چهارشنبه 16 آذر 1384

زنده و پرشور مثل لايپزيك، "شهر قهرمانان" مهياى قرعه كشى دور پايانى جام جهانى فوتبال است، شرق

وصال روحانى: چشم هاى جهانيان يك بار ديگر بر روى لايپزيك متمركز شده است. بر روى شهر كوچكى كه تا سال ۱۹۸۹ پشت پرده آهنين (اشاره به كمونيسم و آلمان شرقى سابق) قرار داشت و از آن پس به «شهر قهرمانان» معروف گشته است.
اين محلى است كه جمعه شب قرعه كشى دور پايانى جام جهانى فوتبال ۲۰۰۶ در آن انجام مى شود. لايپزيك از اين كه اين گونه در مركز توجه قرار گرفته و اين مراسم از طريق تلويزيون براى حداقل ۱۴۵ كشور دنيا پخش مى شود، احساس غرور مى كند. اين اضافه بر رل مهمى است كه لايپزيك در سقوط كمونيسم و برداشته شدن ديوار آهنين و متحد شدن دو آلمان ايفا كرده است.
فردا شب يعنى ۲۴ ساعت قبل از قرعه كشى هزاران نفر از قبيل همان كسانى كه تظاهرات غيرقانونى شان در سال هاى پايانى دهه ۱۹۸۰ باعث سقوط كمونيسم و ريختن ديوار برلين شد و به آنها «هلدن اشتاد» مى گفتند، يك زنجيره انسانى ۴ كيلومترى را به مناسبت قرعه كشى جام جهانى در سطح شهر تشكيل خواهند داد و مراسم خاصى را به اين مناسبت برپا خواهند داشت و ياد گذشته ها را زنده خواهند كرد.
جاده سازى ها و پروژه هاى ساختمانى طى روزهاى اخير با سرعت اجرا شده و به پايان رسيده اند تا از ترافيك در سطح شهر كاسته و تردد مردم و توريست ها آسان شود. نمايش هاى نور و رنگ در سطح شهر به راه افتاده و پرچم كشورهاى مختلف را در همه جا مى بينيد و مهمانخانه ها سرشار از مهمانان شده اند و رستوران ها چند برابر گذشته غذا توليد مى كنند تا جوابگوى توريست ها باشند.
وولفگانگ تيفنسى شهردار لايپزيك مى گويد: «ما براى اين مراسم از هر جهت مهيا شده ايم، زيرا اين واقعه مورد توجه تمام جهانيان قرار دارد. خبرنگاران زيادى از اقصى نقاط دنيا به اينجا آمده اند. براى لايپزيك بهتر از اين نمى شود.»
• سقف شيشه اى
شهرى كه از آن صحبت مى كنيم بيشتر از ۵۰۰ هزار نفر جمعيت ندارد و در ۲۰۰ كيلومترى جنوب برلين قرار دارد و مصر بوده است كه روش ها و تداركات خاص و فراوان خود را از هر جهت به نمايش بگذارد و البته تاسيسات و امكاناتش را. يكى از آنها عمارت «كان و نشن سنتر» با سقف شيشه اى آن است كه در آن يك مركز تجارى بزرگ قرار دارد و مى گويند از قرون وسطى به بعد در اينجا تجارت و معاملات اقتصادى داير بوده است! حقيقت هر چه بوده باشد، بيش از ۱۷۰۰ خبرنگار و حداقل ۵۰۰ نماينده و مسئول از جانب فيفا براى اين مراسم وارد لايپزيك شده اند و يا ظرف ۲۴ ساعت آينده مى شوند تا در فاصله ۶ ماه تا شروع دور پايانى جام جهانى قرعه كشى آن در اين شهر انجام پذيرد و ۳۲ تيم حاضر در صحنه بدانند كه در كدام گروه ها و در برابر كدامين رقبا قرار خواهند گرفت.
نه فقط سران فدراسيون هاى فوتبال كشورهاى حاضر در جام و اكثر قريب به اتفاق مربيان تيم هاى ملى آنان وارد لايپزيك شده اند، نمايندگان و مسئولان ديگرى نيز در ساعات پيش رو به اين شهر پا مى گذارند.
از آنجا كه «سيد» بندى هم مشخص شده، قرعه كشى دور پايانى نيز بر اساس توان و ميزان شانس تيم هاى حاضر در عرصه امكان پذير و مقدمات آن مهيا شده و حالا همگان فقط به گوى ها و قرعه هايى كه پس فردا شب از درون ظرف هاى مخصوص بيرون كشيده مى شود، چشم دارند و ۳۲ تيم حاضر در گام نخست به ۸ گروه ۴ تيمى تقسيم مى شوند.
• صدراعظم هم هست
در ميان مقام ها و مهمانان ويژه در اين مراسم، آنگلا مركل صدراعظم جديد آلمان و هورست كهلر رئيس جمهورى اين كشور نيز حضور خواهند داشت. چيزى حدود ۴ هزار نفر در اين مراسم حضور مى يابند و پس از انجام چند برنامه متنوع قرعه كشى برگزار مى شود كه ۳۰ دقيقه طول مى كشد. آخرين بارى كه جام جهانى در آلمان برگزار شد، به سال۱۹۷۴ مربوط مى شد و هنوز خط كشى و مرزبندى ها بين دو بخش اين كشور وجود داشت و ما دو آلمان داشتيم و رقابت ها در آلمان غربى برپا مى شد و لايپزيك آن موقع بخشى از آلمان شرقى بود. قبل از جنگ جهانى دوم لايپزيك يك مركز و مهد براى فوتبال آلمان بود و آن هم در حد و اندازه اى كه فدراسيون فوتبال آلمان به واقع در سال ۱۹۰۰ يعنى ۱۰۵ سال پيش در آن تشكيل و پايه گذارى شد. وولفگانگ نيرزباخ نايب رئيس كميته سازماندهى جام جهانى پيش رو مى گويد: «ما مطمئنيم كه تلاش هاى ما براى استقبال از جهانيان و برقرارى دوستى بيشتر با آنان از طريق برگزارى اين مسابقات در لايپزيك و در مراسم جمعه شب نيز آشكار خواهد شد. ما مى خواهيم به تمام دنيا نشان بدهيم كه آلمان فعلى متفاوت با كشورى است كه در سال ۱۹۷۴ جام جهانى آن سال را ميزبانى كرد.»
نيرزباخ همچنين اميدوار است كه مردم ذاتاً پرشور لايپزيك غلط بودن اين فرضيه قديمى را كه مى گويد آلمانى ها مردم خشك و فاقد حس شوخى و بى انعطافى هستند به اثبات برسانند. او مى گويد: «اگر ما لايپزيك را براى اين مهم برگزيديم، دقيقاً به همين خاطر بود و در همين جا بود كه انقلاب آرام براى برچيدن كمونيسم از سال ۱۹۸۹ آغاز شد. ما مى خواهيم در لايپزيك و در مراسم جمعه شب نشان بدهيم كه نه فقط سازمان دهنده ها و برگزاركنندگان كاملى براى تورنمنتى بس بزرگ چون جام جهانى هستيم بلكه مى توانيم تمامى فضاى لازم و پرشكوه را به چنين ميدانى ببخشيم.»
• مغازه ها اين بار نمى بندند
در لايپزيك مثل ساير شهرهاى آلمان قانون منع كار مغازه ها در ساعات دير وقت شب وجود دارد اما به مناسبت در پيش بودن اين موقعيت ويژه و خاص و قرعه كشى دور پايانى جام جهانى اجازه داده شده است كه مغازه ها و رستوران ها از امشب تا جمعه شب چهار ساعت اضافه بر معمول و به واقع تا بعد از ساعت ۲۴ باز باشند.
لايپزيك مايل است خودش را در بخش شرقى معمولاً «كم فروغ و محدود» آلمان يك مركز توسعه و درخشش جلوه دهد و ساختمان هاى متعدد در حال احداث و يك شبكه جديد اندرگراند (مترو زيرزمينى) كه در حال كامل شدن است نشان از همين طرز باور دارد و شهرى را گواهى مى دهد كه رو به پيشرفت و تعالى و رها شدن از فضاى سرد آلمان شرقى سابق دارد.
تيفنسى شهردار لايپزيك كه پيشتر نيز از او ياد كرديم مى گويد: «روند پيشرفت لايپزيك موقعى كه كمونيست ها آلمان شرقى را گرفتند و آن را به پشت ديوار آهنين منتقل كردند، براى مدتى طولانى متوقف شد و اين شهر سال ها از نظرها دور ماند و نتوانست همان طور رشد كند كه شهرهاى آلمان غربى ترقى مى كردند. با اين حال كنجكاوى هاى زيادى درخصوص لايپزيك وجود دارد و با ما است كه در اين خصوص كارهاى لازم را انجام بدهيم و تصوير اين شهر را متعالى تر سازيم.»
• استاديومى كه كوچك شد
لايپزيك به جز اينكه امكان قرعه كشى مرحله نهايى جام است يكى از ۱۲ مكانى نيز هست كه بازى هاى اين مرحله طى خرداد و تيرماه سال آينده در آن برگزار مى شود. اينها شايد جبرانى بر ناكامى لايپزيك در كسب ميزبانى بازى هاى المپيك ۲۰۱۲ باشد.
در آن دوره لايپزيك حتى نتوانست از مرحله اول گزينش كميته بين المللى المپيك (IOC) عبور كند و در همان مرحله حذف شد و اين بار مسابقات دور پايانى جام جهانى در استاديوم ۴۵ هزار نفرى «زنترال اشتاديون» اين شهر سر مى گيرد. اين استاديوم سال ها به عنوان بزرگ ترين ورزشگاه آلمان شرقى سابق شناخته مى شد و ۱۰۰ هزار تن را در خود جاى مى داد و به دليل ملاحظات ايمنى آن را كوچك و كوچك تر ساختند و به شكل كنونى آن تبديل كردند. باز به حرف هاى تيفنسى رجوع مى كنيم: «وقتى نتوانستيم امتياز ميزبانى المپيك را به دست آوريم ابتدا بسيار ناراحت شديم اما اندك مدتى بعد مردم پرسيدند چرا همين جا توقف كنيم و به چه سبب هدف بزرگ بعدى را كه همان ميزبانى جام جهانى فوتبال باشد تعقيب نكنيم؟ اينچنين بود كه هرچه انرژى و توان داشتيم در اين خصوص به كار گرفتيم و اين يك حقيقت مسلم است كه لايپزيك هميشه شيفته و ديوانه ورزش بوده است.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اضافه بر آن در شرق آلمان كه پس از اتحاد آن با غرب برخلاف ادعاهاى مقام هاى اين كشور هيچ گاه صاحب پيشرفت و رونق اقتصادى بيشترى در قياس با گذشته نشد لايپزيك از معدود نقاط روشن در زمينه مسائل اقتصادى تلقى مى شده است و در داخل شهر و يا اطراف آن شعبات شركت هاى بزرگ مانند پورشه، بى ام و و DHL شروع به كار كرده اند. در عين حال ميزان بيكارى در منطقه به ۲۰ درصد مى رسد.
• شهر افسانه ها و بزرگان
لايپزيك كه طى جنگ جهانى دوم به شدت بمباران شد محلى است كه افسانه «فاوست» گوته در آن شكل گرفته است و يوهان سباستين باخ موسيقى سراى كلاسيك و مشهور قرن هجدهم آلمان نيز بيشتر زندگى اش را در آن گذراند.
حرف آخر را هم تيفنسى مى گويد: «اميدواريم كسانى كه به لايپزيك آمده اند، نقش و رنگ تاريخ و اهميت اين شهر را حس كنند و غرور فراوان آن را درك كنند و بفهمند كه چه شهر پرشور و زنده اى است.»
منبع: Times

بزرگترين شوى تاريخ لايپزيك

همه چيز براى برگزارى بزرگترين شوى تاريخ شهر لايپزيك آماده شده است. ۷۸ بيلبورد و صدها پوستر جام جهانى در شهر نصب شده است. به هر فروشگاهى كه مى روى پوستر فيفا پشت شيشه آن به چشم مى خورد. در مبادى ورودى شهر نيز در كنار تابلوى «به شهر لايپزيك خوش آمديد» لوگوى رسمى بازى هاى جام جهانى نصب شده است. جو اين شهر به گونه اى است كه اگر كسى كمترين علاقه اى به فوتبال نداشته باشد هم تحت تاثير آن قرار مى گيرد. قرعه كشى مرحله نهايى جام جهانى ۲۰۰۶ آلمان جمعه شب در مركز نمايشگاهى شهر لايپزيك برگزار مى شود. اين بزرگترين شوى تاريخ لايپزيك را هيدى كلام سوپر مدل آلمانى به همراه ستاره تلويزيونى آلمان رينهولد بكمن اجرا خواهد كرد. اين مراسم به طور مستقيم در ۱۴۵ كشور جهان پخش خواهد شد و ۱۵۰ شبكه راديويى و تلويزيونى در سراسر دنيا مراسم قرعه كشى جام جهانى را پخش خواهند كرد. اما برنامه هايى كه آلمانى ها در كنار مراسم قرعه كشى ترتيب داده اند هم بسيار جالب است. امروز نمايشگاهى با عنوان «قهرمانان آلمانى جام جهانى» افتتاح مى شود كه مرورى دارد بر سه دوره اى كه آلمان قهرمان جام جهانى شده است. «معجزه برن»، «شگفتى قيصر در مونيخ» و «يك شب در رم» سه بخش اين نمايشگاه را تشكيل مى دهند كه هر كدام يكى از سه دوره اى كه آلمان قهرمان جهان شده است را مورد توجه قرار داده اند. پنجشنبه نيز فيلم «پله براى هميشه» در سينماهاى لايپزيك اكران مى شود. در همان روز آلمانى ها قصد دارند «بزرگترين تيم ملى تاريخ آلمان» را در قالب يك زنجيره انسانى تشكيل دهند. اين زنجيره كه شامل هنرپيشگان و ستاره هاى ورزشى آلمان مى شود از مركز شهر لايپزيك تا ورزشگاه «زنترال اشتاديون» امتداد مى يابد. در روز قرعه كشى جام جهانى نيز گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان نشان عضويت افتخارى خود را از فدراسيون فوتبال آلمان و با حضور آنگلا مركل صدراعظم جديد اين كشور دريافت خواهد كرد. فيفا و مسئولان آلمانى برگزارى مراسم قرعه كشى برنامه ريزى خود را طورى طرح ريزى كرده اند كه تمام علاقه مندان فوتبال كه روز قرعه كشى در لايپزيك حضور دارند به عنوان سفير فيفا ايفاى نقش كنند.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27800

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'زنده و پرشور مثل لايپزيك، "شهر قهرمانان" مهياى قرعه كشى دور پايانى جام جهانى فوتبال است، شرق' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016