یکشنبه 13 مرداد 1387

دادگاه چهار تن از فعالان کمپين يک ميليون امضا با حضور شيرين عبادی و نسرين ستوده، وکلای آن ها، مدرسه فمينيستی

شيرين عبادی در دادگاه انقلاب : وارد کردن اتهام اقدام عليه امنيت ملی به استناد چند مقاله انتقادی توهين به نظام جمهوری اسلامی است


مدرسه فمينيستی: امروز شنبه دوازدهم مرداد ماه، دادگاه چهار تن از فعالان کمپين يک ميليون امضا پروين اردلان، مريم حسين خواه، ناهيد کشاورز و جلوه جواهری، با حضور وکلای آنها شيرين عبادی و نسرين ستوده در شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب برگزار شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

طبق اظهارات جلوه جواهری، هر چهار فعال جنبش زنان متهم به اقدام عليه امنيت ملی از طريق فعاليت تبليغی عليه نظام هستند. اتهام آنها به دليل انتشار اخبار و مطالب مربوط به وضعيت دستگيری روناک صفازاده و هانا عبدی، دو فعال کرد و از اعضای کمپين يک ميليون امضاء، که ماه هاست در زندان به سر می برند، وارد شده است.

به گفته جواهری، شيرين عبادی در دفاع از موکلان خود اظهار می دارد که طبق هيچ قانونی دفاع از متهم جرم تلقی نمی شود بلکه صدور قرار بازداشت و وارد کردن چنين اتهامی به آنها اقدام عليه امنيت کشور بوده و بايد مورد تعقيب قضايی قرار گيرد. به گفته اين وکيل حقوق زنان، وارد کردن اتهام اقدام عليه امنيت ملی به استناد تنها چند مقاله انتقادی به نظام جمهوری اسلامی که سی سال از عمر آن گذشته و تثبيت شده است توهين به جمهوری اسلامی است و اقدام عليه امنيت کشور محسوب می شود.

عبادی در ادامه دفاعيات خود اظهار داشت که روند دادگاه هم می تواند اشتباه باشد و فلسفه تجديد نظر و اعاده دادرسی هم بر همين اساس ايجاد شده است. صفازاده و عبدی نيز از نظر دادگاه متهم هستند و هنوز پرونده آنها در جريان است. اساسا انتشار اخبار مربوط به فرد زندانی جرم نيست از طرفی وقتی دادگاه می گويد موکلان من از طريق انتشار مقاله اقدام عليه امنيت ملی انجام داده اند بايد مشخصا بگويد کدام کلمه در آن مقاله ها به امنيت ملی ضربه زده است.

جواهری می گويد، نسرين ستوده ادامه دفاعيات را بر عهده داشت. وی ضمن تاييد دفاعيات عبادی، به روند تفهيم اتهامات به موکلان خود اعتراض داشت که چرا اين تفهيم اتهامات به صورت يکسان درطول پرونده نبوده است. نماينده دادستان اتهامات وارده مبنی بر نشر اکاذيب و تشويش اذهان عمومی را منتسب به وزارت اطلاعات دانست که از نظر وی تفهيم اتهام محسوب نمی شود و صرفا بازجويی است. ستوده نيز در اعتراض به عمل غير قانونی ماموران امنيتی از قاضی پرسيد چگونه است که متهمان در هنگام بازداشت توسط بازجويان وزارت اطلاعاتی تفهيم اتهام می شوند.

در ادامه شيرين عبادی خواستار رفع ممنوع الخروجی پروين اردلان شد.

ناهيد کشاورز، جلوه جواهری، پروين اردلان و مريم حسين خواه سال گذشته به دليل اتهامات فوق از طرف ماموران امنيتی مورد بازجويی قرار گرفتند که در همين ارتباط جواهری و حسين خواه بازداشت شدند و بيش از يک ماه در آذر و دی ماه سال گذشته را در زندان اوين به سر بردند.

همچنين امروز به پرونده ديگر مريم حسين خواه که در ارتباط با دستگيری ۳۳ نفر از فعالان جنبش زنان در ۱۳ اسفند ۸۵ مقابل دادگاه انقلاب بود نيز رسيدگی شد.

Copyright: gooya.com 2016