Click for Amazing Phone Card








چهارشنبه 1 تیر 1384

رييس جمهور: آنان که مي‌‏پندارند تحولات اجتماعي يک شبه به دست مي‌‏آيد، از سرشت جامعه بشري آگاه نيستند، ايلنا

* مردم مي‌‏توانند با روش‌‏هاي دموكراتيك قدرت را جابه‌‏جا كنند
* اگر دولت هيچ دستاوردي جز پرسش مهر نداشته باشد، از كارم راضي هستم
* آنان كه به نام خدا و ملت خشونت مي‌‏كنند، بدترين ماترياليست‌‏ها هستند

تهران- خبرگزاري كار ايران

رييس جمهور گفت: من در طول دولتم مي‌‏خواستم اقدامات زيادي انجام دهم، هر چند ناموفق‌‏ نيز بوده‌‏ام؛ اما اگر در دولت هيچ دستاوردي به جز پرسش مهر نداشته باشم، مي‌‏توانم از كار خود راضي باشم.

به گزارش خبرنگار ايلنا, سيدمحمد خاتمي، رييس جمهور، در كنگره سراسري پرسش مهر 5، گفت: حضور در جمع شما دانش‌‏آموزان و اميدهاي آينده سرفراز ايران بزرگ، برايم بسيار لذت‌‏بخش است و لذت‌ ‏مضاعف من از اين است كه آنچه كه 8 سال پيش كاشته‌‏ام امروز به صورت درختي تنومند درآمده و دولت آينده نيز ناچار به ادامه آن است.
خاتمي، با اشاره به اين‌‏كه هر چند در بخش‌‏هايي نتوانستيم آنچه را مي‌‏خواستيم به دست آوريم, گفت: آنان كه مي‌‏پندارند تحولات اجتماعي يك شبه به دست مي‌‏آيد، از سرشت جامعه بشري آگاه نيستند ؛ زيرا تحول، نيازمند صبوري, عقل و پرداخت هزينه است.
وي خاطرنشان كرد: در آخرين ديداري كه در اين مقام با شما دانش‌‏آموزان دارم، مي‌‏خواهم از طريق شما با ميليون‌‏ها دانش‌‏آموز جوان و نوجوان صحبت كنم و انگيزه خود از طرح پرسش مهر و دغدغه‌‏هايم را بيان كنم.
رييس جمهور افزود: در سوال‌‏هاي پرسش مهر تلاش كرده‌‏ام كه نمونه و الگويي از آنچه در ذهن دارم و در جامعه ما وجود دارد، مطرح كنم.
وي، با اشاره به اينكه دغدغه‌‏هاي خود را در قالب پرسش مهر مطرح كرده‌‏ام، افزود: افتخار مي‌‏كنم كه اين دغدغه‌‏ها, دغدغه‌‏هاي ملت ما به ويژه نسل با فرهنگ است و رفع اين دغدغه‌‏ها به راحتي ممكن نيست و موانع زيادي در اين زمينه پيشروي ما قرار دارد.
رييس جمهور، با اشاره به قرار داشتن در ايام انتخابات، گفت: در روزهاي انتخابات شاهد بداخلاقي‌‏ها, سم‌‏پاشي‌‏ها و تخريب‌‏هاي فراواني بوديم كه هيچ يك با معيارهاي انساني و اخلاقي سازگار نبود و اين تخريب‌‏ها اثرات خود را در انتخابات به جاي گذاشت.
وي خاطرنشان كرد: اميدوارم شما دانش‌‏آموزان با هوشياري و بيداري در روز جمعه به اين فضاي ناسالم پاسخ دهيد و در ادامه راه، به انتخاب درست و با شكوه دست بزنيد.
خاتمي، با اشاره به انتخابات رياست جمهوري سال 76 گفت: بنده معتقدم 8 سال پيش امواج تخريبي ايجاد شد و همه نسبت‌‏هايي كه مي‌‏شد به يك انسان به داد كه به زور نيز در صحنه آمده بود، نسبت دادند و مجلس‌‏ها و اعلاميه و شب‌‏نامه‌‏ها امواجي سنگين‌‏تر از آنچه امروز است، پديد آورد.
وي تصريح كرد: من بعضي تنگناهاي سال‌‏هاي پيش را كشف كرده‌‏ام و مي‌‏دانم چه كساني چنين اقداماتي كرده‌‏اند؛ اما براي تلخ نشدن كام مردم آنها را بيان نمي‌‏كنم و تبار بد اخلاقي‌‏هاي امروز نيز به آنها مي‌‏رسد.
خاتمي افزود: در ميان اين امواج سهمگين ملت ايران دو مرتبه چنان طوفاني آفريد كه همه اين دسيسه‌‏ها و بداخلاقي‌‏ها در هم پيچيد و طوفان انتخابات مردم، تعيين كننده بود.
رييس جمهور, با تاكيد بر اينكه با طرح پرسش مهر دغدغه‌‏ها در نسل جوان برانگيخته شده است، گفت: دين يكي از دغدغه‌‏هاي من است, من دين را با سابقه‌‏ترين نهاد بشري مي‌‏بينم و هيچ تمدني وجود ندارد كه متاثر از دين نباشد و علي‌‏رغم همه طوفان‌‏ها همچنان در متن حيات بشري مانده است.
وي، با اشاره به لزوم نوگرايي در اداره جامعه، گفت: نهاد جهان ناآرام است؛ نمي‌‏توان انسان بود و اصل تغيير و تحول جهان را ديد و در زندگي انسان قايل به نوگرايي و نو شدن نبود.
رييس جمهور خاطرنشان كرد: در روزگار ما مساله مردمسالاري به عنوان خواسته بدون ترديد همه جوامع بشري از پيشرفته‌‏ترين تا عقب مانده‌‏ترين مطرح است و تقدير الهي بر مردمسالاري است.
خاتمي افزود: نوگرايي ايجاب مي‌‏كند كه نسبت دين با زندگي نو شود و مسايلي كه در زندگي انسان ايجاد مي‌‏شود، فكر نو مي‌‏خواهد هر چند دين خدا و بنياد دين، ثابت است؛ اما بايد ديدي نو نسبت به آن داشت.
وي گفت: دغدغه من اين بوده كه عده‌‏اي براي حفظ دين، پيشرفت و هر موضوع جديدي را نفي مي‌‏كردند و كساني كه دين را نفي مي‌‏كردند تا به پيشرفت دست يابند و نقش سازگاري دين با امر پيشرفت و ترقي در پرسش مهر مطرح شد.
خاتمي، اصلاح‌‏طلبي را نوعي نوگرايي و پيشرفت خواهي دانست و خاطرنشان كرد: ما بايد دائماً انگيزه‌‏هاي خود را اصلاح كنيم تا متناسب با تحولات باشد و شرايط اجتماعي را اصلاح كند.
رييس جمهور افزود: مهمترين مطالبه ما در يك قرن گذشته, در صنعت ملي شدن نفت, مشروطه و انقلاب، آزادي, استقلال و پيشرفت بوده و اين خواسته ثابت و انكارناپذير ملت بود.
وي افزود: زماني در روز 22 بهمن در يكي از سخنراني‌‏هاي خود استقلال, آزادي و پيشرفت را سرخواسته اصلي مردم مطرح كردم و كساني كه مروج دين خشونت طلب و طالباني هستند و بر نام اسلام نفرت و بازماندگي را تزريق مي‌‏كنند به من اين نسبت را دادند كه شعارهاي انقلاب را تحريف مي‌‏كنم و به جاي جمهوري اسلامي واژه پيشرفت را مي‌‏گذارم.
وي افزود: من همانجا مطرح كردم كه اوج اين سه خواسته در انقلاب اسلامي محقق شد و عظمت انقلاب اسلامي در اين بود كه دين را با پيشرفت همسو كرد.
رييس جمهور خاطرنشان كرد: كساني كه به نام جمهوري اسلامي يا دين با آزادي، استقلال و پيشرفت مردم مخالفت كنند؛ نسبت و آشنايي با انقلاب و خواست مردم ندارند و مردم ما، اين سه را بر پايه دين مي‌‏خواهند.
خاتمي در خصوص رابطه با غرب گفت: هر چند غرب با فاشيسم و نازيسم مبارزه كرد؛ اما امروز همان غرب مروج فاشيسم و نازيسم در عرصه‌‏هاي بين‌‏المللي است.
وي گفت: يهود ستيزي پديده‌‏اي غربي است و ما مسلمانان توانستيم زندگي مسالمت‌‏آميزي با اديان ديگر داشته باشيم, تعصبات مذهبي, دشمن ستيزي، متعلق به غربي‌‏ها است و امروز 4 ميليون فلسطيني از خانه‌‏هاي خود آواره شده‌‏اند.
خاتمي، با تاكيد بر اينكه نمي‌‏توانيم از موضوع عدالت فارغ باشيم, افزود: من تبديل خشونت‌‏ به مهر و سوء تفاهم به تفاهم را با گفت و گوي تمدن‌‏ها مطرح كردم.
رييس جمهور گفت: دو نوع ديدگاه به غرب عامل بدبختي ما است؛ يك نگاه, ديدگاه خودباختگي و شيفتگي و ديگري ديد كينه‌‏ و نفرت نسبت به عزت و نديدن واقعيات غرب و نقص‌‏هاي خودمان، است.
وي افزود: با اين كينه‌‏ها نمي‌‏توان در اين دنيا شاهد صلح باشيم و اولين گام رو برو شدن با واقعيات است, غرب فرهنگي و اجتماعي كارهاي بزرگي انجام داد؛ اما غرب سياسي، مشكلات فراواني ايجاد كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خاتمي، با اشاره به بيان اهداف خود از طرح پرسش مهر، خاطرنشان كرد: با توجه به نقش بنيادين تفكر همواره مي‌‏خواستم مساله پرسشگري را به عنوان يك فرصت مناسب براي شما مطرح كنم و مي‌‏دانم تفكر با پرسش آغاز شده و با پاسخ به آن، به پايان مي‌‏رسد.
رييس جمهور گفت: موتور محركات اجتماعي پرسش و پاسخ است و نظامي كه زمينه پرسشگري را از بين ببرد دچار مرگ مي‌‏شود.
وي تصريح كرد: ايجاد يك رابطه معنوي ميان رييس جمهور و جامعه، از اهداف ديگر در طرح پرسش مهر بوده است و كه رابطه صميمي نه فريبكارانه با مردم داشته باشند و رابطه‌‏اي كه مردم احساس كنند، آنها صاحب قدرت هستند.
خاتمي افزود: خدا را سپاسگزارم در حالي كه سمت خود را ترك مي‌‏كنم كه امروز قدرت امري زميني برآمده از مردم و مسوول در برابر مردم است و مي‌‏توان با روش‌‏هاي دموكراتيك قدرت را جابجا كنند.
وي گفت: امروز شما ديديد كه در شعارهاي نامزدهاي رياست جمهوري مسائلي مطرح شد كه در گذشته بيان آن كفر بود و بيان كنندگان آن مورد انواع اتهامات قرار مي‌‏گرفتند.
وي، با اشاره به كتاب پرسش مهر افزود: اين يك مجموعه مفيد است كه افرادي كه مي‌‏خواهند حكومت كنند از اين طريق با خواسته و افكار جوانانشان آشنا شوند و همزبان شدن مسوولان با مردم به ويژه نسل جوان امري ضروري، است.
وي، با اشاره به راي مردم از دو انتخاب رياست جمهوري 8 و 4 سال پيش افزود: مردم اين دو بار با آمدن پاي صندوق‌‏هاي راي حماسه آفريدند و نه به من، بلكه به افكار و دغدغه‌‏هايم راي مثبت دادند و اين نشان‌‏دهنده همزباني با ملت است.
خاتمي گفت: هيچ‌‏گاه در عرض يك يا دو روز نمي‌‏توان مسائل اقتصادي و اجتماعي را رفع كرده و بهبود بخشيد؛ زيرا حل اين مسائل احتياج به زمان دارد و بايد بيشتر اقتصادي كشور را محكم كرد.
رييس جمهور افزود: اگر بازسازي درستي صورت گيرد، عدالت ايجاد مي‌‏شود، بنابراين بايد سرمايه‌‏گذاري فرهنگي, اقتصادي گسترش يابد.
وي گفت: همزباني مسوولان و جامعه و اهل فكر و فرهنگ معجزه مي‌‏آفريند.
وي گفت: آنان كه به نام خدا و ملت خشونت مي‌‏كنند، بدترين ماترياليسم‌‏ها هستند و فكر مي‌‏كنند كه با زور چماق مي‌‏توانند كار كنند و به عوامل معنوي و نرم‌‏افزاري معتقد نيستند.
وي تصريح كرد: دين ما دين مهرباني است و جامعه ما جامعه‌‏اي است كه در آن مي‌‏توان در كنار يكديگر پيش رويم هر چند بايد ظواهر متناسب با اسلام باشد ؛ اما با چه برنامه و شيوه‌‏اي.
خاتمي افزود: هر چند من ديگر به عنوان رييس جمهور در مقابل شما قرار نگيرم، اما ربطه‌‏ام با اهل فكر و انديشه هيچگاه قطع نخواهد شد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/25012

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رييس جمهور: آنان که مي‌‏پندارند تحولات اجتماعي يک شبه به دست مي‌‏آيد، از سرشت جامعه بشري آگاه نيستند، ايلنا' لينک داده اند.
خبرنامه گويا از هيچ نامزد انتخاباتي حمايت نمي کند. همه نامزدان مي توانند در اين صفحه تبليغ کنند. براي درج آگهي با اي ميل advertisement @ gooya.com تماس بگيريد.

Copyright: gooya.com 2005