جمعه 11 آذر 1384

عضو سابق كميته‌ فدراسيون‌هاي ملي فيفا: دخالت‌هاي دولتي در فدراسيون فوتبال برابر است با تعليق عضويت در فيفا، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ورزشي - فوتبال

عضو سابق كميته‌ي فدراسيون‌هاي ملي فيفا گفت: دخالت سازمان ورزش در امور اجرايي فدراسيون‌ها، عضويت آن فدراسيون را در مجامع بين‌المللي با خطر روبرو مي‌سازد.

محمد مهدي خبيري در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: در تعريف بين‌المللي فدراسيون‌ها جز (NGO)ها بوده و دولتي نيستند اما بايد در امر ورزش با دولت همراهي كنند و نمي‌توانند نقش جزيره‌اي مستقل را براي خود ايفا كنند.

وي افزود: البته اين همراهي به معناي تعامل و نه دخالت است. به عنوان نمونه طبق اساسنامه‌ي فيفا، فدراسيون‌هاي ملي، نهادهايي غير دولتي هستند كه بايد بر مبناي انتخابات تشكيل و فعاليت‌هاي اجرايي را انجام دهند.

خبيري خاطر نشان كرد: در صورتي كه دولت و سازمان ورزش يك كشور به عنوان نهادي دولتي در امور فدراسيون‌ فوتبال دخالت كنند و آن فدراسيون نيز بر اثر اين كشمكش‌ها به فيفا شكايت كند در آن صورت عضويتش در فيفا به حالت تعليق درمي‌آيد و اين اتفاقي است كه طي سال‌هاي گذشته براي فدراسيون‌هاي فوتبال كشورهايي چون بنگلادش، تركمنستان، لبنان، نپال و يمن رخ داده است.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران تصريح كرد: بعضي مواقع رييس فدراسيون دستورات سازمان تربيت بدني را قبول مي‌كند و ممكن است زماني نيز در مقابل آن ايستادگي كند، در چنين شرايطي سازمان تربيت بدني و كميته‌ي ملي المپيك حق دخالت بيشتر را نداشته و در صورت تداوم دخالت‌ها، فدراسيون فوتبال مي‌تواند به فيفا شكايت كند.

وي در مورد تشكيل كميته‌هاي تخصصي با حضور نمايندگاني از سازمان تربيت بدني و فدراسيون‌ها براي هماهنگي نيز به ايسنا گفت: چنين امري منوط به تاييد فدراسيون است، چرا كه در كشورهاي پيشرفته چنين اجازه‌اي به سازمان ورزش داده نمي‌شود و فدراسيون در تمامي موارد مسوول است اما در كشورهاي عقب مانده فدراسيون‌ها به دليل نياز به پول دولت، از موضع‌شان كوتاه مي‌آيند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خبيري در ادامه با اشاره به اين كه ناآشنايي مسوولان سازمان تربيت بدني با مقررات بين‌المللي، براي ورزش كشور زيانبار خواهد بود تاكيد كرد: در دوران رياست مهرعليزاده بر سازمان تربيت بدني اساسنامه‌ي فدراسيون‌ها كه در آن بر عزل و قبول استعفاي روساي فدراسيون‌ها از طرف سازمان تاكيد شده بود،‌ در اختيار فيفا قرار گرفت كه همين موضوع حساسيت‌هاي فوق‌العاده‌اي را ايجاد كرد. البته كميته‌ي ايراني در فيفا با تلاش بسيار اين موضوع را برطرف كرد اما در نهايت ضرر آن را با از دست دادن ميزباني جام جهاني فوتسال پرداخت كرديم و اين مسابقات از ايران به چين تايپه منتقل شد.

كارشناس سابق كنفدراسيون فوتبال آسيا تاكيد كرد: رييس سازمان تربيت بدني بايد اساسنامه‌ي فدراسيون‌ها را مورد مطالعه قرار دهد و برخي نكات را نيز سوال كند چرا كه به عنوان نمونه اساسنامه‌ي فيفا بسيار فني نوشته شده است و بايد به آن دقت كرد.

خبيري در پايان با اشاره به حضور تيم ملي كشورمان در جام جهاني گفت: البته مساله‌اي تيم ايران را تهديد نمي‌كند اما در هر صورت هر گونه اختلافي ميان سازمان تربيت بدني و فدراسيون كه با واكنش فيفا روبرو شود تنش‌زا خواهد بود و مي‌تواند براي مدتي عضويت فدراسيون فوتبال، در فيفا را به حالت تعليق درآورد.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27692

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عضو سابق كميته‌ فدراسيون‌هاي ملي فيفا: دخالت‌هاي دولتي در فدراسيون فوتبال برابر است با تعليق عضويت در فيفا، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016