شنبه 23 شهریور 1387

اورآسيانت: ديپلماسی روسی با کارت ايران، جنگ گرجستان و نقش روسيه و ايران، ايلنا


تهران- خبرگزاری کار ايران
تحولات گرجستان و پيامدهای ناشی، بسياری از معادلات کشورهای منطقه در مورد برنامه‌‏ريزی‌‏های درازمدت اين کشورها را بر هم زد.
به گزارش، به نقل از پايگاه خبری «اورآسيانت» نوشت: در پی مناقشات اخير گرجستان،‌‏ تهران در صدد بود از شرايط ايجاد شده بعد از بحران استفاده کند و نقش خود را به عنوان واسطه ترانزيت انرژی از دريای خزر پررنگ‌‏تر کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

همچنين طی چند وقت گذشته طرفداری ايران از روسيه به طرز چشمگيری افزايش داشته است. ايران که در ابتدا در جنگ گرجستان موضعی بی‌‏طرف اتخاذ کرده بود، در نشست سازمان همکاری شانگهای در تاجيکستان از روسيه علنا از روسيه حمايت کرد. «محمود احمدی‌‏نژاد» رئيس‌‏جمهوری ايران در اين نشست با اشاره صنفی به روابط ديپلماتيک تفليس با واشنگتن اعلام کرد که به عقيده ما رهبران گرجستان بايد تسلط خود بر شرايط را بيشتر کنند و از دخالت کشورهای بيگانه جلوگيری کنند.
به اعتقاد متخصصان موضع بی‌‏طرفانه ايران که برای مدت چند هفته حفظ شده بود، برای آمريکا برای ابراز تمايل مقامات تهران به تنش زدايی ازروابط دوکشوربود.
در ادامه اين گزارش آمده است، به نظر می‌‏رسد که ايران در مورد تمايل آمريکا برای تاسيس دفتر ديپلماتيک در تهران دچار سوءتفاهم شده باشد. در حالی‌‏که گمانه‌‏زنی‌‏ها بر سر بهبود نسبی روابط ايران وآمريکا وتمايل دو کشور برای پايان دادن به مخاصمه سی ساله شدت گرفته بود؛ روز هفتم ماه سپتامبر (هفدهم شهريور) «علی لاريجانی»، رئيس مجلس ايران اعلام کرد تاکنون هيچ حرکتی از طرف آمريکا برای تاسيس دفتر ديپلماتيک در تهران انجام نشده است.
به اعتقاد «گری سيک» کارشناس مسايل ايران و عضو شورای امنيت ملی آمريکا در زمان « دونالد ريگان» و «جيمی کارتر» روسای‌‏جمهوری سابق آمريکا، اگر ايران در موضوع تاسيس دفتر ديپلماتيک منتظر امتياز گرفتن از آمريکا بوده است توقعی بسيار غير واقعه‌‏گرايانه داشته است. وی همچنين با اشاره به اينکه گرجستان کشوری است که با ايران روابط ديپلماتيک و تجاری عادی دارد، اتخاذ موضع بی‌‏طرفانه ايران در قبال حمله روسيه به گرجستان را واکنش طبيعی ايران می‌‏داند.
همچنين ايران از بهبود روابط با روسيه به عنوان برگ برنده‌‏ای در پرونده هسته‌‏ای خود استفاده کرده است و با همکاری نظامی وتسيلحاتی با مسکو موفق به ايجاد رعب و وحشت دردل دشمنان خود که حمله نظامی به ايران را به عنوان رويکردی متحمل برای پايان دادن به پرونده هسته‌‏ای بين کشور می دانند، شده است.
در همين راستا وعده مقامات مسکو مبنی بر پايان يافتن تجهيز نيروگاه اتمی بوشهر تا پايان سال ۲۰۰۸ موفقيت ديگری برای ايران محسوب می شود. به اعتقاد گری سيک با افزايش تنش بين روسيه و آمريکا واحتمال بازگشت روابط اين دو کشوربه دوران جنگ سرد مسکو تمايل بيشتری برای تحکيم روابط با تهران نشان داده است؛ اين به دليل اهميت منطقه خاورميانه است وتهران بهترين گزينه برای مسکو از بين کشورها اين منطقه است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اورآسيانت: ديپلماسی روسی با کارت ايران، جنگ گرجستان و نقش روسيه و ايران، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016