دوشنبه 21 مرداد 1387

بازنشستگی بيش از ۴۲ استاد برجسته از زمان آغاز به کار دولت نهم، خبرنامه شيراز


خبرنامه شيراز: با روی کار آمدن دولت نهم و در راستای سياست اين دولت مبنی بر يکدست سازی تدريجی حوزه دانشگاه و حذف دگر انديشان موج تازه ای از اخراج و بازنشستگی اجباری اساتيد شکل گرفت به طوری که جمع بندی ها حاکی از اخراج و بازنشستگی بيش از ۴۲ استاد دانشگاه در مدت فعاليت اين دولت می باشد. اين روند با اخراج «محسن کديور» از دانشکده فلسفه دانشگاه تربيت مدرس شکل گرفت و پس از او سعيد حجاريان، محمدتقی احمدی، هاشم آقاجری، مسعود غفاری، حاتم قادری و… نيز از تدريس منع شدند.بعد از آنها با گذشت يک وقفه کوتاه، خبر ممانعت از تدريس دکتر حسين بشيريه پدر جامعه شناسی سياسی ايران، دکتر هادی سمتی و دکتر ميرجلال الدين کزازی بار ديگر فضای آکادميک ايران را تحت تاثير قرار داد. پيش از آنها نيز دکتر حسن دروديان استاد حقوق مدنی، دکتر رضا رئيس طوسی استاد اقتصاد سياسی نفت و دکتر احمد ساعی استاد مسائل جهان سوم مشمول حکم بازنشستگی شده بودند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما تابستان امسال اين روند به شدت اوج می گيرد و خبرها حاکی از بازنشستگی بيش از ۳۰ استاد ديگر است. بر اين اساس دکتر «ايرج گلدوزيان»، دکتر «اميرناصر کاتوزيان»، دکتر «محمود عرفانی» اساتيد برجسته قانون جزا، حقوق مدنی و قانون تجارت به همراه دکتر «ابوالقاسم گرجی» استاد حقوق اسلامی بازنشسته شدند.همچنين دکتر «محمد آشوری» استاد آيين دادرسی کيفری، دکتر «جمشيد ممتاز» استاد حقوق بين الملل، دکتر «عزت الله عراقی» استاد حقوق کار و دکتر «نجادعلی الماسی» استاد حقوق بين الملل خصوصی نيز هنوز حکم رسمی بازنشستگی را دريافت نکرده اند و در ليست «انتظار خدمت» قرار دارند.

دپارتمان علوم سياسی هم در اين ميان بی نصيب نمانده است و دکتر «همايون الهی» استاد خاورميانه و خليج فارس با دريافت حکم بازنشستگی از تدريس خداحافظی کرد.اين تغيير و تحولات در دانشکده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران که گويا تعطيلات تابستانی مانع از توقف آن نشده، در پی ابلاغ آيين نامه جديدی از سوی مسوولان دانشگاه تهران انجام شده است.در آيين نامه مزبور مقرر شده است آن دسته از اساتيدی که سن آنها ۷۰ سال يا بيشتر است، بايد بازنشسته شوند. اما اساتيدی که بين ۶۵ تا ۷۰ ساله هستند، می توانند با اجازه دانشگاه به تدريس ادامه دهند.

به رغم محتوای آيين نامه روند بازنشستگی ها فراتر از آن بوده و اساتيد کمتر از ۷۰ سال را نيز در بر گرفته است. به علاوه، اساتيدی در ليست قرار دارند که به لحاظ رتبه بندی های دانشگاهی در زمره «استاد ممتاز» هستند و بازنشستگی شامل آنان نمی شود. همچنين نکته ديگری که در نقض آيين نامه اخير خودنمايی می کند، معافيت حجت الاسلام «عباسعلی عميدزنجانی» رئيس سابق دانشگاه تهران از بازنشستگی است. وی متولد سال ۱۳۱۶ در شهر زنجان است و هم اکنون با ۷۱ سال سن در دانشگاه تهران کرسی تدريس انديشه سياسی اسلام، فقه و حقوق اسلامی را دارد.

همچنين مديرکل مديريت نيروی انسانی دانشگاه تهران در اولين ساعت روز کاری ۶ مرداد ماه در مصاحبه‌ای تفصيلی با خبرگزاری دانشجويان ايران با افتخار از صدور حکم بازنشستگی ۲۱ استاد دانشگاه خبر داد: همه اين استادها بالا‌ی ۷۰ سال سن دارند و سابقه خدمت آنها بيش از ۳۵ سال است و دانشگاه مکلف است هر يک از اعضای رسمی هيات علمی که به سن ۶۵ سال تمام رسيده باشند را بازنشسته کند.

بدين ترتيب تعداد افرادی که در اين تابستان حکم بازنشستگی دريافت کرده اند به ۳۰ نفر می رسد که بنابر آنچه که تا امروز شنيده شده است، علاوه بر ۹ استاد فوق الذکر دکتر کريم مجتهدی، دکتر علی شيخ‌الا‌سلا‌می، دکتر غلا‌محسين ابراهيمی‌دينانی، دکتر محمدرضا شفيعی‌کدکنی، دکتر رضا داوری، دکتر محسن جهانگيری و دکتر ابراهيم باستانی‌پاريزی از استادهای برجسته دانشکده ادبيات دانشگاه تهران نيز جزو اين دسته هستند که در يک هفته گذشته به مراکز اداری دانشگاه تهران فراخوانده شدند تا پيش از شروع سال تحصيلی جديد وضعيت ادامه فعاليت آنها در دانشگاه تهران مشخص شود .

محمود احمدی‌نژاد پنجشنبه گذشته وقتی محمود دعايی مديرمسوول روزنامه اطلا‌عات از بازنشستگی ۳۰ استاد باسابقه دانشگاه تهران ابراز نگرانی کرد، آنچنان برخورد کرد که گويی اين اولين‌بار است خبری با اين موضوع اعلا‌م می‌شود. هرچند اطلا‌عات مديرمسوول روزنامه اطلا‌عات برای رئيس‌جمهور تازه بود، اما واقعيتی انکارناپذير بود که از اول مردادماه کليد خورده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بازنشستگی بيش از ۴۲ استاد برجسته از زمان آغاز به کار دولت نهم، خبرنامه شيراز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016