Click for Amazing Phone Card








چهارشنبه 4 خرداد 1384

رئيس‌‏جمهوري: اگر معين در انتخابات شركت نكند اشتباه بزرگ استراتژيك كرده ‌‏است، ايلنا


تهران- خبرگزاري كار ايران

رئيس جمهوري گفت: آقاي معين حتماً در انتخابات شركت مي‌‏كنند و هيچ‌‏كس حق ندارد كاري كند كه انتخابات دچار چون و چرا شود.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، سيد محمد خاتمي در جمع خبرنگاران افزود: ايشان خداي نكرده اگر در انتخابات شركت نكنند، اشتباه بزرگ استراتژيك كرده‌‏اند.
رئيس‌‏جمهوري همچنين در پاسخ به سوالي در خصوص اكبر گنجي، گفت: بخش‌‏هاي رسانه‌‏اي ما بسيار رشد كرده‌‏اند البته مشكلاتي داشته‌‏اند و رنج‌‏هايي هم كشيده‌‏اند اما بنده با زنداني كردن افراد مخالفم مگر اينكه موازين قانوني صد در صد رعايت شود البته اگر خطايي هم هست، بايد عفو صورت گيرد.
وي تصريح كرد: مواضع بسيار روشن و دلگرم‌‏كننده حضرت آقاي شاهرودي ما را به وضع بسيار بهتري اميدوار مي‌‏كند و به هر حال با تسلط آقاي شاهرودي در قوه قضاييه، تحولات نظري بسيار خوبي ايجاد شده است كه بايد به پياده شدن آن كمك كنيم تا همان طور كه ايشان گفته‌‏اند هيچ كس بناحق و برخلاف موازين قانوني، انساني و اسلامي مورد مواخذه قرار نگيرد و به اتهامات واهي آبروي افراد نرود كه متاسفانه در كشور ما اين موارد زياد اتفاق افتاده است.
رئيس‌‏جمهوري با بيان اينكه من دلم مي‌‏خواهد همه زندانيان آزاد شوند، گفت: در مورد آقاي گنجي با دوستان خود صحبت كرده‌‏ايم و با توجه به اينكه به حق يا ناحق -كه معتقدم ايشان مستحق اين وضع نبود- در زندان بود، اكنون با گذر اين مدت راه‌‏هايي وجود دارد كه طبق موازين قانوني وي آزاد شود كه اميدواريم آقاي شاهرودي از اين وضع استفاده كنند.
وي با بيان اينكه اگر واقعاً نياز باشد كه گنجي در بيرون باشد، اكنون تخلف صورت مي‌‏گيرد، گفت: روش من هميشه اين بود كه با حضرت آقاي شاهرودي كه تفاهم نظر هم داريم، بحث و مبادله بكنم و بنا بر هياهو نبوده است و موارد متعددي بوده كه تلاش كرده‌‏ايم با آرامش حل شود كه در برخي جاها موثر بود اما خيلي‌‏ها هم موثر نبوده است.
رئيس‌‏جمهور در خصوص كانديداتوري كروبي، گفت: من عضو مجمع روحانيون مبارز بودم اما بعد از رياست‌‏جمهوري كمتر در جلسات مجمع شركت كرده‌‏ام، به خصوص در اين مساله به عنوان رئيس‌‏جمهور كه بايد بي طرف باشد، حق طرفداري يا دخالت در اين كارها را ندارم اما مواردي كه مورد نظرم هست را گفته‌‏ام و مي‌‏گويم و انتخاب مردم هرچه باشد، مورد قبول ماست.
رئيس‌‏جمهوري در خصوص سفر آينده خود به كويت براي تعيين مرز فلات قاره، گفت: من علاقه‌‏مندم كه به اين كشور سفر كنم و به وزير محترم امور خارجه هم گفته‌‏ام كه قصد دارم بروم اما هنوز برنامه‌‏ريزي نكرده‌‏اند.
خاتمي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چرا در بيانيه انتخابات خود از نيروهاي مسلح خواسته‌‏ايد كه در انتخابات دخالت نكنند، چه الزامي به اين هشدار بود، گفت: من به مسوولان دولتي هم گفته‌‏ام كه از امكانات دولتي استفاده نكنند.
وي افزود: هر كس تخلف كند، پيگيري مي‌‏شود و يك هيات سه نفره هم تشكيل شده است كه آقاي شاهرودي لطف كردند و نماينده خود را معرفي كردند.
خاتمي تصريح كرد: نماينده قوه قضاييه وزير كشور و وزير اطلاعات كميته‌‏اي را به منظور نظارت عالي در انتخابات تشكيل داده‌‏اند كه هر كس تخلف كند، به قوه قضاييه تحويل داده خواهد شد.
رئيس‌‏جمهوري در خصوص دستگيري يك لنج اماراتي در آب‌‏هاي ايران، گفت: از اين اتفاقات متاسفانه زياد پيش مي‌‏آيد چه لنج‌‏هاي ما كه توقيف مي‌‏شوند و چه لنج‌‏هاي كشورهاي همسايه، اما اينها نبايد منشاء اختلاف ميان دو كشور شود بلكه بايد سوءتفاهمات رفع شود.
خاتمي در پاسخ به سوالي در خصوص اظهارات هاشمي رفسنجاني مبني بر اينكه قتل‌‏هاي زنجيره‌‏اي مربوط به دولت اصلاحات است و اين دولت بايدپاسخ‌‏گوي آن باشد، گفت: مهم اين است كه دولت خاتمي با تمام شجاعت توانست اين غده كثيفي را كه در يك بخش امنيت كشور بوده، قطع كند و امروز وزارت اطلاعات به عنوان، نظيف‌‏ترين، پاك‌‏ترين و هوشيارترين ارگان اطلاعاتي جهان شناخته مي‌‏شود.
وي افزود: امروز وزارت اطلاعات ما با نيروهاي فداكار، با تجربه، تحصيل‌‏كرده و با كمال هوشياري از منافع كشور و براي اولين بار در يك حكومت از حقوق مردم دفاع مي‌‏كند و هم اجازه نفوذ جريانات منحرف را نمي‌‏دهد.
خاتمي تصريح كرد: بسياري از فعاليت‌‏هاي اقتصادي در وزارت اطلاعات وجود داشت كه خوشبختانه دولت خاتمي آن را تصفيه كرد و آن را به وزارت‌‏خانه پرافتخار جمهوري اسلامي درآورد.
وي افزود: البته كشور نياز به امنيت، سازندگي و پيشرفت دارد و اميدواريم هر رئيس‌‏جمهوري كه تشريف مي آورد، بتواند با استفاده از تجربه، سابقه، قدرت تصميم‌‏گيري و اعتقادي كه به مردم دارد، بتواند آزادي، پيشرفت، توسعه، روابط خوب خارجي و دفاع از منافع جمهوري اسلامي را با موفقيت پيش ببرد.
رئيس جمهوري در پاسخ به خبرنگاري كه از او در مورد تعريف اصول‌‏گراي اصلاح‌‏طلب سوال كرده بود، گفت: من اين اصطلاحات را خيلي بلد نيستم، بايد هم اصلاحات را تعريف كرد و هم اصول گرايي را، بعد هم ديد كه كجا با هم مي سازند و كجا با هم نمي‌‏سازند.
وي افزود: معتقدم اصول‌‏گرايي دفاع از اصولي است كه در انقلاب تجلي يافته و در قانون اساسي آمده است و اصلاحات، اصلاح روش‌‏ها براي رسيدن به اين اصول است و من خودم را معتقد به اصول انقلاب مي‌‏دانم كه در رأس آنها استقرار نظام مردم‌‏سالاري بر پايه ارزش‌‏هاي ديني است چرا كه مردم‌‏سالاري در دنياي امروز گريزناپذير است و چه به نام دين و چه غير آن، مخالفت كردن با مردم سالاري جلوي آن را نخواهد گرفت.
وي افزود: اگر بتوانيم بينشي از دين داشته باشيم كه با مردم‌‏سالاري سازگار باشد، موفق هستيم.
خاتمي در خصوص مذاكره با آمريكا، گفت: آمريكا حتي حاضر نشده است كه جمهوري اسلامي را به عنوان يك واقعيت بپذيرد و با اطلاعات غلطي كه دريافت مي‌‏كند، تصميم مي‌‏گيرد.
وي افزود: متاسفانه هر جا كه قدرت باشد و تدبير و فكر نباشد، فاجعه ايجاد مي‌‏شود چنانكه در عراق شد و بهانه وجود سلاح كشتار جمعي باعث فاجعه‌‏اي شد كه امروز مي‌‏بينيم.
رئيس‌‏جمهوري تصريح كرد: با چه كسي تعامل كنيم، با كسي كه مي‌‏گويد شما نبايد باشيد، آنها اول بايد قبول كنند كه واقعيت ايران وجود دارد، طرفشان احترام دارد و به آن جفا كرده‌‏اند، بعد مي‌‏توان گفت و گو كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: آمريكا از خيلي وقت پيش مي‌‏خواست پرونده هسته‌‏اي ما را به شوراي امنيت ببرد الان هم فشارهاي زيادي وارد مي‌‏كند اما اميدواريم اروپا به عنوان يك نيروي مستقل بتواند به نفع صلح جهاني تصميم بگيرد.
رئيس‌‏جمهوري در پاسخ به اين سوال كه آيا غير از هشت نفر تاييد شده براي رياست جمهوري، افراد ديگر قابليت تاييد صلاحيت شدن را داشتند، گفت: فكر مي‌‏كنم كما بيش همه مي‌‏توانند نمايندگان سلايق خود را در اين جمع پيدا كنند اما معتقدم باز هم مي‌‏شد كه گسترده‌‏تر از اين عمل شود.
خاتمي در پاسخ به اين سوال كه چرا شما به رهبري براي دخالت در مورد بررسي صلاحيت‌‏ها نامه ننوشتيد، گفت: اعتقاد نداريم كه بلافاصله بايد رهبري را وارد هر قضيه‌‏اي كرد و خوشبختانه قبل از اينكه آقاي حداد نامه بنويسند، ايشان به اين نتيجه رسيده بودند كه بايد اين مساله پيگيري شود و غير از آقاي حداد عادل هم افراد ديگري به ايشان مراجعه كردند و نظراتشان را گفتند.
وي، در مورد ردصلاحيت خانم‌‏ها، گفت: من اگر خودم بودم مي‌‏گفتم خانم‌‏ها مي‌‏توانند رئيس‌‏جمهور شوند اما ان شاء الله مراجع و علما به اين نتيجه برسند كه زنان همه چيز از جمله رئيس‌‏جمهور هم مي‌‏توانند باشند.
رئيس جمهوري در مورد نامه كروبي به هاشمي رفسنجاني بدون اظهار نظر مستقيم، گفت: فقط از نامزدها مي‌‏خواهم كه براي پرشور شدن انتخابات به جنبه‌‏هاي مثبت خود و برنامه‌‏هايشان تكيه كنند اما اجازه ندارم در اين مورد اظهارنظر كنم.
وي، در پاسخ به سوال مبني بر اينكه آيا شما به كسي كه وزير شما بوده است، توصيه مي‌‏كنيد كه در انتخابات شركت كنند، گفت: اگر ايشان تشخيص داده‌‏اند كه بيايند و طرفدار هم دارند، بايد شركت كنند اما آنچه تعيين كننده است، راي نهايي مردم است و اميدوارم آنچه خير و صلاح كشور است، تحقق يابد.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا از رئيس‌‏جمهور شدن خود پشيمان هستيد، گفت: مهم اين است كه انسان بايد از هر موقعيتي درس‌‏هاي خوبي بياموزد.
خاتمي در مورد كار آينده خود نيز گفت: گفت‌‏وگوي تمدن‌‏ها را هم در سطح داخلي و هم در سطح بين‌‏المللي پيگيري خواهم كرد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23194

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رئيس‌‏جمهوري: اگر معين در انتخابات شركت نكند اشتباه بزرگ استراتژيك كرده ‌‏است، ايلنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005