شنبه 5 مرداد 1387

اوباما: ايران غنی سازی را متوقف کند، بی بی سی

باراک اوباما نامزد دموکرات ها در انتخابات رياست جمهوری آمريکا، در تازه ترين اظهارات خود در خصوص ايران از اين کشور خواسته است تا پيشنهاد مشوقهای فنی و تجاری را در قبال توقف غنی سازی اورانيوم خود، قبول کند.

آقای اوباما که در پاريس، پايتخت فرانسه، سخن می گفت افزود که تهران نبايد منتظر رئيس جمهور جديد در واشنگتن باشد. او تاکيد کرد که فشار بر ايران تازه شروع شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نامزد دموکرات ها در انتخابات رياست جمهوری آمريکا پيشتر برنامه اتمی ايران را خطرناک خوانده بود. او البته در عين حال گفته بود با ايران بايد گفتگو کرد.

سناتور اوباما در سفری اخير به اسرائيل با اشاره به برنامه اتمی ايران گفت: "دولت ايران بايد بداند که چه دولت بوش در آمريکا سر کار باشد چه دولت اوباما، اين نگرانی عمده آمريکاست." وی همچنين گفت: "يک ايران اتمی شرايط بازی را عوض خواهد کرد."

اوباما نيز همچون جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا، تاکيد کرد که برای رسيدگی به "تهديد بالقوه" ايران هيچ گزينه ای را ناديده نمی گيرد که اشاره ای به وجود گزينه نظامی است.

وی درخصوص مذاکره با ايران گفت: "هدف من در زمينه دنبال کردن يک ديپلماسی سرسختانه، جدی و مستقيم، ناشی از اين نيست که من در مورد ماهيت اين رژيم ها ساده انگار هستم، نه چنين نيست؛ به اين دليل است که اگر تمايل خود را به گفتگو نشان دهيم و برای رسيدگی به اين مسائل عاجل، هويج و چماق را پيشنهاد کنيم، در موقعيتی قوی تر برای بسيج جامعه بين المللی جهت افزايش فشار بر ايران قرار می گيريم."

او افزود که چنين رويکردی باعث می شود ايران نتواند بگويد که آمريکا می خواهد حرفش را با زورگويی پيش ببرد.

ايران می گويد برنامه اتمی اش صرفا جنبه صلح آميز دارد و به دنبال سلاح اتمی نيست. به علاوه اين کشور حمايت از تروريسم را رد می کند و حمايت خود از سازمان هايی چون حزب الله لبنان و حماس در سرزمين های فلسطينی را حمايت از جنبش های مقاومت مردمی توصيف می کند.

وزارت خارجه ايران قبلا ارزيابی باراک اوباما از برنامه اتمی ايران و نقش آن در خاورميانه را "کاملا يکسويه و غيرواقعی" خوانده به طوری که "با حقايق مربوط به ماهيت صلح آميز برنامه هسته ای ايران مغايرت آشکار دارد و غير قابل قبول است."

وزارت خارجه ايران ماه پيش در بيانيه ای نگرش های سناتور اوباما را "فرصت طلبانه" توصيف کرد و گفت: "بيان اين مسايل ناشی از القائات صهيونيستی و توهم زدگی اين نامزد انتخابات رياست جمهوری آمريکا است".

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اوباما: ايران غنی سازی را متوقف کند، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016