پنجشنبه 4 مهر 1387

صد عکس از رضا دقتی برای آزادی مطبوعات، گزارشگران بدون مرز

[توضيح خبرنامه گويا: تبليغ مابين متن اين نوشته، به بخش تبليغات خبرنامه گويا مربوط است و ارتباطی با "بنياد آئينه»، که در مورد خبرنگاران افغانستان فعال است و آقای رضا دقتی از موسسين آن می باشند؛ ندارد.]

از تاريخ ٤ مهر (٢٥ سپتامبر) در همه کتاب‌فروشی های معتبر
بها ٩٠/٩ يورو


رضا دقتی عکاس‌خبرنگار تبعيدی ايرانی در پاريس بيش از سی سال است که جهان را با چشمانی پرسشگر می پيمايد. چهره‌ای شناخته شده در ميان حرفه‌کاران عکاسی و در چشم جهانيان، رضا عکاسی متعهد است که زندگيش به همان اندازه‌ی جالب بودن، نامتعارف است.
اول بار در ١٦ سالگی به هنگام تحصيل در دبيرستان برای نوشتن مقاله‌ای در نشريه "پرواز‌" دستگير شد. سپس برای بار دوم در ٢٢ سالگی برای عکس‌هايش از سوی ساواک (پليس امنيتی در رژيم شاه) دستگير و شکنجه می شود. پس از سه سال از زندان آزاد و دوباره دوربين اش را بدست می‌گيرد.
رضا سه سال پس از انقلاب برای تصويرگری سرکوب و ستم رژيم، مجبور به ترک کشورش می شود. در آن سال ها اما با خبرگزاری فرانسه و نشريات معتبر همکاری دارد.
از سال ١٣٧٠ (١٩٩٠) مجله معتبر ناشنال جغرافی (National Geographic) همکاری می کند. وی همچنين موسس بنياد آئينه است که در امر آموزش حرفه‌کاران مطبوعات در افغانستان فعاليت چشم‌گيری دارد. اين سازمان غير دولتی از طريق آموزش در عرصه‌های اطلاعات و ارتباطات ياريگر توسعه جامعه مدنی در افغانستان است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ار مغرب تا آسيا و از آفربقا تا بالکان تصاوير رضا نگاه و نور و حافظه کشورهای طی شده را در خود ضبط می کنند. ساده و بی‌پيرايه، رضا از سنت‌داران مکتب بزرگ عکاسی بشردوستانه است. انتشار عکس‌هايش در مطبوعات معتبر جهان همچون تايم، اشترن، نيوزويک، نشانگر ايمانش به انسان، شجاعت و توان‌مسخ کننده‌ی عکاس خبرنگار است.


عکس از رضا دقتی ١٣٦٤ بيروت – دست مجسمه ميدان شهدا ـ Copyright Reza/Webistan

از رضا تاکنون يازده کتاب و آلبوم منتشر شده است. وی موسس سايت آژانس خبری «وبستان» است. در سال ١٣٨٢ (٢٠٠٣) نمايشگاهی از عکس‌های وی به نام "درد مشترک" در پارک لوگزامبورگ پاريس به نمايش گذاشته شد.که با استقبالی کم نظير روبرو شد. از همان تاريخ "يک زمين يک خانواده" را در جهان به نمايش ‌گذاشته است.


آزادی مطبوعات در افغانستان


عکس از رضا دقتی- خنده و شوخی بچه‌های افغانی در ولايت نورستان - Copyright Reza/Webistan

هفت سال پس از سقوط طالبان، افغانستان امروز دارای بيش از ٣٠٠ نشريه، ١٤ روزنامه، ده‌ها شبکه راديو تلويزيونی و ٧ آژانس خبری است. در تاريخ معاصر افغانستان هيچگاه مردم تا اين اندازه به رسانه های آزاد ملی برای اطلاع رسانی دسترسی نداشته اند و در کشور هيچگاه اين تعداد رسانه و خبرنگار وجود نداشته است. اما به همين ميزان خشونت عليه مطبوعات نيز افزايش داشته است. از ماه جوزا ١٣٨٦ تا امروز از سوی گزارشگران بدون مرز بيش از بيست مورد تهاجم، ٢٣ مورد تهديد به مرگ ، ١٥ مورد دستگيری و ٤ مورد ربودن روزنامه‌نگاران شمارش شده است. ده‌ها روزنامه‌نگار نيز مجبور به استعفا و کناره‌گيری و يا خروج از کشور شده اند.
امروز مصونيت از مجازات آمران و عاملان قتل روزنامه‌نگاران غير قابل پذيرش است.عدم توان پليس و دستگاه قضايی برای يافتن قاتلان ذکيه ذکی سردبير راديو " صدای صلح" تعهدادت بين المللی دولت را در رعايت دولت قانونمند خدشه‌دار ساخته است. قتل اين زن شجاع روزنامه‌نگار موج تازه ای از خشونت عليه روزنامه‌نگاران زن را دامن زده است. در پی قتل وی تا امروز بيش از پانزده خبرنگار زن افغانی مورد تهديد و تهاجم قرار گرفته و به سکوت وادار شده اند.
در همين مدت طالبان سه خبرنگار و همکار مطبوعاتی را ربوده و به قتل رسانده‌اند. دفاتر و تاسيسات ده ها رسانه مورد حمله و تخريب قرار گرفته است.
در سال جاری بازداشت و زندانی کردن روزنامه‌نگاران افزايشی نگران کننده داشته است.از جمله می توان به مورد سيد پرويز کامبخش اشاره کرد که از تاريخ ٥ عقرب- آبان ١٣٨٦ در بازداشت بسر می برد. روزنامه‌نگار جهان نو و دانشجوی رشته روزنامه‌نگاری دانشگاه مزار شريف در تاريخ ٢ دلو- بهمن ماه ١٣٨٦ از سوی شعبه امنيت عامه دادگاه ابتدايی ولايت بلخ، به شکل غير علنی در ساعات غير اداری و بدون حضور وکيل مدافع به اتهام " اهانت به دين اسلام و پخش مقاله ای کفرآميز" به اعدام محکوم شد. تائيد شکنجه پرويز کامبخش بدست مقامات امنيتی از سوی طب عدلی و غير قانونی عمل کردن دادگاه ابتدايی ولايت بلخ، همه عدول از قوانين افغانستان و نشان از غير قانونی بودن دادگاه مزار شريف است. پرويز کامبخش در تاريخ پنجشنبه ٩ حمل ١٣٨٧ به زندان پل چرخی در حومه کابل انتقال يافت. از تاريخ ٢٩ ثور - ارديبهشت محکمۀ استيناف ( تجديد نظر ) وی در کابل آغاز به کار کرده است. از تاريخ ٢٦ جوزا محکمه استيناف (تجديد نظر) پرويز کامبخش به تعويق افتاده است.

پول فروش آلبوم گزارشگران بدون مرز صرف چه کارهايی می‌شود؟
سه بار در سال گزارشگران بدون مرز مجموعه‌ای از عکس‌های يک هنرمند و يا عکاس مشهور را منتشر می‌کند. بهای اين آلبوم ۹٠.۹ يورو است و در تمامی روزنامه فروشی‌ها به فروش می رسد. حاصل فروش اين آلبوم تماما به حساب گزارشگران بدون مرز ريخته می‌شود، و تامين کننده اصلی درآمد سازمان برای دفاع از آزادی مطبوعات و روزنامه‌نگاران در بند است.
با همکاری موسسات انتشاراتی و توزيع از جمله مرکز توزيع مطبوعات پاريس (NMPP) سنديکای ملی توزيع‌گران مطبوعات (SNDP)، اتحاديه مطبوعات (UNDP)، خانه مطبوعات، مغازه‌های زنجيره‌ای روله، اينتربروم، فانک و همکاران دواطلبی که به شکل مجانی آلبوم را توزيع می‌کنند. گزارشگران بدون مرز توانست در خرداد ماه سال جاری بيش از چهارهزار يورو به روزنامه‌نگاران آسيب ديده در طوفان نرگس بيرمانی و در ماه گذشته به بازگرداندن پيکر دو روزنامه‌نگار کشته شده در جنگ گرجستان ياری رساند.
گزارشگران بدون مرز هر ساله صدها بورس همياری را به روزنامه‌نگاران و يا مطبوعات آسيب ديده و يا برای توسعه پايدار آزادی بيان اهدا می‌کند. تامين هزينه کارزارهای اطلاع رسانی در جهان برای حساس کردن افکار عمومی به آزادی مطبوعات در جهان و يا برای آزادی يک روزنامه‌نگار زندانی و يا محکوم به اعدام شده از جمله از طريق فروش همين آلبوم تامين می‌شود.
بيش از ٦٠ درصد درآمد گزارشگران بدون مرز از طريق فروش اين آلبوم تامين می‌شود. خريد اين آلبوم کمک به حفظ استقلال گزارشگران در دفاع از آزادی بيان در جهان و همياری برای آزادی روزنامه نگاران زندانی است.

نمونه ای از کمک گزارشگران بدون مرز
در سال ١٣٨٥ هفته نامه مستقل کابل ويکلی به دليل کمداشت تبليغات مجبور به توقف کار خود شد. اين هفته نامه با کمک گزارشگران بدون مرز يونسکو انستيتو اوپن سوسياتی در ارديبهشت ماه ١٣٨٦ بازانتشار خود را با تيراژ ٥٠٠٠ نسخه از سر گرفت. اين نشريه در سال ١٣٨١ با کمک گزارشگران بدون مرز فعاليت خود را آعاز کرده بود.

[عکس‌های رضا دقتی در نشنال جئوگرافيک]
[مجموعه‌ای از عکس‌های پس از انقلاب]
[مجموعه «زنان: مبارزه و زيبايی»]


برای سفارش آلبوم
به اين آدرس ای ميل درخواست خود را ارسال کنيد publications@rsf.org
آلبوم و تعداد درخواست خود را مشخص کنيد
بهای پرداختی برای آلبوم وهزينه ارسال را محاسبه و به شما اطلاع می دهيم .
مبلغ درخواست شده را با چک (بانک های اروپايی و با يورو) به نام Reporters sans Frontières ويا از طريق
واريز کردن به شماره حساب بانکی گزارشگران بدون مرز
Crédit Cooperatif - Paris Courcelles - 80 rue de Courcelles - 75008 Paris Compte (IBAN) n° FR76 4255 9000 0121 0273 6020 488 - BIC : CCOPFRPP
مهلت دريافت آلبوم سه هفته است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'صد عکس از رضا دقتی برای آزادی مطبوعات، گزارشگران بدون مرز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016