جمعه 4 مرداد 1387

رفسنجانی: اولتيماتوم به ايران بی معناست، مهر

علی اکبر هاشمی رفسنجانی از رويکرد برخی کشورهای غربی در تعيين ضرب الاجل برای ايران در مذاکرات هسته ای انتقاد کرد و گفت : بهانه گيری نکنيد تا عقلای قوم بنشينند و حرف بزنند و ضمن حل مسائل منطقه از ارعاب و تهديد خالی شود.
به گزارش خبرنگار مهر، آيت الله هاشمی رفسنجانی، خطيب نماز جمعه تهران در تحليل جديدترين تحولات مربوط به مسئله هسته ای کشورمان اظهار داشت : امروز مسئله طولانی بحث هسته ای ايران به نمايشگاهی از مظلوميت ايران و زورگويی قدرتهای غربی تبديل شده که در راه احقاق حقی مسلم، روشن و امضا شده که ملت ايران با امضای قرارداد بين اللملی آژانس بدون کمک هيچ دولتی توانسته به آن دست يابد مزاحمت، تهديد و ارعاب ايجاد می کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی با ابراز تاسف از رويکرد برخی طرفهای تندرو جهت اعمال فشارهای روانی بر اين موضوع به محض بهبود کلی شرايط مذاکرات هسته ای، خطاب به کشورهای غربی گفت : بالاخره ايران پذيرفت، پيشنهاد داد و مذاکرات شروع شد اما تا دنيا خواست نفس راحتی بکشد حرفهای تند و افراطی و شروع شد. اين رفتارها نشان می دهد جرياناتی هستند که آرامش منطقه را بر نمی تابند.

رئيس مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از موضع کشورهای غربی درگير با مسئله هسته ای ايران جهت تحميل اولتيماتوم به کشورمان افزود : اگر قرار شده مذاکره شود ديگر اولتيماتوم چيست؟ ايران آماده است حرف بزند. اهداف مذاکرات هم روشن است. شما می گوييد استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای را حق ايران و ديگر کشورها می دانيد و البته غير از اين هم نمی توانيد چيزی بگوييد. از طرفی نسبت به احتمال انحراف به فعاليتهای غير صلح آميز از سوی ايران ابراز نگرانی می کنيد که ما هم اعلام می کنيم که اصلا بنا نداريم دنبال اين مسائل برويم.

آيت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به سوابق جمهوری اسلامی ايران در عدم بهره برداری از تسليحات کشتار جمعی در جريان جنگ تحميلی هشت ساله و همچنين اصول نظام اسلامی، ادامه داد : گذشته ما هم عدم حرکت به سمت چنين رفتارهايی را ثابت کرده است. علاوه بر اين، رافت اسلامی و احترام به مردم که از مبنانی نظام اسلامی ماست اجازه چنين اقداماتی را به ما نمی دهد. ما چگونه ممکن است از سلاحی استفاده کنيم که خشک و تر را با هم می سوزاند؟ اخلاق و احترام به مردم جزو مبانی اصلی نظام ماست که بر مبنای آن کشور اداره می شود.

وی تحرکات جنگ طلبانه آمريکا و رژيم صهيونيستی در منطقه را مورد اشاره قرار داد و تصريح کرد : در چنين شرايطی با برگزاری مانور و حرف زدن از راه دور مسائل حل نمی شود. بهانه گيری نکنيد و با صبر و حوصله عقلای قوم بنشينند و حرف بزنند تا مسائل حل شود و از اين رهگذر منطقه ما از ارعاب و تهديد خالی شود.

خطيب نماز جمعه تهران در تحليل آخرين تحولات جاری در خاورميانه نيز اظهار داشت : متاسفانه هنوز در عراق و افغانستان مشکلات واقعی وجود دارد. در افغانستان هدف اعلام شده مبارزه با تروريسم و موارد مخدر اصلا عملی نشده و تروريسم الان قويتر از دوران پيش از اشغال است. از سوی ديگر و به رغم حضور قدرت بزرگی چون ناتو خودشان اذعان دارند که مسائل مربوط به مواد مخدر هم بيشتر شده است. در واقع مسئوليت تقويت اين کانون فساد در منطقه بر دوش ناتو و آمريکاييهاست.

آيت الله هاشمی رفسنجانی در خصوص مسائل عراق نيز گفت : الحمدالله شاهديم که اخيرا از خشونتها در عراق کاسته شده اما آمريکاييها هنوز در فکر ايجاد پايگاه و جايگاه طولانی برای خود در اين کشور هستند. حقيقت اين است که هدف اصلی آنها از ابتدا ايجاد پايگاهی طولانی مدت در اين نقطه حساس جهان است که به گفته خودشان منافعی حياتی را نيز برايشان در بر دارد.

رئيس مجلس خبرگان رهبری يادآور شد: به هر حال امروز مشاجره بر سر قرارداد امنيتی عراق و آمريکا در اين کشور در جريان است که اميدوارم با هوشياری علما، دولتمردان و مردم عراق اين اتفاق شوم نيفتد و آمريکاييها نتوانند اجازه حضور طولانی خود در عراق را از دولتمردان اين کشور بگيرند.

وی از وضعيت کنونی در فلسطين و لبنان نيز ابراز خرسندی کرد و افزود : به حمدالله در لبنان و فلسطينی کمی وضع تند و خطرناک سابق آرامش يافته اما اين شرايط به پاسدارای و محافظت احتياج دارد. ما از مسئولان فلسطينی که امروز اختلافات داخليشان کمی کاسته شده و از مقامات لبنانی که سرانجام دولتی را تشکيل دادند می خواهيم که اين فضای نسبتا آرام را بهتر کرده و بهانه ها را از دشمنان شان بگيرند.

خطيب نماز جمعه تهران تاکيد کرد : البته حق مردم فلسطين در مقابل رژپم غاصب صهيونيستی چيزی نيست که کسی از آن بگذرد. گروههای داخلی در فلسطين بايد خودشان صميمی و همدل باشند و با اختلافات بی جهت به دشمنان ميدان ندهند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رفسنجانی: اولتيماتوم به ايران بی معناست، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016