پنجشنبه 20 تیر 1387

پرونده مرگ زهرا بنی يعقوب مختومه اعلام شد، کانون زنان ايرانی

کانون زنان ايرانی - بازپرس شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب دادگاه همدان پرونده مرگ دکترزهرا بنی يعقوب را مختومه اعلام و برای متهمان اين پرونده قرار منع تعقيب صادر کرد.

به گفته ابوالقاسم بنی يعقوب ، پدر زهرا در رای صادره از سوی جعفری مصلح ،بازپرس دادسرای همدان که صبح امروز ،نوزدهم تيرماه به مادر زهرا در خانه شان در جنوب شهر تهران ابلاغ شده است ،مرگ دکتر زهرا،خودکشی عنوان شده است. در متن رای صادره آمده است :با توجه به اينکه اصلا جرمی واقع نشده و وقوع قتل عمد منتفی است،برای همه متهمان پرونده قرار منع تعقيب صادر می شود.

ابوالقاسم بنی يعقوب آبکناری و پروين نبی *به وکالت شيرين عبادی و عبدالفتاح سلطانی عليه مدير و ماموران مرکز اجرای امر به معروف و نهی از منکر از جمله" سرهنگ محمد حسين .قره باغی"، "رضا رضايتی" ،"غلامرضا شهابی" ،"سيد امير موسوی" ، "صياد سنگری " ،عباس کوروشی محمود و" معصومه خانی" به اتهام قتل عمدی فرزندشان دکتر زهرا بنی يعقوب شکايت کرده بودند.

زهرا بنی يعقوب، پزشک ۲۷ ساله ، که در حال انجام داوطلبانه طرح خدمات پزشکی در يکی از روستاهای دور افتاده کشور بود، روز جمعه بيستم مهرماه سال گذشته ساعت ۱۰ صبح در محوطه پارک همدان به همراه نامزد خود توسط ماموران ستاد امربه معروف به دليل نامشخص بودن وضعيت تاهل، بازداشت و به ستاد منکرات منتقل شد.دو روز بعد مأموران بازداشتگاه اعلام کردند که زهرا خود را در راهروی ‏طبقه دوم بازداشتگاه با استفاده از پارچه پلاکارد تبليغاتی حلق آويز کرده و جان باخته است.‏اما خانواده زهرا با اعتقاد به اينکه فرزندشان کشته شده است از مسوولان ستاد امر به معروف همدان شکايت کرده اند.

در بخش ديگری از رای صادره توسط بازپرس همدانی آمده است :"نظر به اينکه حسب تحقيقات به عمل آمده و گزارش مرجع انتظامی و گزارش معاينه جسد توسط پزشکی قانونی و انکارشديد متهمان و عدم ارائه دليل از سوی شاکی های پرونده و ساير قرائن موجود در پرونده از جمله گزارش بازپرس کشيک در روز ۲۱ -۷-۸۶ (روز مرگ زهرا)و اظهارات مطلع به نام حميد چيت ساز ،فوت آن مرحوم به خاطر فشار برعناصر حياتی گردن توسط جسم رشته مانند قابل انعطاف و عوارض ناشی از آن ،ناشی از حلق آويز شدن توسط خود آن مرحوم بوده است و خودکشی اعلام می شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گفته پدر زهرا ،بازپرس جعفری در حالی در حکم خود به اظهارات حميد ،نامزد زهرا در باره خودکشی زهرا استناد کرده است که حميد هم زمان با زهرا بازداشت شده و در بازداشتگاه مردان و جدا از زهرا نگهداری می شده است.بنابراين چطور ممکن است که او به عنوان مطلع مرگ زهرا شهادت داده باشد.

ابوالقاسم بنی يعقوب همچنين گفت :"بازپرس در حکم خود نوشته است که از سوی شاکی های پرونده هيج دليلی ارائه نشده است.هم ما به عنوان خانواده زهرا و هم تيم وکلای مدافع از جمله خانم شيرين عبادی و آقای عبدالفتاح سلطانی دلايل متعدد برای شکايت خود مطرح کرده ايم .چطور آقای بازپرس همه اين دلايل را ناديده گرفته است.بازپرس در حکم خود نوشته اصلا جرمی اتفاق نيفتاده !حتی برفرض اينکه مرگ فرزندم قتل نبوده باشد که به اعتقاد ما هست ،رييس و ماموران اداره امر به معروف جرم های متعددی مرتکب شده اند ،ازجمله اينکه فرزندم را برخلاف قانون و بدون حکم ۴۸ ساعت در بازداشتگاه موقت نگه داشته اند و حتی بر فرض درستی ادعای آنها مبنی بر خودکشی فرزندم که به هيچ وجه آن را قبول نداريم،چگونه کسانی که مسوول حفظ امنيت او بوده اند ،اجازه داده اند که خودکشی کند .آيا حتی در آن صورت هم جرمی اتفاق نيفتاده است؟"

پدر زهرا در گفت و گوی خود با وب سايت کانون زنان ايرانی بارها تاکيد کرد که به هيچ وجه به خودکشی دخترش اعتقاد ندارد و دلايل مستند و فراوان برای اثبات قتل فرزندش توسط ماموران اداره امر به معروف همدان از سوی او وکيل های مدافع به دادگاه ارائه شده است و اظهار تاسف کرد که دادگاه همدان به هبچ کدام از اين دلايل توجه نکرده و يک حکم خودسرانه و خلاف قانون صادر کرده است.

صدور اين حکم در حالی انجام شده است که در اوايل خرداد ماه خانواده زهرا بنی يعقوب خبر از انتقال پرونده فرزندشان به دادگستری تهران داده بودند.

پرونده دکتر زهرا بنی يعقوب پس از چند ماه پيگيری مداوم خانواده و و کلای مدافعش بالاخره از همدان به تهران ارجاع شده بود وبه گفته پدر زهرا اين پرونده بر اساس نامه دادستان عمومی تهران هم اکنون به دادگاه جنايی در ارگ تهران منتقل شده است و وکلای مدافع منتظر تعيين وقت برای رسيدگی به اين پرونده از سوی اين دادگاه هستند.

خانواده دکتر زهرا با اين اعتقاد که روابط شخصی متهمان در همدان با مسوولان قضايی اين شهر بر روند پيگيری پرونده فرزندشان تاثير نامطلوب خواهد گذاشت ،خواهان انتقال اين پرونده به تهران شده بودند.

پيش از اين از سوی دادگستری همدان روز اول تيرماه امسال برای رسيدگی به اين پرونده در يکی از دادگاههای استان تعيين شده بود که با ارجاع پرونده به تهران ،دست اندرکاران اين پرونده در تهران به خانواده زهرا گفته بودند ، جلسه رسيدگی در همدان به خودی خود منتفی خواهد شد.

به گفته ابوالقاسم بنی يعقوب ،دست اندرکاران اين پرونده در تهران از جمله مسوولان دفتر آقای هاشمی شاهرودی رييس قوه قضائيه و برخی از قاضی های ديوانعالی کشور از جمله قاضی حاجبی و قاضی غدير پيش از اين به او گفته بودند :"گر باوجود انتقال پرونده ،بازپرس و يا قاضی همدان برای اين پرونده رای صادر کنند ،خودشان تحت تعقيب قضايی قرار خواهند گرفت ."

ابوالقاسم بنی يغقوب گفت :"ما منتظريم که مسوولان قوه قضائيه ،از جمله قاضی های ديوانعالی کشور به وعده خود عمل کنند و حالا که بازپرس همدانی به صورت خودسرانه ،پرونده قتل دخترم را برخلاف تمام اصول و قواعد قضايی مختومه اعلام کرده است ،تحت تعقيب قرار دهند.

او همچنين گفت :"دادسرای همدان براساس کدام قانون پرونده دخترم را که در حد يک پرونده ملی مطرح است ،مختومه کرده و اصلا چرا بدون برگزاری دادگاه برای چنين پرونده مهمی رای صادر کرده اند."

پدر زهرا که به تازگی با دری نجف آبادی دادستان کل کشور نيز ديدار کرده است ،گفت :آقای دری نجف آبادی قول رسيدگی به اين پرونده را در تهران و در يک شرايط منصفانه به من داده اند.

در حکم بازپرس همدانی که تاريخ صدورش نهم تيرماه است و پس از ده روز به خانواده زهرا ابلاغ شده ، به شاکيان حداکثر تا ده روز فرصت داده شده که برای اعتراض به اين حکم اقدام کنند.اين حکم دقيقا در پايان مهلت قانونی اعتراض يعنی امروز به خانواده زهرا ابلاغ شده است.

*پروين نبی مادردکتر زهرا بنی يعقوب است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پرونده مرگ زهرا بنی يعقوب مختومه اعلام شد، کانون زنان ايرانی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016