جمعه 29 شهریور 1387

سخنگوی وزارت امور خارجه: مذاکرات هسته‌‏ای را قطع نمی‌‏کنيم، ايلنا

تهران- خبرگزاری کار ايران
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما حسن نيت خود را نشان داديم و اکنون نيز ادعا نمی کنيم که مذاکرات هسته‌‏ای را قطع می‌‏کنيم بلکه در چارچوب موافقت نامه پادمانی حاضر به ادامه مذاکره هستيم.

به گزارش"ايلنا" حسن قشقاوی در گفت‌‏وگوی ويژه شبکه دو سيما اظهار داشت: اين روند بايد با چارچوبی مشخص و حقوقی به کار خود ادامه دهد و منافع ملی ما اقتضا نمی کند که خارج از چارچوب حقوقی به اين مذاکرات عمل کنيم.
سخنگوی وزير امور خارجه کشورمان درخصوص ادامه مذاکرات ايران و امريکا در بحث عراق گفت: اين مذاکرات تاريخ و موضوع مشخصی ندارد و چيزی نيز دراين زمينه مشخص نشده است، اما روالی که در قبل بود، اينکه دولت عراق درخواستی دراين خصوص به ايران می داد و مقامات ما نيز آن را بررسی می کردند و پاسخ می دادند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی افزود: هدف ما ايجاد صلح و ثبات در عراق است و تلاش می کنيم که در حفظ امنيت عراق حضور داشته باشيم چون معتقديم که امنيت مال مردم عراق است و همه هدف ما اين است که در عراق دولت و حاکميت ملی شکل بگيرد و اين حاکميت مقتدر شود و رفع اشغال در عراق صورت بگيرد.
سخنگوی وزير امورخارجه کشور اضافه کرد: ما عراق بدون اشغال با حاکميت کامل وصلح و ثبات را قبول داريم و دراين راه نيز تلاش خواهيم کرد.
قشقاوی درباره ديپلماتهای ربوده شده در اربيل عراق نيز گفت: درحال پيگيری هستيم و سفارت عراق به درخواست ما موضوع را پيگيری می کند و اميدواريم هرچه زودتر به نتيجه برسد.
سخنگوی وزير امورخارجه درباره سفر رئيس‌‏جمهوری اسلامی ايران به نيويورک مقر سازمان ملل ، افزود: علاوه بر سخنرانی در جمع کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل، گفت‌‏وگو با همتايان خود، مصاحبه مطبوعاتی به منظور تبيين مواضع جمهوری اسلامی ايران و ديدار با ايرانيان و هموطنان مقيم نيويورک از ديگر برنامه‌‏های سفر احمدی نژاد است.
وی درباره تقاضای عضويت غير دائم ايران در شورای امنيت سازمان ملل گفت: ايران سال ۱۹۹۶ تقاضای نامزدی عضويت غيردائم خود را در شورای امنيت سازمان ملل مطرح کرد و عدالت اقتضا می‌‏کند ما نيز همانند برخی ديگر از کشورها به اين کرسی برسيم و اين عضويت در انحصار يکسری از کشورها نباشد.
قشقاوی ادامه داد: در اجلاس وزرای خارجه کشورهای جنبش عدم تعهد اين تشکيک مساعی به خوبی صورت گرفت و کشورهای عضو اين جنبش، قول همکاری و حمايت را در مجمع عمومی سازمان ملل برای عضويت غير دائم ايران درشورای امنيت دادند که اگر موفق شويم حدنصابی از رای گيری را کسب کنيم و انتخاب ما برای عضو غيردائم به مرحله دوم بکشد، موفقيت بزرگی برای کشور ما محسوب می شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه ايران درباره اظهارنظر اخير ۵ وزير امورخارجه سابق امريکا که درخصوص مذاکره امريکا با ايران تاکيد کرده بودند گفت: اين اظهار نظرها چيز تازه ای نيست و در گفتگوهای جداگانه مقامات امريکا بارها به آن اشاره شده است و اعلام کرده اند که تنها راه مذاکرات منطقه ای، گفتگو با ايران است و در واقع متوجه شده اند که ايران در منطقه قدرتی تاثيرگذار است و در مذاکرات نبايد آن را ناديده بگيرند.
وی افزود: حتی رئيس جمهور کشورمان نيز اعلام کرد که حاضر به گفتگو با رسانه های مستقل امريکا (نه با مقامات امريکا) به منظور تبيين مواضع، حقانيت و مشروعيت جمهوری اسلامی ايران است.
وی درباره تاثير انتخاب رييس جمهور آينده امريکا در مذاکره احتمالی با ايران نيز اضافه کرد: اين مسئله بعد از انتخاب و اعلام رسمی موضع آن ها قابل نقد و بررسی است.
قشقاوی درباره گزارش البرادعی گفت: در مجموع اين گزارش نيز مشابه گزارش های قبلی بود و ۱۴ نقطه مثبت که نشان از حقانيت، شفافيت، صداقت جمهوری اسلامی ايران بود، در گزارش وی آمده بود و نشانی از انحراف ايران به سمت توليد تسليحات هسته ای نبود و البرادعی برای چندمين بار اعلام کرده ايران تخلفی مرتکب نشده است و تمام ادعاهای برخی از کشورها صرفا سياسی بوده و از چارچوب حقوقی خارج است.
وی گفت: هرچند نقطه اصلی آغاز بحران اخير در قفقاز اقدام روسيه برای رسميت شناختن دو منطقه (اوستيای جنوبی و آبخازيا) در داخل گرجستان بود، اما نقش کنش گران فرامنطقه ای در بالا گرفتن اين مناقشات و بحران ها بی تاثير نبود.
قشقاوی افزود: بعد از آن نيز دو طرف مناقشه (روس و غرب) خط قرمزهايی را مشخص کردند و ما به عنوان کشوری که از اين بحران متاثر هستيم، تلاش می کنيم راه حل مسالمت آميزی را دراين منطقه پياده کنيم، اما کنش گران فرا منطقه ای کار را خراب می کنند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوی وزارت امور خارجه: مذاکرات هسته‌‏ای را قطع نمی‌‏کنيم، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016