جمعه 24 خرداد 1387

معصومه ابتکار: می‌توان به مجلس هشتم اميدوار بود، ايسنا

- در انتخابات رياست‌جمهوری قوی حاضر می‌شويم
- لاريجانی متوجه نقش کليدی اصلاح‌طلبان هست

معاون رييس‌جمهور سابق معتقد است اشتراک نظر دو جريان سياسی اصلاح‌طلب و اصول‌گرای منتقد در مجلس هشتم نقطه‌ی خوبی برای کار مشترک آن‌ها خواهد بود.

دکتر «معصومه ابتکار» هم‌چنين می‌گويد اصلاح‌طلبان فرصت کافی برای حضور تمام‌عيار در عرصه‌ی انتخابات مجلس هشتم نداشته‌اند، اما در عين حال راه را برای تاثيرگذاری تفکر اصلاح‌طلبی در جامعه ، در سطح مجلس و به ويژه در حوزه مباحث کارشناسی اقتصادی، سياسی و روابط بين‌الملل، باز می‌داند.

وی که با وجود فعاليت‌های سياسی، عمدتا به دليل سوابق غيرسياسی‌اش به ويژه در حوزه محيط زيست شناخته شده است، همچنين پيشنهاد می‌کند که در مجلس هشتم فراکسيونی با نام «محيط زيست و توسعه پايدار» تشکيل شود.

آن‌چه در پی می‌آيد مشروح گفت‌وگو با معصومه ابتکار، عضو فعلی شورای شهر تهران است:


به کارگيری يک قطب‌نمای خوب

دکتر معصومه ابتکار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در تشريح ديدگاه خود پيرامون برنامه‌ها و عملکرد مجلس هشتم اظهار کرد: با نگاهی رو به آينده بدون در نظر گرفتن تالمات و حس‌های نه چندان مثبت نسبت به انتخابات مجلس هشتم و با توجه به درس‌هايی که از عملکرد مجلس هفتم در مقايسه با شعارهای اکثريت اصول‌گرای آن می‌آموزيم، بايد گفت اتفاقات رخ‌داده می‌تواند مشعلی باشد برای روشن‌ساختن راه آينده‌ی ما؛ بنابراين اگر بخواهيم حرکت درستی داشته باشيم بايد با يک قطب‌نمای‌ خوب جهت‌ درست را تشخيص دهيم و اين امر نيازمند بهره‌گرفتن از تجربيات دوره‌های اخير است.


ضرورت‌های پذيرش يک حرکت دموکراتيک

وی با تاکيد بر اين ‌که برای تحقق واقعی مردم‌سالاری بايد تلاش کنيم تا مردم بهتر و شفاف‌تر بتوانند کارکرد جريان‌های سياسی از جهت عمل به شعارها و برنامه‌هايشان را ببينند، افزود: ارزش فعاليت‌های سياسی، حزبی و تلاش‌هايی که برای حکمرانی مطلوب در کشورها صورت می‌گيرد در اين است که احزاب و گروه‌های سياسی مختلف بتوانند بهترين برنامه‌ی خود را تدوين و نخبگانشان را معرفی کنند و چنان‌چه مردم به آن‌ها اعتماد کردند و موفق شدند، بتوانند کارنامه‌ی خوبی ارايه دهند. اين يعنی يک رقابت سالم که در آن نخبگان جامعه روی کار می‌آيند تا بهترين عملکردها و انتخاب‌ها را برای حرکت به سمت توسعه و تعالی کشور ترسيم کنند. به نظرم اين تعريفی است که به عنوان ضرورت يک حرکت دموکراتيک بايد آن را بپذيريم، به ويژه به عنوان کشوری که در تداوم انقلاب خود قصد تحقق مردم‌سالاری دينی را دارد.


تجربه‌ای برای تمام نخبگان سياسی ايران

ابتکار افزود: متاسفانه اخيرا از حزب و حزب‌گرايی تعابير بسيار منفی صورت می‌گيرد، به گونه‌ای که به نظر می رسد قصد بدبين کردن مردم را به احزاب دارند؛ اما اگر مردم ما به حزب بدبين شدند، کدام ساختار سياسی در يک فرايند رقابتی مانند انتخابات، می‌تواند جايگزين احزاب شود؟ اگر قرار است حزبی در کار نباشد و مردم نسبت به فعاليت گروه‌های سياسی تابلودار و مشخص بدبين باشند، محل جولان برای فرصت‌طلبانی ايجاد خواهد شد که بدون برنامه‌ی مشخص و با شعارهای بلندپروازانه و غيرقابل تحقق ميدان را به دست می گيرند و بعد هم هيچ پاسخگويی‌ای وجود نخواهد داشت و اين بزرگ‌ترين مخاطره است. تجربه‌ای که در اين دوران داشتيم بسيار فراتر از تجربيات اصلاح‌طلبان يا اصول‌گرايان به تنهايی است و در واقع تجربه‌ای برای تمام نخبگان سياسی ايران است.

اين عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ده سال اخير، يعنی از دوره‌ی اصلاحات تا امروز، شاهد فراز و نشيب‌هايی بوديم که سلايق مختلف سياسی در آن با رويکردهای مختلف سر کار آمدند و فکر می‌کنم فرصت خوبی است که مردم به دور از جوسازی‌های سياسی و در فضايی شفاف اين دو برهه را در کنار هم قرار دهند و عملکردها را نسبت به شعارها مقايسه کنند و بسنجند. اين سنجش نه فقط نسبت به انتقادات و انتظارات بلکه بايد نسبت به شعارها و وعده‌هايی باشد که اين دو جريان در دو برهه‌ی زمانی متفاوت به مردم دادند. بايد ديد هريک به کجا رسيد و کشور را در چه شرايطی به گروه بعد از خود واگذار کرد يا خواهد کرد. اين ارزيابی را می‌توانيم در ارتباط با مجلس ششم و هفتم و عملکرد دولت‌های هشتم و نهم داشته باشيم.

ابتکار افزود: خوشبختانه، امروز بيش از هر کسی افراد منصفی از درون جريان‌های سياسی از جمله اصول‌گرايان، در قالب منتقدان جدی، با واقع‌بينی و دلسوزی مطالبی را مطرح می‌کنند که شايد اگر رقيب آن‌ها (اصلاح‌طلبان) مطرح می‌کردند از سوی مسوولان پذيرفته‌شده نبود؛ به عنوان مثال مسائلی که آقای دانش‌جعفری در مراسم توديع خود و يا مصاحبه‌هايشان مطرح ‌کردند، هم‌چنين وزير صنايع سابق (دولت نهم) و ساير وزرايی که برکنار شدند و يا انتقادات تندی که رييس فعلی و نيز رييس سابق بانک مرکزی مطرح می‌کنند، ، گويای وضعيت قابل تاملی است که امروز، نه تنها اصلاح‌طلبان، بلکه همه‌ی دلسوزان انقلاب به آن معترف هستند.


اشتراک نظر دو جريان سياسی؛ نقطه‌ای خوب برای کار مشترک

وی ادامه داد: به نظر من اشتراک نظر اين دو جريان سياسی نقطه‌ی خوبی برای کار مشترک است که اميد می‌رود در مجلس هشتم اين اتفاق رخ دهد. اميد است منتقدان و دلسوزان واقعی ايران چه آنها که با مشی اصلاح‌طلبی برای آينده‌ی ايران برنامه دارند و چه آنان که اصول‌گرا هستند و نگران جدی برخی مشی‌ها، بتوانند تکاليفی را که مردم با رای خود بر عهده‌ی آن‌ها گذاشته‌اند و انتظار دارند، انجام دهند.

وی ابراز عقيده کرد: مهم‌ترين اين تکاليف، جبران ضعف شديد مجلس هفتم در نظارت بر عملکرد دولت، جلوگيری از تخلفات قانونی، جلوگيری از انحرافات ايجاد شده در برنامه‌ها و برطرف کردن نقايص زيادی است که در عملکردها و تصميمات دولت پديد آمده و تنها يک مجلس مقتدر می‌تواند از عهده اين مسائل برآيد.

معاون رييس‌جمهور پيشين در ادامه گفت: به اصلاح‌طلبان فرصت کافی داده نشد تا تمام‌عيار بتوانند در اين عرصه حضور يابند و برای بسياری محرز است که اگر اين موقعيت به صورت عادلانه در اختيار اصلاح‌طلبان قرار می‌گرفت امروز مجلس هشتم دارای يک اکثريت اصلاح‌طلب بود. با اين حال ما فکر می‌کنيم بايد نسبت به آينده اميدوار باشيم. رويکردی که در جناح معتدل و اصول‌گرا نسبت به مسائل پيش ‌روی کشور ايجاد شده، می‌تواند برای اصلاح‌طلبان نقطه‌ای باشد که با نگاهی «رو به جلو» برنامه‌ريزی کنند.


راه برای تاثيرگذاری اصلاح‌طلبان باز است

ابتکار با بيان اين ‌که راه برای تاثيرگذاری تفکر اصلاح‌طلبی در جامعه بلکه در سطح مجلس و به‌ويژه در مباحث کارشناسی اقتصادی، سياسی و روابط بين‌الملل باز است و اين امر برای هر اصول‌گرايی روشن است، خاطرنشان کرد: هر سياستمدار زيرک و متبحری، در شرايط کنونی نقش کليدی اصلاح‌طلبان را ناديده نخواهد گرفت؛ زيرا می‌داند از تاثيرگذاری در افکار عمومی و نيز در معادلات سياسی کشور برخوردارند؛ بنابراين بعيد است آقای لاريجانی اين نقش را دست‌کم و يا ناديده بگيرد. به نظر می‌رسد ايشان متوجه شرايط حساس کشور و نياز به وجود طيف رقيب، منتقد و بالنده‌ی سياسی مانند اصلاح‌طلبان باشد و نسبت به نقش جدی اصلاح‌طلبان در آينده‌ی کشور به ويژه در برهه‌ی مجلس هشتم و انتخابات رياست‌جمهوری دهم آگاه است.


لاريجانی متوجه نقش کليدی اصلاح‌طلبان هست

ابتکار با تاکيد بر اين‌که بسياری از صاحب‌نظران حتی از طيف اصول‌گرا معتقدند اصلاح‌طلبان راه برون‌رفت از انسدادها و مشکلات را در دست دارند، گفت: شايد تنها اصلاح‌طلبان بتوانند شرايط سختی را که امروز در برخی زمينه‌ها داريم بهبود بخشند؛ بنابراين آقای لاريجانی که بيش از سلف خود، متوجه اين نقش کليدی اصلاح‌طلبان است نسبت به اهميت و لزوم تعامل با آن‌ها و نيز لزوم ارتباط دوسويه‌ی اصلاح‌طلبان و اصول‌گرايان مجلس هشتم، مطلع است.

اين فعال سياسی در عين حال تاکيد کرد که فراکسيون اصلاح‌طلبان مجلس هشتم تعامل مثبتی با رياست مجلس و ساير فراکسيون‌ها خواهد داشت و تلاش می‌کند از ظرفيت‌ها برای پيشبرد اهداف و رسالت مجلس و در جهت تقويت نقش نظارتی آن بهره ببرد.

وی در ادامه گفت: شانس نمايندگی تعداد زيادی از راه‌يافتگان به مجلس هشتم به اين دليل تقويت شد که تعداد زيادی از اصلاح‌طلبان رقيب حذف شدند و اين معادله قابل کتمان نيست.


سطح مجلس نبايد تنزل پيدا کند


ميزان تحقق وعده‌ها را بايد بررسی کرد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران در ادامه ابراز عقيده کرد: متاسفانه مجلس هفتم نتوانست جايگاه واقعی خود را حفظ کند و حتی نتوانست به شعارهايی که در دوره اصلاحات توسط آن روی کار آمد و البته در سايه رد صلاحيت گسترده‌ای که در مجلس هفتم اتفاق افتاد، عمل کند. در واقع وعده تثبيت قيمت‌ها و اتهام بزرگ تورم به دولت گذشته، قابل ارزيابی است و بايد واقع‌بينانه بررسی کرد که امروز اين وعده‌ها به کجا رسيده است. از قيمت مسکن گرفته تا فرآورده‌های مختلف و وضعيت تراز مالی بسياری از شرکت‌هايی که خدمات دولتی ارائه می‌دهند، چگونه است؟ در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مواردی درباره بخش قابل توجهی از طرح‌های زودبازده بيان می‌شود. بعد با کمال تعجب می‌بينيم يکی از وزرا می‌گويد که اين گزارش جعلی است. اين بزرگ‌ترين خدشه به يک مرجع نظارتی است و فکر نمی‌کنم مجلس در هيچ برهه‌ای تا اين حد مورد بی‌عنايتی و بی‌توجهی واقع شده باشد که گزارش‌های آن جعلی خوانده ‌شود.

وی ادامه داد: با وجود آن که يک‌دستی ميان مجلس و دولت حاکم است باز هم اين اختلافات وجود دارد؛ در حالی که اگر در طيف‌های سياسی ديگر اين اتفاقات رخ می‌داد، اتهامات سنگينی به آن‌ها وارد می‌شد. در هر صورت جای نگرانی است که مجلس تا سطحی تنزل پيدا کند که نتواند کارکرد نظارتی خود را داشته باشد يا در جاهايی هم که وارد می‌شود با اتهامات و رويکردهای منفی مواجه شود و عملا نقشش زير سوال برود.


می‌توان به عملکرد مجلس هشتم اميدوار بود

ابتکار افزود: به نظر می‌رسد نمايندگان مجلس هشتم تا حدی متوجه اين شرايط هستند و می‌دانند کشور نيازمند يک دستگاه قوی نظارتی ، قانونی و قانون‌گذاری است تا وارد شود و مشکلات را با رويکرد بلندمدت، منطقی و کارشناسانه حل و فصل کند و جلو اشتباهات پی در پی را بگيرد.


شورای شهر تهران؛ يک الگوی خوب

وی ادامه داد: به هر حال با وجود تمام کاستی‌ها، به دليل تکثر و تنوعی که در مجلس هشتم وجود دارد می‌توان به عملکرد آن اميدوار بود؛ چنان‌چه در شورای شهر فعلی نيز تکثر ديدگاه‌ها، شفافيت بيشتری را در عملکرد شورا و شهرداری تهران ايجاد کرده و تصميمات، جهت‌گيری‌ها ، مديريت منافع و نظارت بر عملکرد شهرداری برای مردم، به اصطلاح، روست. به نظر من اين الگوی خوبی است از تعامل جناح های سياسی کشور که هر کدام نمايندگانی در شورا دارند.


جناح‌های سياسی بيمار

اين فعال سياسی در ادامه با انتقاد از جناح‌های سياسی مختلف در کشور که به سختی با يکديگر تعامل می‌کنند، اين امر را نشانه يک بيماری سياسی دانست و خاطرنشان کرد: طيف‌های سياسی کشور، به سختی حاضر می‌شوند در کنار يکديگر بنشينند، به حرف‌های يکديگر گوش بدهند، انتقادات را مطرح کنند و بشوند؛ به گونه‌ای که برآيند آن يک کار کارشناسی شده با در نظر گرفتن تمام زوايا و يک نگاه برتر باشد؛ البته به نظر من ، شورای شهر در زمينه‌هايی موفق شده چنين نمونه‌هايی را ارايه دهد. اين رويکرد شايد به برخی که معتقدند دولت نبايد شرکت سهامی باشد، نشان دهد اتفاقا ما نيازمند دولت‌هايی هستيم که از تمام توان فکری ، کارشناسی و مديريتی موجود استفاده کنند.

معاون رييس‌جمهور در دولت‌های هفتم و هشتم با بيان اين که همه طيف‌های سياسی اصلی، تاثيرگذار و علاقه‌مند به آينده سياسی بايد اين فرصت را داشته باشند که توانمندی و تجربيات خود را در اختيار کشور قرار دهند، گفت: ‌روزی بايد اين نگاه را بررسی کرد که کسی نبايد از ارائه‌ی ظرفيت و خدمات خود به کشور محروم شود و بايد شرايطی را فراهم آورد که طيف‌های گوناگون و متعددی که در دو قطب‌بندی اصلی خلاصه می‌شوند با ساز و کارهايی بتوانند بيشتر با يکديگر به نفع مصالح ملی تعامل داشته باشند.


کم‌کاری اصلاح‌طلبان در استفاده از ايده گفت‌وگوی تمدن‌ها

وی افزود: به نظر می‌رسد اين آمادگی همواره از سوی اصلاح‌طلبان وجود داشته و جالب اينجاست که رويکرد تعامل دوستان اصول‌گرا با طيف‌های سياسی غيرايرانی از جمله چينی‌ها يا آمريکای لاتين گاهی اوقات بيشتر است؛ البته در بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها اين انتقاد به اصلاح‌طلبان وارد است که با توجه به ديدگاه وسيع آقای خاتمی در اين زمينه آيا آنها موفق شدند به گفتمان داخلی و سالم بين جناح‌ها و طيف‌های سياسی کشور با تکيه بر اصل تنوع و تکثر ديدگاه‌ها برای پيشبرد مصالح ملی ، ‌دست يابند؟

وی ادامه داد: گرچه نگاه اصلاحات دعوت به تساهل و تسامح و حضور همه ديدگاه‌ها بود و فرصت برای حضور تمام نظرات در عرصه وجود داشت، اما يک گفتمان واقعی برقرار نشد. به نظر من در اين ميان رسانه ملی بسيار کوتاهی کرد؛ در حالی که يکی از وظايف اصلی اين رسانه فراهم کردن فضا برای گروه‌های سياسی است تا بتوانند در جهت ارتقای سطح فکر، انديشه و آگاهی ايرانيان نسبت به مسائل مختلف حرکت کنند و در عين حال فرصتی برای آموختن تعامل و تحمل تفاوت ديدگاه‌ها به وجود آيد.


بهاندادن به فرايند انتخاب و تبليغات در کشور

ابتکار با طرح اين پرسش منتقدانه که چرا در کشور ما به فرايند انتخاب شدن بهايی داده نمی‌شود، تاکيد کرد: تبليغات يک هفته‌ای برای انتخابات مجلس و دو هفته‌ای برای انتخابات رياست‌جمهوری، زمان بسيار کمی برای طرح مباحث اقتصادی، سياسی و اجتماعی کانديداهاست. در کشوری مانند آمريکا، سال گذشته نظرسنجی‌هايی صورت گرفت که نشان داد مردم اين کشور تا چه حد از حاکميت فاصله گرفته و چقدر نسبت به اصل حکومت خود بدبين بودند. اما با شکل گرفتن فرايند مناظره‌ها و تبليغات و گفت‌وگوهای سياسی و مقدماتی احزاب برای انتخاب کانديداها، مردم درگير گفتمانی شدند که به آن‌ها انگيزه بخشيد. در اين گفتمان گروه‌های مختلف ديدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند، نقاط اشتراک، زمينه‌های تعامل و حتی تفاوت ديدگاه‌هايشان موضوع به موضوع و جزء به جزء مورد ارزيابی قرار می گيرد و همين امر موجب کاهش گسست مردم با حاکميت شد. دوباره جوانان آمريکايی که اکثريت آنها بی‌انگيزه و بی تفاوت بودند به هر دليل احساس کردند زمينه‌ای برای مشارکت فراهم شده است.

وی در ادامه با تاکيد بر اين که کشورهای توسعه‌يافته دنيا اهميت فرايند تبليغات را کمتر از خود انتخابات نمی‌دانند بلکه آن را فرصتی برای ارتقای آگاهی و شناخت جامعه‌ و انتخاب صحيح می‌شناسند، اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما، تبليغات انتخاباتی دست کم گرفته می‌شود. مهم‌ترين مساله نبايد اين باشد که اصول‌گرا بر سر کار می‌آيد يا اصلاح طلب، بلکه بايد هدف انتخاب درست مردم و منتهی به نتيجه باشد تا کشور و جامعه را به طور حقيقی به سمت هدف غايی و مطلوب پيش ببرد.

ابتکار افزود: ببينيد! هيچ کس مخالف شعار عدالت نيست، اما بسياری از شعار عدالت برای رسيدن به قدرت استفاده می‌کنند و زمانی که آن را به دست آوردند می‌گويند به اين سادگی تحقق‌پذير نيست؛ بنابراين در فرايند تبليغات بايد مشخص می‌شود که روش‌ها، برنامه‌ها ، افکار و ديدگاه‌های يک کانديدا در زمينه‌ی شعارهايش چيست و چگونه می خواهد اهداف و وعده‌هايی را که داده و همه در آن اشتراک نظر دارند، مانند آينده‌ای بهتر برای ايرانيان، اشتغال جوانان، ريشه‌کن کردن فقر، بالا بردن سطح سواد و رشد علمی کشور، عملی کند.


روش‌ها بايد برای مردم شفاف شوند نه صرفا اشخاص

وی افزود: مسلما هيچ کس در رسيدن به اهداف متعالی ترديدی ندارد اما مهم روش‌هاست که بايد برای مردم شفاف شود و متاسفانه در فرصت‌های محدود و فضای بسيار قطبی انتخابات کشور ما، پرداختن به عمق مباحث و ايجاد درک بيشتر در مردم، هم‌چنين ايجاد حس مشارکت به ويژه در نسل جوان ما بسيار کم است؛ در حالی که جوانان و جامعه ما بايد بدانند که انتخابات بازی‌ سياسی آمدن اين، و رفتن آن نيست، بلکه سرنوشت من و شماست و اين مهم است که بدانيم آيا کسی که می‌خواهد کار را به دست بگيرد، کاردان است و برنامه دارد؟ آيا روشمند است؟ از همه مهم‌تر آيا روش‌های وی قبلا تجربه شده و به نتيجه رسيده يا نه؟ آيا روش‌های او با فرهنگ و اعتقادات و باورهای ما همخوانی دارد يا خير؟ اين‌ها مسائلی است که دموکراسی و مردم‌سالاری را نهادينه می‌کند و در اين صورت می توانيم از يک نظام مردم‌سالار دم بزنيم.

اين عضو شورای شهر تهران افزود: متاسفانه اين ‌موارد توسط بسياری از کسانی که نگران اصول هستند به طور کل ناديده گرفته شده و توجهی به اين واقعيت نمی‌شود که با شيوه‌ها و روش‌های دنبال شده ، بيشترين ضربات به اصول و ارزش‌ها را وارد کرده‌اند.

ابتکار در پاسخ به اين پرسش که «آيا می‌توان کاهش مشارکت را ناشی از کوتاه بودن مدت فرآيند انتخابات» دانست، گفت: دقيقا همين‌طور است، يعنی زمان محدود موجب می‌شود مردم اعتماد کافی به فرايند تبليغات نداشته باشند. همين‌طور نگرش‌های سياسی که در بررسی صلاحيت‌ها اتفاق افتاد نيز موجب شد، جامعه به ويژه طبقه‌ی متوسط شهرنشين که فشار تحولات اقتصادی را تحمل می‌کند بيشتر احساس کند امکان رقابت از سلايق خاصی سلب شده است و بنابراين اعتمادها کاهش يافت.


نگاه و تلاش‌های مجلس هفتم در حوزه زنان متناسب با قامت مجلس نبود

وی هم‌چنين در پاسخ به پرسشی درباره وظايف فراکسيون اقليت مجلس هشتم در حوزه‌ی زنان، با توجه به اين‌که هيچ يک از زنان اصلاح‌طلب نتوانستند وارد مجلس شوند، گفت: اگر در حوزه زنان، به عملکرد مجلس هفتم واقع‌بينانه نگاه کنيم‌، بايد گفت نمايندگان مجلس هفتم چه اصول‌گرايان و چه اصلاح‌طلبان تلاش‌هايی در اين زمينه داشتند ، اما به هيچ عنوان متناسب با قامت يک مجلس نبود و انتظاراتی که برای حل مشکلات زنان در جامعه وجود داشت، برآورده نشد؛ البته يک علت آن را می‌توان رويکرد غالب اصول‌گرايان به موضع «زنان» دانست که در اينجا، نقش و سهم اصول‌گرايان ميانه‌رو بسيار کمرنگ بود. در واقع برآيند امروز در جامعه نسبت به بحث زنان ، محصول نگاه و عملکرد بخشی از اصول‌گرايان است که نگاهی کاملا بسته به موضوع زنان دارند و تمرکزشان بيشتر بر وظايف و نقش‌های خانوادگی زنان است. آنها هويت فردی زنانه را مستقل از نقش‌های همسری، مادری و خانه‌داری قبول ندارند.

ابتکار ادامه داد: متاسفانه در چارچوب اين سياست‌ها و اين نوع نگاه به مقوله‌ی زنان، فشارهايی بر جامعه تحميل می‌شود.

وی هم‌چنين با انتقاد از برخی موارد طرح امنيت اجتماعی گفت: در بحث «نگاه به زن» متاسفانه شاهد عقب‌گردهای جدی بوده‌ايم؛ به ويژه در مقايسه با آن‌چه دولت‌های گذشته وجود داشت. با اين پيش‌درآمد مسووليت مجلس هشتم در اين زمينه بسيار سنگين است، چرا که به نظر نمی‌رسد اصول‌گرايان در اين دوره از مجلس هم، کار خاصی را برای حوزه‌های زنان انجام دهند، مگر آن‌که آقايان فراکسيون اصلاح‌طلب بدانند رسالت خانم‌ها را نيز به دوش دارند و کار و نقش زنان اصلاح‌طلب را که متاسفانه به دليل رد صلاحيت‌ها جايشان در مجلس خالی است، به درستی ايفا کنند. به نظر من اين انتظار زياد و بی‌جايی نيست، چرا که بسياری از اين آقايان با رای بالای خانم‌ها وارد شدند، چه اصلاح‌طلب و چه اصول‌گرا؛ اما به همان دليلی که ذکر شد از ديگران به دليل نوع نگاهشان به مقوله‌ی زنان انتظاری نيست؛ اما اصلاح‌طلبان علی‌الاصول قادر به پيشروی در اين زمينه هستند ؛ چرا که ما تجربه‌ی مثبتی در مجلس ششم داشتيم، بنابراين آقايان فراکسيون اقليت خوب است که اين نقش را در حوزه‌ی زنان ايفا کنند.


پيشنهاد احيای فراکسيون «محيط زيست و توسعه پايدار»

ابتکار در عين حال، پيشنهاد کرد فراکسيونی با عنوان «محيط‌زيست و توسعه‌ی پايدار» با حضور طيف‌های سياسی در مجلس هشتم شکل بگيرد و با تاکيد بر اين‌که «محيط‌زيست و توسعه‌ی پايدار» از موضوعات مهمی است که در مجلس گذشته مورد غفلت واقع شد، گفت: در مجلس ششم چنين فراکسيونی با حمايت دولت اصلاحات و همکاری خوب مجلس و دولت شکل گرفت، اما پس از آن در مجلس هفتم ناديده گرفته شد و اميدواريم مجلس هشتم به آن بها دهد و اين فراکسيون تشکيل شود.


اصلاح‌طلبان از فرصت انتخابات رياست‌جمهوری استفاده کنند

در بخش ديگری از اين گفت‌وگو، ابتکار درباره‌ی راه اصلاح‌طلبان تا انتخابات رياست‌جمهوری دهم، به خبرنگار ايسنا گفت: من همچنان تاکيد دارم که از فرصت انتخابات و فرايند تبليغات برای بسط آگاهی و اميدبخشی به مردم استفاده شود. در شرايط فعلی که وضعيت برای بسياری از جوانان ما نگران‌کننده است و می‌تواند ياس‌آور باشد، اصلاح‌طلبان بايد برای بازگرداندن اميد به جامعه، حضور پررنگ‌تری داشته باشند و به معرفی گفتمان پيشرو و مترقی از اسلام اصيل و آن‌چه مد نظر بنيان‌گذار انقلاب بود، بپردازند؛ اسلامی که از خرافه‌ها به دور است و مصلحانه عمل می‌کند.

وی گفت: مصلح دينی را کسی می‌دانيم که بتواند جامعه را از بی‌تفاوتی و گم‌گشتگی نجات دهد و ما امروز چنين تحولی را نياز داريم و اصلاح‌طلبان می‌توانند چنين حرکتی را به جامعه بازگردانند.

ابتکار افزود: امروز، ‌حتی بسياری از اصول‌گرايان نيز به اين اعتقاد رسيده‌اند که ما نيازمند بازسازی چهره و وجهه‌ی دينی انقلاب هستيم که به واسطه‌ی پيرايه‌ها و خرافه‌هايی که به دين بسته شده، مورد خدشه قرار گرفته است.


تاکيد بر مسووليت خطير مردم

اين عضو شورای شهر تهران هم‌چنين با تاکيد بر اين که برای بازگشت به اصول و آن‌چه اساس انقلاب بوده، بايد مردم هم بخواهند و حرکت کنند، گفت: مردم مطمئن باشند کسانی که سياست بی‌تفاوتی و عدم مشارکت را در انتخابات سال‌های گذشته دنبال کردند متاسفانه در شکل‌گيری اين وضعيت و دشواری‌های امروز به ويژه قرار گرفتن در شرايط خطير بين‌المللی سهم بزرگی دارند؛ بنابراين بايد تلاش کنيم انتخابات رياست‌جمهوری دهم پرشور و رقابتی، البته نه در قالب شعاری بلکه در معنای حقيقی آن برگزار شود، يعنی اين فضا را بايد به نفع انقلاب و کشور از هر نگاهی چه سياسی، چه امنيتی و چه اجتماعی تغيير داد که به نظر من اصلاح‌طلبان با حضورشان می‌توانند اين کار را انجام دهند؛ البته اگر به آنها فرصت داده شود.

معاون رييس جمهور پيشين در ادامه گفت: متاسفانه در سال‌های اخير در آستانه‌ی انتخابات، شاهد فضای تخريب و اتهام بوده و هستيم و اين عدم پايبندی به اخلاقيات، آسيب‌های زيادی را وارد کرده است.


خاتمی بر عهدش با مردم ماند

ابتکار افزود: اين تخريب‌ها البته بيشتر عليه يک طيف و جريان خاص و برای زير سوال بردن سوابق و اعتبار آنها صورت می‌گيرد؛ مانند برخوردی که با آقای خاتمی شد و تلاشی که برای خدشه‌دار کردن وجهه‌ی ايشان صورت گرفت. اما خوشبختانه با تمام اين برخوردها، اعتماد مردم به ايشان خدشه‌دار نشده، چون احساس می‌کنند آقای خاتمی تا پايان راهش بر شعارهای خود پايدار ماند و هرگز وعده‌ای را خلاف واقع نداد،. او به عهدی که با مردم بست پايبند بود و چهره‌ای روشن و مترقيانه از اسلام انقلابی را معرفی کرد که برای جوانان جذاب بود و هنوز هم هست.

اين عضو شورای شهر تهران معتقد است امروز بسياری آينده‌ی روشن ايران را در گفتمان پيشرو و مترقی خاتمی می‌دانند.

وی در ادامه‌ی گفت‌وگو خود با خبرنگار ايسنا با تاکيد بر انسجام و هماهنگی گروه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات آينده، تصريح کرد: ساز و کار داخلی و هماهنگی زياد گروه‌های دوم خرداد در شرايطی که به اختلافات جزئی از بيرون دامن زده می‌شد، بسيار مهم است. نقش برخی رسانه‌ها را نيز نبايد در اين امر ناديده گرفت. شعار اصلاحات همواره اين بوده که با وجود تکثر ديدگاه‌ها بايد جبهه‌ای متحد به نام جبهه‌ی اصلاحات داشته باشيم و در راهبردها بتوانيم به اهداف اصلی يعنی رسيدن به قدرت و خدمت به مردم در عرصه‌های مختلف برسيم.


اصلاح‌طلبان تکثر را کنار بگذارند

وی اضافه کرد: اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوری نهم خوب عمل نکردند و تکثر نمايندگانشان بی‌شک باعث صدمه‌ی زيادی به آن‌ها شد؛ زيرا رايی که اصلاح‌طلبان در مجموع داشتند کم نبود؛ به ويژه در مرحله‌ی اول انتخابات که بسيار بيشتر از جناح رقيب بود، اما در انتخابات شوراها نگاه در ميان اصلاح‌طلبان تقريبا عوض شد و به وحدت رسيدند و موفقيت نسبی به دست آوردند. اتفاقا سوالی که در انتخابات مجلس هشتم پيش آمد اين بود که چطور شد يکباره رای اصلاح‌طلبان به صفر رسيد؟ در طی يک سال، چقدر مردم تهران اصول‌گرا شدند؟ آيا ظواهر جامعه هم نشان از اين اصول‌گرايی دارد؟ اين جزو پارادوکس‌های زمانه‌ی ماست.

وی افزود: متاسفانه در انتخابات مجلس هشتم نيز تکثر را در ميان اصلاح‌طلبان شاهد بوديم. حزب اعتماد ملی و برخی احزاب حول و حوش اين جريان جداگانه عمل کردند. به هر حال ما به عنوان اصلاح‌طلب همواره نيازمند اصلاح از درون هستيم و در عين حال بايد از تجربيات گذشته درس بگيريم و نسبت به اصلاح رويکردمان گام برداريم. اين همواره جزو افتخارات اصلاح‌طلبان بوده که روحيه‌ی اصلاح‌گرايی را در درون حفظ کرده‌اند. به نظر من، بسياری از تجربيات مفيد ما در شکست‌های ما بوده که نبايد از آن‌ها غافل شويم.

ابتکار اشتباهات را جزو مهم‌ترين تجربيات جريان‌های سياسی دانست و تاکيد کرد که اگر جريان سياسی توان هضم اشتباهات و شکست‌های خود را داشته باشد می‌تواند بالنده و مقبول مردم باشد، زيرا جامعه کاملا متوجه است که آيا يک جريان سياسی حقايق را نپذيرفت و بر همان نگاه‌های گذشته‌ی خود پافشاری کرد يا به اصلاح خود پرداخت و به سمت جلو حرکت کرد.

وی با بيان اين که متاسفانه نقدپذيری مسئولان و وزرا خيلی بالا نيست، اظهار داشت: ما متاسفانه همه چيز را خيلی سريع، در هاله‌ای از تقدس قرار می‌دهيم. يادم هست که آقای خاتمی هميشه می‌گفتند "قدرت در دولت من قابل نقد شد" چرا که مسائل نقد می‌شدند و در بسياری از موارد آن‌ها را می‌پذيرفت و اجازه نمی‌داد با منتقدان برخورد شود.


اصلاح‌طلبان در بدترين شرايط با هويت اصلاح‌طلبی حضور يافته‌اند

ابتکار در ادامه درباره اين که چنانچه شرايط انتخابات رياست‌جمهوری به گونه‌ای شود که امکان ارائه‌ی کانديدا برای اصلاح‌طلبان وجود نداشته باشد آيا از کانديداتوری قاليباف حمايت می‌کنند؟ گفت: اصلاح‌طلبان در بدترين شرايط با هويت اصلاح‌طلبی خود حضور پيدا کردند و با از خودگذشتگی، متانت و صبری که در پيش گرفته‌اند پايبندی خود را به آرمان‌های امام و نظام جمهوری اسلامی نشان داده‌اند.


معتقديم نبايد دستاوردهای انقلاب را به راحتی از دست داد

معاون سيد محمد خاتمی در دولت پيشين با بيان اين که اصول‌گراتر از هر جريانی در کشور اصلاح‌طلبان هستند، گفت: اصلاح‌طلبان گفتند که برای ديگران هزينه نمی‌دهند اما عملا دادند و از اين جهت حضورشان مايه‌ی افتخار و آبرو برای انقلاب و نظام بود، چون معتقد هستند نبايد دست‌آوردهای عظيم انقلاب را به راحتی از دست داد؛ شايد دوره‌ای نياز به صبر و مقاومت و تحمل شرايط برای رسيدن به گم شده‌ای باشد که همه به دنبال آن هستند. در اين ميان رسالت اصلاح‌طلبان بسيار سنگين‌تر است و سختی آن در فشارهايی است که بايد تحمل کنند و در اين شرايط است که گفتمانشان می‌تواند مقبول‌تر واقع شود.


اصلاح‌طلبان قوی می‌آيند

وی ادامه داد: صحبت درباره اين که اصلاح‌طلبان در انتخابات آينده رياست‌جمهوری با چه رويکردی وارد شوند و از چه کسی حمايت کنند هنوز زود است؛ اما در اينکه اصلاح‌طلبان با رويکرد قوی شرکت می‌کنند شکی نيست؛ چرا که ما روشی غير از روش فرهنگی و برقراری گفتمان با مردم و جوانان و تحکيم مردم‌سالاری را درست نمی‌دانيم . امروز اصلاح‌طلبان با کسب تجربه‌های گذشته، فرصتی برای تجديد قوا به دست آورده‌اند ، ضمن آنکه رقيب نيز خود را نشان داده و مردم می‌توانند ارزيابی بسيار روشنی از عملکرد ضعيف جناح مقابل و تحقق وعده‌هايش داشته باشند و اگر اين مجال به آن‌ها داده شود، با يک انتخاب درست پيروزی با اصلاح‌طلبان خواهد بود.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: سالومه سعيد

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'معصومه ابتکار: می‌توان به مجلس هشتم اميدوار بود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016