سه شنبه 22 مرداد 1387

وزير دفاع: توليد هواپيمای ۲۰۰ نفره با همکاری روسيه، ايسنا

طراحی و ساخت شناور رادارگريز و زيردريايی هوشمند
*نجار: اگر لازم باشد دشمن را غافل‌گير خواهيم کرد


وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح از ساخت شناور رادارگريز و زيردريايی هوشمند در داخل کشور خبر داد و افزود: متخصصان نوآور ما در وزارت دفاع موفق شدند شناور رادارگريز و زيردريايی هوشمند بدون سرنشين را در کشور طراحی و توليد کنند که بدين ترتيب توانمندی‌های ما در اين بخش به طور چشمگيری افزايش خواهد يافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) سردار سرتيپ مصطفی محمدنجار صبح سه‌شنبه در نشست خبری که در آستانه‌ی فرارسيدن هفته‌ی دولت برگزار شد، به بخشی از اقدامات وزارت دفاع در سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: فعاليت‌های وزارت دفاع در چارچوب استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی ايران سازماندهی شده و محور اصلی اين استراتژی، امنيت‌سازی از طريق ايجاد صلح، ثبات و آرامش و مقابله با تهديدات است؛ بنابراين هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ريزی‌های دفاعی ما بر اساس دو رويکرد سخت و نرم سازماندهی شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی با بيان اين‌که بخشی از ابزارهای وزارت دفاع ماهيت سخت دارند که با توليد و تامين آن بازدارندگی سخت‌افزاری شکل می‌گيرد، تصريح کرد: سياست ما در اين حوزه نيل به خودکفايی تسليحاتی است و از آن‌جا که معتقديم دستيابی به خودکفايی مستلزم خلاقيت و نوآوری در عرصه‌ی علم و فن‌آوری است و اين امر در گرو دستيابی به دانش، انتقال تکنولوژی و خلق تکنولوژی جديد است، بنابراين يکی از محورهای اساسی و اصلی خود را بر توسعه و تقويت تحقيقات دفاعی در حوزه‌ی صنايع مدرن قرار داده‌ايم.

وزير دفاع ادامه داد: بخش ديگری از فعاليت‌های وزارت دفاع دارای ماهيت نرم است که توليد و تامين آن موجب شکل‌گيری بازدارندگی نرم‌افزاری است، تحرک ديپلماسی دفاعی رسانه‌ای و تعامل موثر با قوای سه‌گانه در داخل کشور به عنوان ضرورت پشتيبانی از نيروهای مسلح مورد توجه قرار دارد و هر دو بخش بازدارندگی دارای نقش هم مکمل و هم تکميلی هستند.

نجار تصريح کرد: امروز می‌توانيم با افتخار بگوييم که قادر به تامين بخش قابل توجهی از نيازهای راهبردی نيروهای مسلح از طريق منابع داخلی هستيم.

وی هم‌چنين با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری، چشم‌انداز ۲۰ ساله، برنامه‌ی چهارم توسعه، محورهای چهارگانه‌ی دولت و هم‌چنين سياست‌های ابلاغی ستاد کل نيروهای مسلح و محورهای هشت گانه‌ی دولت نهم در عرصه‌ی دفاعی اظهار کرد: ما در پی آن بوده‌ايم که توانمندی دفاعی در حوزه‌ی صنايع دفاع را با هدف رسيدن به بازدارندگی موثر تقويت کنيم، هم‌چنين با تمرکز در کيفيت و خلاقيت، ظرفيت توليد صنايع دفاعی را مضاعف سازيم و تراز روحيه، انگيزش و آمادگی دفاعی نيروهای مسلح را نيز بالا ببريم که برای موفقيت در اين مسير نيازمند ابزارهای مديريتی جامع هستيم و بر همين اساس اين ابزار طراحی و به عنوان الگوی مديريت جديد انتخاب شد.

وی افزود: اين طرح ما را در تحقق اهدافمان به منظور پشتيبانی موثر از نيروهای مسلح ياری کرد و توانست فعاليت وزارت دفاع را با نياز آن‌ها منطبق سازد.

وزير دفاع هم‌چنين خاطرنشان کرد: در اين طرح کليه‌ی برنامه‌های وزارت دفاع در شش حوزه تنظيم شده است، از سوی ديگر به منظور جلب مشارکت و به‌کارگيری خرد جمعی در اجرای شاخص‌های تعيين شده در اين طرح، هفت کميته با عنوان‌های کميته‌های دفاعی، رفاهی، عمرانی، ديپلماسی دفاعی، حقوقی و توانمندسازی و نظارت تشکيل شده است و يک کميته نيز برای هماهنگی بين اين هفت کميته پيش‌بينی شده که عملا نقش کانون فکر را ايفا می‌کند و امور راهبردی برنامه‌های پيش‌بينی شده را در اين طرح به عهده گرفته است. اين ساختار مجازی نقش ستاد وزارت در تسهيل‌سازی و پايش اهداف را نشان می‌دهد و بر اساس تلاش صادقانه و خلاقيت نيروهای متعهد وزارت دفاع و اجرايی کردن اين طرح توانسته‌ايم گام‌های مهمی را برداريم و اقدامات موثری را به انجام برسانيم.

وی هم‌چنين با بيان اين‌که در دکترين پشتيبانی دفاعی، چهار بخش خلق فن‌آوری‌های جديد، کيفيت، بهره‌وری و رضايت نيروهای مسلح را مدنظر قرار داده‌ايم، به بحث بومی‌سازی محصولات و مواد اوليه، طراحی، ساخت و توليد انبوه اقلام مهم نظامی اشاره کرد و افزود: در بخش پدافند هوايی، موشک دوش‌پرتاب، سامانه‌های کنترل آتش و کشف رادار، موشک‌های ارتفاع متوسط، افزايش ظرفيت گلوله‌های ضدهوايی و سامانه‌های ضدکروز و هم‌چنين در بخش موشکی انواع راکت با بردهای مختلف، موشک‌های دوربرد زمين به زمين، موشک هدايت شونده‌ی ليزری، موشک حمل ماهواره و انواع ضد زره را توليد می‌کنيم.

نجار اضافه کرد: در بخش دريايی، طراحی و ساخت سونار کف‌خواب، لندينگ، کرافت، انواع شناورهای سطحی و زيرسطحی، ناوچه‌های موشک‌انداز، ناوشکن و سامانه‌ی کروز دريايی، و در بخش زمينی نيز طراحی و ساخت خودروهای تاکتيکی يک چهارم و سه چهارم تن، بمب هدايت‌شونده، انواع مهمات از جمله ضدهوايی، توپخانه‌ای و دريايی با کاليبرهای مختلف، طراحی و توليد مهمات هوشمند، کلاه و جليقه‌های ضدگلوله، انواع مسلسل و سلاح‌های انفرادی، تک تيرانداز، توپخانه‌ای و زرهی و هم‌چنين نارنجک‌انداز اتوماتيک را شاهد بوده‌ايم.

وی به اقدامات وزارت دفاع در بخش‌های هوايی و رادار و جنگال نيز اشاره کرد و افزود: در بخش هوايی، طراحی و ساخت انواع پهتاد، توليد صنعتی توپ‌های هوايی، طراحی بالگرد ملی، توليد هواپيماهای ايران ۱۴۰ دريايی و تاکتيکی، توليد هواپيماهای جنگنده و ساخت ملخ کامپوزيت برای بالگرد و در بخش رادار و جنگال، طراحی رادار بدون انتشار، ردياب الکترواپتيکی، رادار کشف کروز، رادار موج ميلی‌متری، طراحی و توليد انبوه بی‌سيم‌های مختلف، طراحی شبکه ارتباط داده‌ای يا ديتالينگ، طراحی تجهيزات تاکتيکی فيبر نوری صحرايی و طراحی و توليد رادار VHF از فعاليت‌های وزارت دفاع محسوب می‌شود.

به گزارش ايسنا وزير دفاع در ادامه نشست مطبوعاتی خود با بيان اين‌که صددرصد رشد در پروژه‌های خاتمه‌يافته‌ی توسعه‌ای و سرمايه‌گذاری و هم‌چنين ۷۴ درصد رشد در پروژه‌های خاتمه‌يافته‌ی تحقيقاتی را شاهد بوده‌ايم، به تعالی سازمانی و استانداردسازی در وزارت دفاع اشاره کرد و گفت: طراحی و پياده‌سازی نظام مديريتی پيمان به منظور پايش متوازن عملکرد و اندازه‌گيری ميزان تحقق اهداف و راهبردهای وزارت دفاع و هم‌چنين مطالعات معماری کلان و مهندسی مجدد برای داشتن يک نظام چالاک، استقرار نظام خودارزيابی و پايش تعالی سازمانی و توسعه‌ی استاندارد و ارزيابی محصولات دفاعی از جمله کارهای وزارت دفاع در بخش تعالی سازمانی و استانداردسازی است.

وزير دفاع هم‌چنين به بيان آمارهای مربوط به خدمات‌رسانی به نيروهای مسلح و کارکنان وزارت دفاع پرداخت و اظهار کرد: در سه سال اخير ۴۰۰ درصد رشد در تامين کالاهای اساسی مصرفی کارکنان نيروهای مسلح، ۳۰۰ درصد رشد در پرداخت وام مسکن، ۱۰۰ درصد رشد در اعطای وام ازدواج، ۲۰۰ درصد افزايش در خانه‌دار شدن کارکنان وزارت دفاع، ۳۵۰ درصد رشد در قراردادهای بيمه، ۶۰ درصد رشد در خدمات رفاهی به بازنشستگان و ۹۰۰ درصد رشد در اختصاص بودجه به صندوق ذخيره بسيجيان را شاهد بوده‌ايم.

وی افزود: برای اولين بار در کشور طرح ساماندهی خدمات‌رسانی در قالب «حکمت‌کارت» انجام و بيمه‌ی درمانی تمام سربازان و عائله‌ی تحت تکفل آن‌ها برقرار شده است. هم‌چنين بيمه برای خنثی‌کنندگان ميادين مين برقرار شده و دفترچه بيمه نيز تنها در مدت يک ساعت صادر می‌شود. هم‌چنين طرح حمايت و امداد، توسعه و تکميل خدمات بيمه درمانی برای مواردی نظير بيماری‌های صعب‌العلاج، تامين داروهای خاص نيز از ديگر فعاليت‌های وزارت دفاع در اين بخش است.

نجار با اعلام ايجاد ساز و کار مناسب برای انتقال ۱۱ پادگان و پايگاه نظامی از شهرها اظهار کرد: هم‌چنين در اين مدت شاهد ۵۰۳ درصد رشد در پاک‌سازی اراضی آلوده به مين، حل و فصل ۱۴ پرونده در قراردادها و دعاوی بين‌المللی و مطالعه و اجرای پروژه‌های مهم پدافند غيرعامل بوده‌ايم.

وی ادامه داد: در حوزه‌ی هوايی و پدافند هوايی نيز طراحی و ساخت توپ ضدهوايی ۳۵ ميليمتری، سامانه‌های رديابی و کنترل آتش بدون فشار و هم‌چنين راه‌اندازی خط توليد سامانه‌ی ردگيری الکترواپيتيکی پدافند هوايی، زمينی و دريايی و هم‌چنين طراحی و ساخت بومی توپ ضدهوايی کم‌ارتفاع از جمله فعاليت‌های وزارت دفاع بوده است.

وزير دفاع به فعاليت‌های اين وزارتخانه در حوزه‌ی زمينی نيز اشاره کرد و گفت: از جمله کارهای انجام شده در اين بخش می‌توان به طراحی و ساخت خودروی تاکتيکی سه چهارم تن سفير، طراحی و ساخت موتور چهار سليلندر ليزری، طراحی و ساخت سلاح زاويه‌زن با قابليت شليک از پشت موانع و طراحی و ساخت گلوله‌ی ضدزره غدير با قابليت نفوذ در زره‌های واکنشی اشاره کرد. در حوزه‌ی دريايی نيز شناور موشک‌انداز و اژدرافکن کلاس ذوالفقار با قابليت شليک اژدر و موشک طراحی و ساخته شده است.

نجار خاطرنشان کرد: اجرای فاز اول سيستم عامل ويژه‌ی نيروهای مسلح، توليد نسخه‌ی آزمايشی GIS عمومی، اجرای پروژه‌ی حکمت کارت مصرف، استقرار سامانه‌ی جامع فروشگاهی در ۴۵ فروشگاه اصلی اتکا، اجرای فاز اول طرح فيبر نوری، طراحی سامانه‌ی اطلاعات فرماندهی در سطح گردان و لشگر، طراحی باشگاه مکانيزه‌ی لشگر، اجرای پروژه‌ی سدار و سيستم امنيتی دفاعی رايانه‌ای و اجرای سيستم حفاظت اطلاعات رايانه‌ای از جمله فعاليت‌های صورت‌گرفته در حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ايسنا، وزير دفاع در ادامه سخنانش به حوزه‌ی ديپلماسی دفاعی اشاره کرد و با بيان اين که يکی از محورهای فعلی و اصلی ما در وزارت دفاع، تقويت و توسعه‌ی ديپلماسی دفاعی و حضور فعال و موثر در حوزه‌ی روابط بين‌الملل است، خاطرنشان کرد: اين برنامه را می‌توان با عنوان گامی موثر در جهت توليد قدرت ملی و کمک به سياست خارجی کشور دانست که با اولويت‌بندی و افزايش حداکثری مناسبات دفاعی در کشورهای اسلامی، همسايه، دوست و هم‌چنين کشورهای دارای تکنولوژی پيشرفته‌ی دفاعی پيش‌بينی شده است که نتيجه‌ی اين سياست در سه سال گذشته به توسعه‌ی روابط و تعاملات دفاعی ايران و کشورهای مورد نظر، منجر شد.

نجار در همين راستا با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌هايی با کشورهای مختلف، تصريح کرد: هم‌چنين در کنوانسيون‌ها و معاهدات بين‌المللی نيز مشارکت فعال داشته‌ايم.

وی به ديدار با سفرای کشورهای ديگر، روسای جمهور، شخصيت‌های دفاعی و سياسی و هم‌چنين ديدار مستمر با وابستگان نظامی نيز اشاره کرد و افزود: وزارت دفاع هم‌چنين تلاش کرده است در يک تعامل نزديک و صميمانه با رسانه‌های ديداری و شنيداری در اطلاع‌رسانی به مردم در مواقع لزوم اقدام کند.

وزير دفاع در ادامه با مقايسه‌ی عملکرد اين وزارتخانه‌ در سه سال اخير نسبت به مدت مشابه، اظهارکرد: در اين مدت ۱۲۸ درصد در تامين نيازمندی‌های نيروهای مسلح، ۲۱۳ درصد در ارزش ارائه‌ی خدمات به اين نيروها، ۱۱۳ درصد در بخش توليدات غيرنظامی و ۴۳ درصد در بخش صادرات محصولات نظامی رشد داشته‌ايم.

نجار درباره‌ی صادرات محصولات نظامی به کشورهای ديگر، توضيح داد: بيش از ۵۰ کشور اهداف صادراتی ما محسوب می‌شوند و در اين بخش با وجود تهديدات و تحريم‌های موجود، رشد داشته و موفق بوده‌ايم.

وی هم‌چنين درباره‌ی کنترل و نظارت در بخش صنايع هوايی، اظهار کرد: در صنايع هوايی و در بخش غيرنظامی تعامل خوبی با هواپيمايی جمهوری اسلامی ايران داريم. امروز آشيانه‌ی فجر در کشور به عنوان بزرگ‌ترين آشيانه‌ی منطقه محسوب می‌شود که اورهال هواپيماهای مختلف در آن صورت می‌گيرد. ۱۰ فروند هواپيمای ايران ۱۴۰ نيز توليد شده است که در زمان پيش‌بينی شده به هواپيمايی کشور تحويل خواهد شد.

وزير دفاع از توليد هواپيمای ۲۰۰ نفره با همکاری روسيه نيز خبر داد و افزود: در حال حاضر شش نوع بالگرد در کشور توليد می‌شود و ساخت هواپيمای توپولف ۲۱۴ را نيز شاهد هستيم.

نجار ادامه داد: يک موسسه‌ی تحقيقاتی در وزارت‌خانه مشغول فعاليت در زمينه‌ی استانداردسازی است که در آن نخبگان نيروهای مسلح گرد آمده‌اند و کميته‌های مختلفی در ذيل آن مشغول به کار هستند. اين افراد نظرات خود را اعلام می‌کنند و ويژگی‌هايی که يک محصول استاندارد بايد داشته باشد، مشخص می‌کنند.

وی هم‌چنين در پاسخ به پرسشی درباره‌ی ساخت سلاح جديد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در نشست خبری اخير سردار جعفری مطرح شده بود، اظهار کرد: اين سلاح يک موشک است و با ابتکار دانشمندان داخلی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توليد شده که می‌تواند شناورها و ناوهای دشمن را در مواقع لزوم از فاصله‌ی ۳۰۰ کيلومتر هدف قرار دهد که جزئيات بيشتر درباره‌ی اين سلاح در موقع لزوم اعلام خواهد شد.

وزير دفاع در ادامه در ارزيابی از تهديدات صورت‌گرفته از سوی برخی کشورها، عنوان کرد: نيروهای مسلح جمهوری اسلامی ايران مقتدرانه همه چيز را رصد می‌کنند و شبانه‌روز هوشيار و بيدار هستند. امروز ما يک قدرت بالای منطقه‌ای هستيم و اين ناشی از توان داخلی ماست.

نجار هم‌چنين با اشاره به رزمايش‌های اخير انجام شده در کشور، آن‌ها را نمايش آمادگی توان رزمی کشور توصيف کرد و گفت: اين رزمايش‌ها حاکی از آمادگی نيروهای مسلح جمهوری اسلامی ايران است.

وی در عين حال تهديدات صورت گرفته نسبت به کشور را غيرجدی و يک عمليات روانی و جنگ رسانه‌ای دانست و گفت: گوش ملت ايران از اين ياوه‌گويی‌ها پر است، ملت ايران هم با اين طرح‌ها عقب نمی‌نشيند.

وزير دفاع در پايان، تصريح کرد: دشمنان بايد بدانند با ملت ايران بايد منطق صحبت کنند. ما غافل‌گير نخواهيم شد و حتی اگر لازم باشد دشمن را غافل‌گير خواهيم کرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزير دفاع: توليد هواپيمای ۲۰۰ نفره با همکاری روسيه، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016