جمعه 4 مرداد 1387

علی اصغر سلطانيه: ايران همکاری اش با آژانس را افزايش می دهد، بی بی سی

علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی هسته ای گفته است که کشورش می خواهد همکاری اش را با آژانس گسترده تر کند اما در عين حال گفت که اين سازمان، ماهيت فنی دارد و "ناظر سازمان ملل" نيست که بخواهد به دنبال نشانه های برنامه های مخفی ساخت تسليحات هسته ای بگردد.

او در حالی اين سخنان را اظهار کرده که در پی ديدار غلامرضا آقازاده، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران با محمد البرادعی، رئيس سازمان انرژی اتمی نگرانی هايی درباره احتمال کاهش همکاری های ايران و آژانس به وجود آمده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آقای آقازاده پس از اين ديدار گفت که تحقيق درباره اتهام ساخت تسليحات هسته ای، "خارج از حيطه آژانس است" و افزود که "ادامه همکاری ما با آژانس در راستای وظايف قانونيمان خواهد بود."

اما آقای سلطانيه در گفتگو با خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت که ايران نه تنها قصد ندارد که همکاری های خود را با آژانس کاهش دهد بلکه می خواهد همکاری بيشتری با اين سازمان داشته باشد. وی درباره ملاقات روز پنجشنبه غلامرضا آقازاده و محمد البرادعی گفت که اين ديدار بر "افزايش همکاری های ايران و آژانس" تمرکز داشته است.

روز شنبه، ۱۹ ژوئيه، خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، و سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد اتمی ايران، در ژنو با يکديگر ديدار و گفتگو کردند و پس از پايان اين مذاکرات، خاوير سولانا گفت که هنوز منتظر پاسخ ايران به بسته پيشنهادی ۱+۵ است.

قرار است ايران ظرف دو هفته پاسخ قطعی خود را اعلام کند.

در همين حال امروز، جمعه، ۲۵ ژوئيه، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در خطبه های نماز جمعه تهران به طرفهای درگير در مذاکرات هسته ای ايران هشدار داد که بر سر راه گفتگوها مانع تراشی نکنند و خواستار حل مسئله بدون "تهديد" شد.

آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارشی که در ماه مه منتشر کرد، گفته بود ايران ممکن است در اين باره که برای ساخت تسليحات هسته ای تلاش کرده يا نه، اطلاعاتی را از آژانس مخفی کرده باشد.

در اين گزارش همچنين آمده بود که ايران عليرغم سه دوره تحريم اقتصادی همچنان به غنی سازی اورانيوم ادامه می دهد.

ايران می گويد که غنی سازی اورانيوم را برای مصارف صلح آميز انجام می دهد اما کشورهای غربی همچنان نگرانند که اين کشور قصد ساخت سلاحهای اتمی داشته باشد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'علی اصغر سلطانيه: ايران همکاری اش با آژانس را افزايش می دهد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016