شنبه 13 مهر 1387

اطلاعيه شورای هماهنگی منتخب سومين گردهمايی سراسری جمهوری خواهان دمکرات و لائيک ايران در بروکسل

سومين گردهمايی سراسری جنبش جمهوری خواهان دمکرات و لائيک ايران که از تاريخ ۱۹ تا ۲۱ سپتامبر در دانشگاه آزاد بروکسل برگزار شد، با موفقيت به کار خود پايان داد. همياری صميمانه، پربار و تحسين برانگيز جمعيت دفاع از جبهه جمهوری و دمکراسی در ايران- بلژيک که نقش بسيار موثری در امر تدارک عالی و چشمگير گردهمايی ۳ روزه ايفا کرد، بيش از هر چيز نشانگر اين واقعيت است که همکاری ميان بخش های گوناگون جامعه جمهوری خواه دمکرات و لائيک، تنها قدرت اثر بخشی اين جنبش را دوچندان نموده و اميد به تحرک سياسی را در فضای رخوت کنونی افزايش می دهد.
جنبش جمهوری خواهان دمکرات ولائيک ايران با هدف رويکرد بيرونی، گسترش همکاری با ديگر نيروهای جمهوری خواه، جلب حمايت بين المللی در دفاع از حقوق بشر، لائيسيته و انديشه جمهوری خواهی در ايران تصميم به برگزاری گردهمايی سراسری سوم خود در بروکسل گرفت. هم از اين رو برگزاری گردهمايی سوم را که بيش از همه بررسی دشواری ها و تجديد حيات جنبش جمهوری خواهان دمکرات و لائيک ايران را در دستور کار خود قرار داده بود، با مجموعه ای از ديدارهای سياسی با مجامع بلژيکی و اروپايی و برگزاری کنفرانسی بين المللی در زمينه حقوق بشر و لائيسيته در ايران همراه نمود که مورد توجه و استقبال افکار عمومی و رسانه های فارسی زبان قرار گرفت. مصاحبه ها و گزارشاتی که اغلب رسانه های بين المللی فارسی زبان و بسياری از تارنما های پربيننده از گردهمايی سوم و فعاليت های بين المللی جنبش در روزهای قبل از گردهمايی تهيه کرده و بازتاب دادند بيش از هرچيز نشانگر اهميت و تاثيرات سياسی اين گونه فعاليت ها است.
استقبال پاره ای از احزاب و شخصيت های اروپايی و بلژيکی و به ويژه حزب سبزها از تلاش جمهوری خواهان دمکرات و لائيک در برگزاری گردهمايی سه روزه در بروکسل و به ويژه کنفرانس دفاع از حقوق بشر و لائيسيته در ايران در ۱۹ سپتامبر که به دو زبان فرانسه و فارسی و با حضور شخصيت های سياسی، فرهنگی و دانشگاهی بلژيکی و ايرانی و بيش از ۱۵۰ نفر از علاقمندان برگزار شد، اهميت سياسی اين کنفرانس و گردهمايی را برجسته تر نمود. پيام احزاب اروپايی، گزارش ديدار با مقامات بلژيکی و همچنين گزارش کنفرانس روز اول به تفصيل از طريق رسانه ها بازتاب يافته است که برای اطلاع بيشتر می توان در آرشيو سايت ندای آزادی و ديگر سايت ها و رسانه های بين الملی فارسی زبان جستجو نمود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گزارش تفصيلی گردهمايی سراسری سوم در روزهای ۲۰ و ۲۱ سپتامبر نيز که مسئوليت تهيه و انتشار آن بر عهده هيئت رئيسه منتخب گردهمايی است به زودی در سايت ندای آزادی درج و در اختيار علاقمندان قرار خواهد گرفت. اما به صورت کوتاه می توان اشاره نمود که ۵ حزب پارلمانی اروپايی و ۸ جريان ايرانی برای اين گردهمايی پيام پشتيبانی ارسال نمودند و يا نمايندگان شان پيام های خود را قرائت نمودند. در ميان احزاب اروپايی حزب سبز بلژيک، حزب سوسياليست فرانسه، حزب سبز سوئد، سازمان جوانان حزب سوسيال دمکرات سوئد، حزب چپ سوئد و در ميان احزاب ايرانی سازمان های جبهه ملی ايران در خارج از کشور، اتحاد جمهوری خواهان ايران، مجامع اسلامی ايرانيان، اتحاد فدائيان خلق ايران، سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)، شورای موقت سوسياليست های ايران، حزب دمکرات کردستان، جمعيت دفاع از جبهه جمهوری و دمکراسی- بلژيک برای اين گردهمايی پيام فرستادند.
گردهمايی روز ۲۰ سپتامبر با سخنرانی رضا مرزبان رسما افتتاح شد که در آن وی بر ضرورت ادامه اين حرکت تاکيد ورزيد. سپس با تصويب آئين نامه، دستور جلسه پيشنهادی و برگزاری انتخابات، هيئت ريسه موقت جای خود را به هيئت ريسه ۵ نفره منتخب گردهمايی سپرد. در پی آن مهرداد درويش پور از سوی شورای هماهنگی گزارش کوتاهی از فعاليت ها و دشواری های پيش رو از گردهمايی دوم تا کنون را ارائه داد. از آن جا که شورای هماهنگی پيشتر گزارشی از فعاليت دو ساله خود تا نشست مشورتی هانور در ماه می ۲۰۰۸ را منتشر ساخته بود گزارش کوتاه ارائه شده در گردهمايی، به فعاليت های پس از نشست مشورتی هانور اختصاص يافت. در اين گزارش تاکيد شد که شورای هماهنگی و همراهان جنبش از نشست مشورتی هانوور در ماه می ۲۰۰۸ به اين سو به جز چند تحرک سياسی بيرونی در زمينه انتخابات مجلس شورای اسلامی، مبانی و چگونگی تقويت صدای سوم و پاره ای فعاليت های حقوق بشری، فعاليت اصلی خود را در اين چند ماه به تدارک گردهمايی سوم اختصاص دادند. تشکيل کميسيون ها و گروه های کار تدوين پيش نويس بيانيه سياسی، کميسيون اصلاح سند ساختار، کميسيون تدوين طرح پروژه سياسی و راهنمای عمل، براه انداختن موقت سايت ندای آزادی، برگزاری چند کنفرانس های پالتاکی برای رايزنی و تدارک نشست و بالاخره سازمان دهی گردهمايی سه روزه در بروکسل از اهم فعاليت های شورا و ديگر همراهان در اين دوره بوده است.
گردهمايی در فضايی دوستانه، به بررسی گزارش و فعاليت های شورای هماهنگی و نواقص آن و دشواری ها ومعايب جنبش از گردهمايی های پيشين به اين سو پرداخت. در پی آن شهرام قنبری از کميسيون طرح بيانيه سياسی، عباس عاقلی زاده و بهمن امينی از کميسيون ساختار و شيدان وثيق از کميسيون پروژه عمل نتايج کار کميسيون ها را گزارش دادند. در مورد پيش نويس بيانيه سياسی پيشنهادی، طرح های پيشنهادی برای اصلاح سند ساختار و طرح پروژه عمل بحث و گفتگو صورت گرفت. در پايان روز نخست ۳ کميسيون برای تکميل اين ۳ طرح تشکيل شد. در روز آخر بر اساس پيشنهادهای ارائه شده، طرح ها و متون تکميل شده در کميسيون های منتخب گردهمايی، به بحث گذاشته شد و پس از به رای گذاشتن، به تصويب رسيد. کليه اين اسناد به زودی انتشار خواهند يافت.
از جمله در بيانيه سياسی مصوب گردهمايی ضمن پافشاری بر خواست استقرار نظام جمهوری "برآمده از رأی آزاد و همگانی شهروندان و متجلی در مجلس منتخب مردم" و "جدائی دين و مسلک (ايده ئولوژی) از دولت و قدرت سياسی، برقراری عدالت اجتماعی و آزاديهای بنيادين، رعايت حقوق بشر و پاسداری از استقلال و يکپارچگی کشور" آمده است "که نوع نظام آينده و قانون اساسی آنرا مجلس موسسان منتخب همه مردم تعيين خواهد کرد". همچنين گردهمايی بروکسل با تصويب سه سند بيانيه سياسی، اصلاح ساختار و پروژه عمل، ضمن تائيد مصوبات پيشين در زمينه اصلاح ناپذيری جمهوری اسلامی و ضرورت د فاع از صدای سوم در نفی جمهوری اسلامی ايران و همچنين در رد حمله نظامی به ايران، با تاکيد بيشتر بر دمکراسی، لائيسيته و حقوق برابر شهروندی و مبارزه بر عليه تبعيض قومی و جنسيتی، گسترش فعاليت های جنبشی و همکاری های حقوق بشری با ديگر جمهوری خواهان، رويکرد بيشتر به جنبش های اجتماعی در داخل کشور و تمرکز زدايی بيشتر در ساختار، دور جديدی از فعاليت را برای تقويت صدای سوم پيش روی خود قرار داد. در زمينه سهميه بندی ۵۰ درصدی زنان نيز، گردهمايی ضمن تاکيد بر تلاش در راه تامين اين مشارکت به عنوان هدف جنبش، تغييراتی را در سند ساختار برای منطبق ساختن آن با شرايط کنونی وارد نمود. گردهمايی در پايان با انتخاب شورای هماهنگی ۵ نفره که می بايست با نمايندگان واحدهای محلی تکميل شوند به کار خود پايان داد. ترکيب شورای هماهنگی جديد به ترتيب آراء عبارتند از مهرداد درويش پور، کيومرث صابغی، فردوس مير آبادی، اصغر اسلامی و مريم يوسفی،
هزينه های مالی گردهمايی ۳ روزه در بروکسل با ياری همراهان تامين شده است که در زير گزارش مالی آن آمده است.

مخارج گردهمايی سه روزه در بروکسل سپتامبر ۲۰۰۸

در پايان ضمن قدر دانی فراوان از جمعيت جبهه جمهوری و دمکراسی در ايران- بلژيک و کليه همراهان و علاقه مندانی که با کمک های خود به برگزاری درخور توجه اين برنامه ياری رساندند، از کليه احزاب و شخصيت های اروپايی و ايرانی که با ديدارهای سياسی، ارسال پيام و يا سخنرانی به هر چه پر بارتر شدن گردهمايی ۳ روزه افزودند تشکر می کنيم. همچنين از کليه گزارشگران و رسانه های فارسی زبان و تارنماهای اينترنتی که فعاليت های مربوط به گردهمايی ۳ روزه در بروکسل را تحت پوشش خبری خود قرار دادند صميمانه سپاسگزاريم.

شورای هماهنگی منتخب سومين گردهمايی سراسری جمهوری خواهان دمکرات و لائيک ايران در بروکسل ۳ اکتبر ۲۰۰۸

Copyright: gooya.com 2016