شنبه 1 تیر 1387

گزارش ارگان دولت از تور حفاظتی رئیس‌جمهور در جریان سفر به عراق، شهاب‌ نیوز

یک روز پس از آن که رئیس‌جمهور از طرح دشمنان برای ربودن و ترور خود در جریان سفر به عراق خبر داد، روزنامه ایران گزارشی را از برخی اقدامات تیم حفاظتی رئیس‌جمهور برای ناکام گذاشتن سوءقصدهای احتمالی در جریان این سفر منتشر کرد:

* طالبانى: احمدى نژاد واقعاً مى خواهد به عراق بيايد
پيش از انجام سفر خارجى هر مقام عاليرتبه، افرادى براى آماده سازى مقدمات، به كشور ميزبان سفر مى كنند. در جريان سفر محمود احمدى نژاد به عراق، هيأت پيشرو ايرانى، چند روز قبل از سفر وارد بغداد شدند و علاوه بر فراهم كردن مقدمات كار، با برخى مسئولان عاليرتبه عراق از جمله جلال طالبانى رئيس جمهور اين كشور براى هماهنگى ديدار كردند.

طالبانى با ناباورى به گروه ايرانى گفته بود درست است كه ما از آقاى احمدى نژاد براى سفر به عراق دعوت كرديم، اما آيا واقعاً او مى خواهد به صورت رسمى به عراق بيايد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

همچنين طالبانى از گروه ايرانى خواسته بود كه براى انجام اين سفر با نيروهاى امريكايى كه فعاليتهاى امنيتى بغداد را كنترل مى كنند، هماهنگى هايى داشته باشند كه گروه پيشرو ايرانى از انجام اين كار امتناع كرد و گفتند ما مهمان عراق هستيم، نه مهمان امريكا. بدين ترتيب بود كه گروه پيشرو ايرانى شب را در بغداد اقامت گزيد. جالب اين كه شب بعد از بازگشت هيأت پيشرو به ايران، آن محل اقامت و مناطق حوالى آن با خمپاره مورد اصابت قرار گرفت، غافل از اين كه هيأت پيشرو ايرانى ديگر آنجا نبود.

* دكتر احمدى نژاد از كدام هواپيما خارج مى شود
نكته جالب توجه ديگر در ارتباط با اين سفر اين بود كه كليه فضاى هوايى عراق در اختيار نيروهاى اشغالگر است. به همين دليل ايران ۲ هواپيماى كاملاً همرنگ و هم مدل براى عزيمت رئيس جمهور به عراق انتخاب كرد كه رئيس جمهور و هيأت همراه در اين دو هواپيما مستقر شدند؛ هيچ كس نمى دانست رئيس جمهور دقيقاً در كدام هواپيما قرار دارد. اين دو هواپيما به صورت همزمان وارد فرودگاه بغداد شدند و ۴ در اين دو هواپيما به صورت همزمان و بر روى ۴ پله مستقر شده، باز شد و تا آخرين لحظه مشخص نبود كه احمدى نژاد از كدام در خارج مى شود؛ ضمن اين كه حريم حفاظتى به گونه اى چيده شد كه رئيس جمهور به تنهايى از پله هاى هواپيما پائين بيايد. اين صحنه توسط رسانه هاى مختلف جهان به عنوان يك حركت شجاعانه مخابره شد.

* عبور از گذرگاه مرگ
فاصله فرودگاه بغداد تا منطقه «جادريه» كه محل اقامت و ملاقات هاى احمدى نژاد در جريان اين سفر دو روزه بود، ۲۵ كيلومتر است. اين ۲۵ كيلومتر به گذرگاه مرگ شهرت دارد، چرا كه انفجارهاى زيادى در آن رخ مى دهد و به همين دليل نيز مقامات غربى از جمله بوش و بلر حتى در جريان سفر مخفيانه خودشان هم اين مسير را به صورت زمينى طى نمى كنند. اما در زمان سفر رئيس جمهور عرض دو طرف اين جاده نيز به صورت كامل توسط نيروهاى امنيتى و نيروهاى مردمى عراق كنترل شد.

* زيارت كاظمين
پيش از انجام سفر، مسئولان حفاظت رئيس جمهور ايران، آموزش و مانورهاى آموزشى براى نيروهاى عراقى گذاشتند. برنامه زيارت رئيس جمهور از مرقد مطهر ائمه (ع) در كاظمين در صبح روز دوم سفر قرار داشت. در شب اول سفر به نيروهاى عراقى اعلام شد كه امشب براى آخرين مانور آموزشى آماده باشند، غافل از آن كه در جريان همان مانور آموزشى كه از ساعت ۳۰:۱۱ شب تا ۳۰:۲ بامداد انجام شد، احمدى نژاد و هيأت همراه براى زيارت وارد كاظمين شدند و اين مأموريت نيز با اقدام پيش دستانه و زيركانه نيروهاى حفاظتى ايران، با موفقيت انجام شد؛ اين يكى از نمونه هاى جابه جايى برنامه هاى رئيس جمهور براى جلوگيرى از اقدام خرابكارانه بود.نيروهاى حفاظتى ايران، چهار محل را براى اقامت آن شب رئيس جمهور پيش بينى كرده بودند. اما زيارت رئيس جمهور در كاظمين و عزيمت مجدد به بغداد تا حدود ساعت ۳ بامداد روز دوم به طول انجاميد و رئيس جمهور چند ساعت باقيمانده از شب را در «جادريه» بغداد اقامت كرد.به جهت حساسيت امنيت محل اقامت رئيس جمهور در طول شب، پيشنهاد عراقى ها اين بود كه رئيس جمهور در منطقه الخضرا كه به علت استقرار نيروهاى امريكايى از امنيت بهترى برخوردار است، اقامت كند، اما دكتر احمدى نژاد و نيروهاى امنيتى ايران نپذيرفتند و آن شب را در همان منطقه «جادريه» اقامت كردند كه اين مسئله مورد توجه فراوان نيروهاى امنيتى و حتى رسانه هاى ديگر كشورها قرار گرفت و بعضى ها مدعى شدند كه احمدى نژاد شب را در بغداد نخوابيده است.

* چگونه طرح ترور رئيس جمهور ايران ناكام ماند
به گفته يكى از مقامات حفاظت رئيس جمهور، گزارش هاى قطعى از طراحى براى ترور يا ربايش محمود احمدى نژاد دريافت شده بود، اما نيروهاى حفاظتى ايران با همكارى نيروهاى مردمى عراق، با چند جابه جايى در برنامه ها و ملاقات هاى رئيس جمهور، در دو دسته اقدامات پيشگيرانه و پيشدستانه، با مدد الهى، طرح هاى آنان را ناكام گذاشتند.

اشغالگران و حتى برخى عراقى ها با توجه به كلياتى كه از ديدارهاى رئيس جمهور ايران مى دانستند، پيش بينى مى كردند كه اين سفر رئيس جمهور بيش از ۴۰ ساعت به طول بينجامد اما با طراحى انجام شده توسط گروه هاى تشريفات و حفاظت ايران، سفر در كمتر از ۳۰ ساعت پايان يافت. به گونه اى كه پس از انجام بدرقه رسمى در ساعت ۱۴ روز دوم سفر، حتى عراقى ها تصور مى كردند دكتر احمدى نژاد به سمت ديدار ديگرى خواهد رفت، اما رئيس جمهور ايران در مسير فرودگاه بغداد بود و با هماهنگى انجام شده با گروه هاى پروازى ايران، هواپيماى رئيس جمهور، بغداد را به مقصد تهران ترك كرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش ارگان دولت از تور حفاظتی رئیس‌جمهور در جریان سفر به عراق، شهاب‌ نیوز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016