامی از حمايت کامل رهبر جمهوری اسلامی از اقدامات نيروی انتظامی خبر داد و گفت: «نيروی انتظامی با اجرای طرح ارتقاء امنيت اجتماعی وارد مصاف و روياروئی مستقيم با دشمنان انقلاب شده است، و اجرای اين طرح مورد حمايت مقام معظم رهبری است.»

از سوی ديگر برخی از مطبوعات و از جمله روزنامه اعتماد ملی روز ۱۲ خرداد خبر دادند که «هشت دانشجوی دختر دانشگاه صنعتی شيراز از سوی کميته انضباطی دانشگاه صنعتی شيراز، به اتهام بدحجابی در محيط دانشگاه، به يک ترم محروميت از تحصيل محکوم شده اند.»

در اين گزارش تاکيد شده که پس از اعتراض اين دانشجويان به احکام کميته انضباطی، يکی از مسوولان دانشگاه، علت صدور اين احکام را نامه ۱۱ تن از دانشجو به کميته انضباطی عنوان کرده ، و گفته که اين ۱۱ دانشجو در نامه خود ادعا کرده بودند که «پوشش اين هشت دانشجوی دختر باعث تحريک جنسی آنان شده است.»

صدور اين حکم در مورد هشت دانشجوی دختر اگر چه با اعتراض و تجمع اعتراض آميز دانشجويان دانشگاه صنعتی شيراز مواجه شد اما به گفته ناظران، حاکی از به کارگيری روش های جديدی برای برخورد با بدحجابی ارزيابی شده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آمارهای تازه از گسترش برخورد با "بدحجابی زنان و مردان"، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016