شنبه 9 شهریور 1387

گزارش خبری تلويزيون های الجزيره – العربيه از کنفرانس تهران: در کردستان ديپلماسی و فرهنگ؛ رمز برندگی است نه قيام مسلحانه


به گزارش خبرنگار سياسی الجزيره در روز پنج شنبه ۷ شهريور ۱۳۸۷ ساعت ۱۴:۰۷: ناظم دباغ، نماينده‌ی جلال طالبانی در تهران ، و دکتر عرفان قانعی فرد ، محقق تاريخ معاصر کردستان ، صبح چهارشنبه در اتحاديه‌ی ميهنی کردستان در تهران در يک کنفرانس خبری شرکت کردند و به زبانهای فارسی و کردی و عربی به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ناظم دباغ ضمن اينکه طالبانی را يکی از برجسته‌ترين شخصيت‌های عراق و خاورميانه دانست افزود: جلال طالبانی اولين فردی است که در ميان کردها به مقام رياست جمهوری يک کشور (عراق) دست يافته و يا به نوعی الگوی تاريخی برای کردها به شمار می رود که از راه ديپلماسی توانست موانع را حذف کند و در مشارکت سياسی شرکت و حضور فعال داشته باشد .
دکتر قانعی فرد در اين مراسم در کنار دباغ نشسته بود به سوال الجزيره پاسخ داد و گفت : در کردستان ديپلماسی و حرکت درست در عرصه سياست رمز برندگی است نه قيام مسلحانه و هر کجا که کردها به درد بيات شده پناه بردن به سلاح گرفتار امده اند تنها حکومت مرکزی را تحريک کرده اند تا بهانه ای برای سرکوب ايشان بيابد . و تنها رشد فرهنگی و دوری از سياست قبيله گری و عشايری می تواند رشد و اعتلا به سياست کردی بدهد . تا نه بازيچه قدرت مسلط زمانه شود و نه در جنجال و غوغای سلطه گری از اهدافش باز بماند .
تلويزيون العربيه هم عصر روز جمعه ۸ شهريور ؛ بخشی ديگر از سخنان نماينده‌ی اتحاديه‌ی ميهنی کردستان در تهران را در اين کنفرانس خبری پخش کرد که اظهار کرد: طالبانی شايد الگويی است که با ديپلماسی و سياست در چارچوب قانون اساسی عراق به بررسی و مطرح کردن خواسته های کردها پرداخته است و ا زاين لحاظ شخصيت برجسته‌ای محسوب می‌شود و طالبانی تا زنده است مبارزه می‌کند.
و در اين گزارش ؛ دکتر عرفان قانعی‌فرد، مولف کتاب "زندگی و خاطرات جلال طالبانی، پس از ۶۰ سال" هم‌چنين گفت: کردها گاه در تعامل با قدرت مسلط يا فريب خورده اند و يا قدم درست و محکم برنداشته اند و امروزه روز ديگر کردهای مسلح و منقبض شده نحله گرا ؛ نمايندگان جامعه فعال و پويا و خرد باور کردها نيستند بلکه جوانان باورمند به هويت کردی و فعالان حوزه فرهنگی سفيران کردستان هستند تا هويت و تاريخ و فرهنگ خود را نجات دهند و به همگان بشناسانند و زبان گلوله منطق منفعلان حذف شده از صحنه جامعه ؛ چاره ساز درد بی سامانی کردها نيست و فرهنگ و عقلانيت و خرد جمعی چاره راه کردها ست تا با مشارکت سياسی و فعاليت و تعامل در قدرت منطقه حضور و معنی داشته باشند .
گزارش خبرگزاری ايسنا :
http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1187636&Lang=P
گزارش خبرگزاری آفتاب :
http://www.aftabnews.ir/vdcfy1dw6md1e.html

Copyright: gooya.com 2016