سه شنبه 1 مرداد 1387

دستگيری‌های جديد فعالان دانشجويی را هدف قرارداده است، کمپين بين المللی برای حقوق بشر درايران


۲۳ جولای ۲۰۰۸- امروز کمپين بين المللی برای حقوق بشر درايران در بيانيه‌ای اعلام کرد که ماموران امنيتی و اطلاعاتی به صورتی گسترده به دستگيری‌های خودسرانه‌ای می‌پردازند که فعالان مدنی دانشجويی درسراسر کشور را هدف قرار می‌دهد.

طی دو هفته گذشته، مقامات بيش از بيست دانشجو را دستگير کرده‌اند، که هفده تن از آنان هم اکنون در زندان به سر می‌برند. اين بازداشت‌ها همزمان با سالگرد اعتراضات گسترده دانشجويی در تيرماه سال ۱۳۸۷ صورت گرفته است.

کمپين با اشاره به اين دستگيری‌ها می‌گويد: "بعد از سالها سرکوب، مقامات رسمی هنوز نمی‌خواهند حقوق مشروع دانشجويان فعال مدنی وسازمان‌های دانشجويی را به رسميت بشناسند. بازداشت‌های اخير به صورتی آشکار برای ارعاب و ساکت نگهداشتن جامعه دانشگاهی طراحی و سازماندهی شده است."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در تاريخ ۱۳ جولای ۲۰۰۸، مقامات امنيتی به خانه بهاره هدايت و محمد‌هاشمی دوتن از اعضای دفترتحکيم وحدت يورش بردند. اين افراد ساعت‌ها به جستجوی و بازرسی منزل اين دو فرد پرداخته و در نهايت به توقيف وسايل شخصی آنها اقدام کردند. آنها متعاقبا به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شدند.

درتاريخ ۲۱ جولای ۲۰۰۸، مقام دادرس اين دو، متين راسخ، اعلام کرد که اتهامات عليه ‌هاشمی و هدايت "اقدام عليه امنيت ملی" است. رسانه‌های تحت کنترل دولت پيش از آن اتهام اين دو را " ارتباط با گروه‌های ضد انقلاب خارج ازکشور" قلمداد کرده بودند. اما متين راسخ اين اتهامات را منکر شد.

در شهر مشهد در شمال ايران، نيروهای امنيتی دوازده نفر دانشجو را طی دوهفته گذشته دستگير کرده‌اند. برخی از اين دانشجويان متعلق هستند به کميته‌ای که به منظور تحقيق و گزارش در خصوص بازداشتهای خودسرانه تشيکل شده بود.

کمپين دراين زمينه می‌گويد: "خيلی طعنه آميزاست که فعالان حقوق بشری که می‌خواهند موضوع بازداشت‌های خودسرانه را دنبال کنند خود قربانی همان روش‌ها می‌شوند."

گستره بازداشتها فراتر از تهران و مشهد است و دانشگاه‌های تبريز و زنجان را نيز در برمی گيرد. نام هفده تن از دانشجويان زندانی شده عبارتند از:

- در تهران: محمد هاشمی، بهاره هدايت، سلمان سيما، مهدی خدايی و مجيد اسدی

- در مشهد: فرزاد حسن‌زاده، محمد زراعتی، اشکان آرشيان، مجتبی عمادپور وعلی قلی زاده

- در تبريز: داريوش حاتمی، آيدين خواجه‌ای، فراز زهتابی و سجاد رادمهر

- در زنجان: پيام شکيبا، آرش رايجی و حسن جنيدی

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران از مقامات قوه قضاييه و نيروهای امنيتی خواسته است که فورا بازداشت شدگان ياد شده را آزاد کنند و به آزار و اذيت و تعقيب فعالان مدنی دانشجويی پايان دهد.

به گفته کمپين دراين زمينه: "دانشگاه‌های ايران امروز پس از سالها سياست‌های سرکوب‌گرايانه و انکار بديهی‌ترين حقوق دانشگاهی در آستانه يک بحران جدی قراردارند. مقامات بايد اين موضوع را تشخيص بدهند که سياست‌های سرکوب گرايانه تنها به تشديد اين بحران پيش رو منجر خواهد شد. به جای آزار و اذيت دانشجويان بی گناه، آنها بايد با سازمان‌های دانشجويی همراه شده وبه آنها اجازه بدهند به مثابه يکی از شرکای موجود برای حل مشکلات جامعه دانشگاهی اقدام کنند."

Copyright: gooya.com 2016