دوشنبه 18 شهریور 1387

تجمع داوطلبين کنکور در مقابل سازمان سنجش، اميرکبير


خبرنامه اميرکبير: جمعی از داوطلبان کنکور سراسری سال ۸۷ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، صبح روز گذشته در اعتراض به نحوه پذيرش در کنکور در برابر سازمان سنجش آمزش کشور تجمع کردند.

در اين تجمع که منجر به ايجاد ترافيک در بلوار کريمخان و خيابانهای اطراف گشت، جمعی از داوطلبان کنکور اعم از پذيرفته‌شده و يا مردودی، نسبت به عملکرد پذيرش دانشجو در آزمون سراسری ۸۷ اعتراض و آن را ناعادلانه خواندند.

داوطلبان معترض به نتايج آزمون سراسری، اعتقاد داشتند در اعلام نتايج آزمون سراسری اشتباهاتی صورت گرفته که سازمان سنجش حاضر به قبول اين اشتباهات نيست. آنها به علت عدم دريافت پاسخ از مسئولان سازمان سنجش، در مقابل درب های بسته اين سازمان تجمع کردند تا شايد صدای آن ها به گوش مسئولان کشور برسد و بتوانند حق تضييع شده خويش را باز پس ستانند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنامه اميرکبير، در بين تجمع‌کنندگان علاوه بر داوطلبان دارای رتبه‌های ۳ يا ۴ رقمی که با مقايسه رشته محل قبولی خود با داوطلبانی با شرايط مشابه در سال گذشته و امسال، به نتايج اعتراض دارند، داوطلبانی نيز با رتبه‌های ۳ يا ۲ رقمی و حتی تک رقمی برخی مناطق نيز از زير گروه‌های مختلف ديده می شود؛ برخی از آنها در بعضی از رشته‌ محلهايی قبول شده‌اند که با توجه به رتبه آنها غيرعادی به نظر می‌رسد و حتی تعدادی از آنها با در دست داشتن کارنامه علمی خود نسبت به مردوديت علمی که برای آنها ثبت شده است اعتراض دارند.

بر اين اساس معاون سازمان سنجش با حضور در جمع معترضان ضمن شنيدن اعتراضات ، با آنها به گفت‌ و گو پرداخت و نامه‌های اعتراض آنها را جهت بررسی دريافت کرد.

گفتنی است نيروی انتظامی با حضور در محل تجمع داوطلبان کنکور، آنها را به قسمت اطلاع رسانی مردمی سازمان هدايت کرده تا داوطلبان معترض، فرم‌های تقاضای بررسی مجدد نتيجه نهايی آزمون سراسری سال ۸۷ را پر کنند؛ البته با اين توضيح که سازمان ظرف ۱۰ روز به اين اعتراضات رسيدگی کند.

ماموران نيروی انتظامی و انتظامات سازمان سنجش از داوطلبان خواستند که سازمان را ترک کنند، در حالی که داوطلبان با توجه به اينکه ثبت نام دانشگاه‌ها از ۲۳ شهريور آغاز می‌شود، به تجمع خود ادامه داده و خواستار رسيدگی هر چه سريعتر سازمان به اين مسئله شدند.

اظهارات معترضان در اين باره همچنان که ناراحت کننده بوده و تاسف را به دنبال دارد، انسان را نيز دچار شگفتی و حيرت می سازد، تا آنجا که سوالات بسياری را پاسخ داده و پرسشهای زيادی را نيز بی پاسخ رها می کند که مشکلات عده ای از آن ها به شرح زير می باشد:

فردی با بيان اينکه امسال برای اولين بار گزينش بومی و قطبی صورت گرفته است، گفت: “به عنوان مثال يک داوطلب تهرانی فقط در شهرهای تهران، سمنان، قزوين، قم و چند شهر ديگر امکان قبولی دارد و برای رشته‌های برتر در ساير دانشگا‌ه‌ها سهميه‌ای برای او باقی نمی‌ماند، ضمن اينکه سهميه ۲۰ تا ۳۰ درصدی که در دانشگاههای غير بومی از آن سخن گفته می‌شود با سهميه‌های متفرقه‌ای که سازمان در نظر گرفته است پر می‌شود”.

وی با بيان اينکه با رتبه ۱۲۸۷ زير گروه رياضی فنی از منطقه يک در هيچ دانشگاهی در تهران قبول نشده‌ و مردود علمی شده‌ام، ادامه می‌دهد: “اين در حاليست که طبق روال همه ساله رتبه حدود يک‌هزار علوم رياضی بايد بتواند حداقل در يکی از رشته‌های علوم پايه قبول شود”.

داوطلب ديگری با اعتراض به عدم قبولی خود در کنکور، عليرغم کسب رتبه ۵۴ رشته رياضی فنی، مدعی می‌شود: “ظاهرا علاوه بر بومی و قطبی گزينی، اتفاقات ديگری نيز در نحوه پذيرش داوطلبان رخ داده است، چرا که برخی قبوليها ضد و نقيض است، به عنوان مثال رتبه ۲ هزار رشته رياضی از منطقه يک حتی در دانشگاه پيام نور هم قبول نشده ولی رتبه ۲۵ هزار رياضی منطقه يک در رشته نرم‌افزار کامپيوتر پيام‌نور تهران قبول شده است”.

مادر يکی ديگر از داوطلبان نيز با بيان اينکه فرزند او از استان محروم لرستان در کنکور شرکت کرد، عنوان می‌کند: “فرزندم در رشته رياضی کاربردی شهر رفسنجان قبول شده است، در حالی که در هنگام انتخاب رشته شهر رفسنجان را انتخاب نکرده‌ بوديم، در پرينت انتخاب رشته نيز شهر رفسنجان در فرم نيست”.

وی می‌افزايد: “اين در حاليست که ما جزو منطقه ۳ محسوب می‌شويم و فرزندم بايد حداقل در بوم خودمان و در رشته مهندسی قبول می‌شد”.

داوطلب ديگری نيز با طرح اين ادعا که معلوم نيست ۲۰۰ هزار ظرفيت دانشگاه پيام نور چگونه تکميل شده است، ادامه می‌دهد: “در حال حاضر مسوول سازمان سنجش تعاريف خود را از بوم و منطقه و قطب ارائه می‌کند، در حاليکه ما يک سال از عمرمان را برای کنکور صرف کرده‌ايم و اين تعاريف اکنون به درد ما نمی‌خورد و بايد جلوی اين تبعيض و بی عدالتی گرفته شود”.

داوطلب ديگری با رتبه ۱۱۷۷ علوم انسانی از شهر تهران، مدعی شد: “رشته حقوق شهر سمنان قبول شده‌ام و اين در حاليست که داوطلب ديگری که همين ‌جا نيز حضور دارد علوم سياسی دانشگاه تهران قبول شده و من با ۱۸ انتخاب در اولين انتخاب شهرستان خود قبول شده‌ام و حتی حقوق پرديس قم دانشگاه تهران نيز پذيرفته نشده‌ام”.

مادر يکی ديگر از داوطلبان نيز با اعتراض از روند پذيرش کنکور می‌گويد: “ظاهرا دانشگاه‌های تهران ديگر به داوطلبان نخبه نيازی ندارند و ترجيح می دهند که ظرفيت‌های خود را با رتبه‌های نجومی پر کنند”.

داوطلب با رتبه ۱۲۰۰ از استان گيلان نيز با بيان اينکه من حتی در رشته انتخابی خود از دانشگاه سيستان و بلوچستان هم قبول نشده و مردود علمی شده‌ام، می‌گويد: “اين نحوه پذيرش عادلانه نيست حداقل نحوه پذيرش‌ را به ما اعلام کنند”.

يکی ديگر از داوطلبان با بيان اينکه ظرفيت‌های دانشگاههای غير انتفاعی نيز به ما تعلق نگرفته است، می‌گويد: “رتبه ۱۰ هزار رشته رياضی بايد حداقل در دانشگاه غيرانتفاعی قبول شود ولی اين اتفاق نيفتاده است”.

داوطلب ديگری که با خنده کارنامه خود را نشان می‌داد می گويد: “رتبه ۴۲۰ رشته رياضی از شهر تهران هستم و در انتخاب ۹۱ خود در رشته مهندسی کشاورزی دانشگاه پيام نور تهران قبول شده‌ام”.

داوطلب رتبه ۴۰۰ هنر نيز می‌گويد: “من مردود علمی شده‌ام، گويا حتی در دوره‌های متمرکز و نيمه متمرکز و شبانه و غير انتفاعی و شهرستان هم برای رتبه ۴۰۰ هنر از تهران ظرفيتی وجود نداشته است”.

پدر يکی از داوطلبان که از شهرهای شمالی برای اعتراض به سازمان سنجش آمده است می‌گويد: “فرزندم داوطلب رشته علوم تجربی با رتبه ۷۹ از شهرستان لنگرود است که نخبه شهرمان محسوب می‌شود ولی متاسفانه از تحصيل در دانشگاه‌های تهران محروم و در اصفهان پذيرش شده است و اين در حاليست که رتبه‌های بسيار بالاتر او در سالهای گذشته در رشته‌های تاپ دانشگاه‌های تهران پذيرفته می‌شوند”.

مادر يک داوطلب دختر تهرانی در رشته علوم انسانی نيز که فرزندش رتبه ۶۵۰ کنکور را کسب کرده است می‌گويد: “ای کاش نحوه پذيرش خود را حداقل به مشاورانی که در آموزش و پرورش قرار بود برای ما انتخاب رشته کنند اعلام می‌کردند چرا که اين مشاوران بر اساس اطلاعات خود به گونه‌ای انتخاب رشته ما را انجام داده‌اند که در حال حاضر دختر من با رتبه ۶۵۰ در هيچ رشته‌ای از فرم انتخاب رشته خود قبول نشده است”.

وی ادامه می‌دهد: “اين در حالی است که دختر من حتی رشته‌های شبانه را نيز انتخاب کرده است”.

وی با بيان اينکه سازمان سنجش بايد پاسخ دهد که اکنون ما با اين داوطلبان افسرده‌ای که با هزار اميد منتظر اعلام نتايج خود بودند، بايد چه کنيم می‌گويد: “چرا با اعصاب و احساسات مردم بازی می‌شود”.

يکی از داوطلبان معترض گفت: “بر طبق اعلام سازمان سنجش من رشته امور بانکی در دانشگاه قائمشهر قبول شدم در حالی که اين رشته جزء انتخاب‌های من نبوده است و همچنين اين کد رشته‌ در دفترچه وجود ندارد و دانشگاه قائمشهر فقط رشته‌های حسابداری دارد و رشته امور بانکی ندارد”.

يکی از داوطلبان معترض نيز گفت: “من رتبه ۹۵ منطقه ۳ از خوزستان هستم و کد رشته ۱۱۴۷ رشته رياضی محض دانشگاه تربيت معلم سبزوار قبول شده‌ام که اين کد اصلاً در انتخاب رشته من نبوده است و من فقط رشته‌های مهندسی را انتخاب کرده بودم و حتی اين قبولی با بحث بومی‌سازی همخوانی ندارد”.

وی افزود: “همه مدارک ثبت نام و انتخاب رشته را همراه خود به تهران آوردم اما تاکنون هيچ پاسخی دريافت نکردم و کارمندان سازمان سنجش در پاسخ به اعتراضات می‌گويند برو خدا را شکر کن و اعتراض نکن که همين را هم از دست خواهی داد”.

يک داوطلب معترض دختر گرگانی گفت: “رتبه من يک هزار و ۱۸۰ شده است و در انتخاب رشته تمام شهرهای ايران را زدم اما هيچ رشته‌ای قبول نشدم و اين درحالی است که يکی از داوطلبان پسر با رتبه يک هزار و ۲۰۰ رشته پزشکی قبول شده است”.

يکی ديگر از داوطلبان گفت: “رتبه من يک هزار و ۴۴۴ است که مردود شدم و با توجه به اين‌که تمامی شهرها را در انتخاب رشته زده بودم هيچ جا قبول نشده‌ام”.

داوطلب دارنده رتبه ۶۴۰ پزشکی نيز گفت: “من با اين رتبه راديولوژی مشهد که آخرين انتخابم بوده، قبول شدم و اين در حالی است که يکی از دوستانم با رتبه يک هزار پزشکی مشهد قبول شده و زمانی که اعتراض کردم به من گفتند اگر راديولوژی را انتخاب نکرده بودی، پزشکی قبول می‌شدی اما مگر انتخاب اول ملاک نيست؟ چرا انتخاب آخر من اينجا ملاک قرار گرفته است؟”

يکی ديگر از داوطلبان گفت: “رتبه من ۸۸ منطقه ۳ خوزستان است و ۳۱ رشته را انتخاب کرده بودم که هيچ کدام از اين رشته‌های انتخابی قبول نشدم و رشته‌ای را که اصلاً انتخاب نکرده بودم، قبول شدم و جواب اعتراض من ۷ مهر می‌آيد و اين در حالی است که ۲۴ شهريور ثبت‌نام دانشگاه‌ها انجام می‌شود”.

داوطلب آزمون پزشکی گفت: “رتبه من ۶۰۰ شده و ۳۱ رشته انتخاب کرده بودم اما هيچ رشته‌ای قبول نشدم و مردود شده‌ام”.

دارنده رتبه ۲هزار کنکور سراسری علوم انسانی گفت: “من بومی اصفهان هستم و هيچ رشته‌ای نه روزانه و نه شبانه قبول نشده‌ام و يکی از دوستانم که با هم انتخاب رشته کرديم با رتبه ۲ هزار و ۵۰۰ علوم انسانی دانشگاه علامه تهران قبول شده است”.

يکی ديگر از معترضان گفت: “رتبه من ۸۲۷ شده و هيچ رشته‌ای قبول نشدم در حالی که در رشته داروسازی رتبه‌های زير يک هزار قبول می‌شوند”.

يکی ديگر از معترضان اظهار داشت: “من رتبه ۱۵ هزار شدم و هيچ رشته‌ای چه غيرانتفاعی و پيام نور قبول نشدم. زمانی که به رئيس دانشگاه پيام نور شهرمان مراجعه کردم به من گفت که با رتبه ۹۰ هزار هم پذيرش داشتند اما من با رتبه ۱۵ هزار قبول نشدم”.

يکی ديگر از داوطلبان گفت:‌ “رتبه من ۲هزار و ۸۰۰ شده که مردود شناخته شدم و کارکنان سازمان سنجش نيز در پاسخ به اعتراض‌هايم به من گفتند که اعتراض نکنم زيرا به اين اعتراضات رسيدگی نخواهد شد”.

يکی از داوطلبان نيز معتقد بود که در آزمون حتی يک سوال از زبان را جواب نداده اما در کارنامه وی ۳۰ درصد زبان زده شده بود.

يکی از اوليای داوطلبان معترض در حالی که گريه می‌کرد، گفت: “ما قشر مرفه نيستيم و دخترم تنها با پشتکار خودش و بدون ثبت‌نام در هيچ کلاس کنکوری رتبه ۶۰۰ را کسب کرده و در طول يک سال گذشته زندگی خود را وقف درس کرده بود. حال که قبول نشده ديگر اميدی ندارد و حتی برای اعتراض نيز نتوانست به اينجا بيايد”.

اوليای داوطلبان معترض که از شهرهای مختلف آمده بودند، اعتقاد داشتند که در حق آن‌ها و فرزندانشان بی‌عدالتی صورت گرفته و سازمان سنجش حاضر به قبول اين اشتباهات نيست و داوطلبان را مقصر اصلی می‌داند.

در اين باره علی عباسپور، رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتراضات برخی از داوطلبان کنکور امسال گفت: “وزارت علوم در اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مرتکب اشتباه شده و اگر هم بنا بر اجرا بود بايد برای سال آينده اين کار انجام می شد”.

علی عباسپور تهرانی با بيان اين مطلب افزود: “در مورد بومی شدن، شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای داشت که البته با ابهاماتی همراه بود، به همين دليل کميسيون آموزش و تحقيقات نامه ای به وزارت علوم نوشت و درخواست کرد جزئيات اين طرح به مجلس منعکس شود و ما اعلام کرديم که نگران هستيم مبادا طريقی در پيش گرفته شود که حق عده ای از داوطلبان ممتاز ضايع شود؛ به همين دليل درخواست کرديم قبل از هر کاری کميسيون آموزش و تحقيقات در جريان قرار گيرد”.

وی با بيان اينکه اين طرح بدون هماهنگی با کميسيون آموزش و تحقيقات اجرا شد، خاطر نشان کرد: “امروز هم نامه ای تهيه کرده ايم و جزئيات طرح بومی شدن را درخواست کرده ايم و روز سه شنبه هم وزير علوم قرار است با حضور در کميسيون در اين باره توضيح بدهد”.

وی با تاکيد بر اينکه برداشت ما از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اين است که صرفا “کليات” به تصويب رسيده است، اظهار داشت: “متاسفانه مصوبات شورای انقلاب فرهنگی در يک شرايط نامشخص رای گيری می شود و بعد به عنوان مصوبه تلقی می شود و تا کنون چند بار در مورد مصوبات اين شورا پيش آمده که مشخص نبوده که کليات تصويب شده يا جزئيات، و اين يکی از اشکالات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که امر مهمی را که ابهام دارد بعد از رای گيری به عنوان بخشنامه ابلاغ می کنند”.

عباسپور گفت: “معقتديم اگر هم قرار بود اين مصوبه اجرا شود برای سال آينده بايد صورت می گرفت چون داوطلبان خود را بر اساس شرايط پذيرش قبلی آماده کرده اند و قانون پذيرش جديد نبايد دو هفته مانده به اعلام نتايج ابلاغ شود”.

طی اظهاراتی ديگر معاون سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اينکه ۶۵ درصد ظرفيت‌ دوره‌های روزانه دانشگاهها بايد به صورت بومی پذيرش شود، گفت: “سازمان سنجش فقط مجری مصوباتی است که به آن اعلام می‌شود، با اين حال اعمال بومی گزينی در دفترچه شماره دو انتخاب رشته به اطلاع داوطلبان رسيد و داوطلبان با آگاهی از اين مساله انتخاب رشته کرده‌اند”.

ابراهيم خدايی اظهار داشت: “البته سازمان سنجش کل رقم بومی گزينی را اجرايی نکرده است، به عنوان مثال در دانشگاه صنعتی شريف در کل ۵۲ تا ۵۳ درصد بومی گزينی انجام گرفته است”.

وی در خصوص اعتراض برخی از داوطلبان مبنی بر اينکه علی رغم داشتن رتبه‌هايی کمتر از ظرفيت برخی رشته‌ها در اين رشته‌ها پذيرش نشده‌اند، عنوان کرد: “به عنوان مثال ۸۰ درصد ظرفيت‌ پذيرش رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شريف که ۱۵۰ نفر ظرفيت دارد، به صورت ناحيه‌ای پذيرش شده است به اين معنی که ۸۰ درصد ظرفيت آن از داوطلبان ناحيه يک شامل استان‌های تهران، سمنان، زنجان، قم، مرکزی و قزوين پر شده است و۲۰ درصد مابقی اين ظرفيت يعنی حدود ۳۰ نفر مربوط به ساير استانهای کشور می شود”.

خدايی در پايان گفت: “با توجه به اينکه فقط ۳۰ نفر از ظرفيت رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شريف، مربوط به داوطلبان غير از ناحيه يک است، با اين حساب فردی با رتبه ۳۴ کشوری از شهر مشهد در اين رشته قبول نشده است، چرا که مشهد شامل استانهای ناحيه يک مربوط به اين رشته نمی‌شود”.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تجمع داوطلبين کنکور در مقابل سازمان سنجش، اميرکبير' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016