چهارشنبه 16 مرداد 1387

اعضای ۱+۵ امروز درباره ايران گفت‌وگو می‌کنند، ايسنا


يک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرد که پنج عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل به علاوه آلمان امروز يک کنفرانس تلفنی درباره برنامه هسته‌يی ايران برگزار می‌کنند تا درباره گام بعدی خود در قبال تهران تصميم‌گيری کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، گونزالو گالگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز سه‌شنبه گفت که "مذاکره کنندگان (آمريکا، انگليس، فرانسه، آلمان ، روسيه و چين) يک کنفرانس تلفنی را برای فردا (امروز چهارشنبه) برنامه‌ريزی کرده‌اند".

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گالگوس افزود که خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا "اخيرا" نامه‌ای از جانب ايران را برای واشنگتن ارسال کرده است، اما از صحبت درباره مفاد اين نامه خودداری کرده و تنها گفت که دولت آمريکا " اين پاسخ را ارزيابی خواهد کرد. و ما پس از کنفرانس تلفنی، چيزهای بيش‌تری برای گفتن درباره آن خواهيم داشت".

يک منبع اتحاديه اروپا در بروکسل نيز در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه گفت که ايران در اين نامه گفته است که پاسخ نهايی خود را به پيشنهاد شش قدرت جهانی بدهد، اما گفت که ابتدا توضيحاتی درباره پيشنهادات داده شده نياز دارد.

وی گفت:‌ آن‌ها توپ را به ما پاس داده‌اند. بايد ببينيم آيا اين راهی برای خريد زمان بيش‌تر است يا جدی است.

گروه ۱+۵ يک بسته پيشنهادی را به ايران ارايه کرده‌اند که اين بسته مجموعه‌ای از مشوق‌های اقتصادی و سياسی را در ازای تعليق فعاليت‌های غنی‌سازی ايران به تهران ارايه می‌کند.

يک منبع نزديک به سولانا نيز مدعی شد که "ما در حال حاضر چيزی از ايران دريافت نکرده‌ايم" و تاکيد کرد که در اغلب موارد بين زمانی که ايران چيزی را اعلام می‌کند تا زمانی که آن را ارايه می‌کند، فاصله وجود دارد.

اين در حالی است که يک مقام مسوول در شورای عالی امنيت ملی ايران با اشاره به برخی اخبار درباره تحويل سندی جديد از سوی ايران به سولانا در روز سه‌شنبه گفت که اين سند متن صحبت‌های جليلی و سولانا در جريان مذاکرات تلفنی روز دوشنبه بود و پاسخ به بسته پيشنهادی۱+۵ نبود.

گالگوس گفت که هيچ گونه اطلاعی از وضعيت پاسخ ايران ندارد.

وی گفت: ما چندی پيش از افراد سولانا سوال کرديم و آن‌ها گفتند که چيزی از جانب ايران دريافت نکرده‌اند.

آمريکا در صورتی که به دنبال اعمال تحريم‌های بيش‌تر عليه ايران بر آيد احتمالا با حمايت انگليس و فرانسه که هر دو لحن سرسختانه‌ای را در قبال ايران اتخاذ کرده‌اند برخوردار خواهد شد، اما درباره اينکه آيا سه عضو ديگر ۱+۵ از آن سه حمايت خواهند کرد ترديد‌های جدی وجود دارد.

روسيه و چين که هر دو از شرکای تجاری بزرگ ايران هستند تمايلی به اعمال تحريم‌های بيش‌تر عليه ايران ندارند.‌آلمان نيز هنوز دست خود را رو نکرده است.

تحليلگران غربی بارها گفته‌اند که تصميم شورای امنيت سازمان ملل برای اعمال تحريم‌های بيش‌تر عليه ايران که با فشارهای سياسی آمريکا گرفته شده، مانع از دنبال کردن برنامه‌ی هسته‌يی در تهران نخواهد شد.

پيرگلد اشميت، معاون پيشين مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، نيز که چند سال بررسی برنامه‌ ايران را به عهده داشت، گفت که تحريم‌ها نگاه تهران را تغيير نخواهند داد.

او افزود: فکر نمی‌کنم تحريم‌های جديد رويکرد ايران درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌يی يا پايبندی به قطعنامه‌های شورای امنيت را تغيير دهد.

جورج پرکوويچ، معاون رييس موسسه‌ی کارنگی نيز در اين باره گفت که مقامات ايران «منطقی» هستند و احتمالا آن‌قدر سرسخت هستند که يافتن فرمول صحيح برای متقاعد کردنشان به توقف غنی‌سازی اورانيوم هنوز پيدا نشده است.

وی افزود: نيروی نظامی گزينه‌ای با ارزش نيست و بيش‌تر آسيب‌رسان است.

شانون کايل، تحليل‌گر موسسه‌ی تحقيقات صلح بين‌المللی استکهلم نيز گفت که مشکلات در مسير تصويب قطعنامه‌ی متعادل شده شورای امنيت نشان می‌دهد که تحريم ديگری عليه ايران اعمال نخواهد شد.

او هم‌چنين گفت که طرح‌ها برای احيای پيشنهاد ۲۰۰۶ ارايه شده به ايران محکوم به شکست است؛ چرا که ايران آن را نمی‌پذيرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اعضای ۱+۵ امروز درباره ايران گفت‌وگو می‌کنند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016