جمعه 16 آبان 1382

پرونده ايران-آمريكا روي ميز دادگاه لاهه، راي نهايي امروز صادر مي شود، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران
ديوان داوري بين‌‏المللي لاهه (ICJ) سر انجام امروز حكم خود را در مورد مناقشه ايران و آمريكا در قضيه انهدام سكوهاي نفتي جمهوري اسلامي ايران توسط آمريكا در جريان جنگ تحميل، اعلام مي‌‏كند.
به گزارش سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران، ايلنا، ايران از دادگاه لاهه خواسته است كه آمريكا را كه در زمان جنگ تحميلي فعالانه از رژيم صدام، رئيس‌‏جمهور وقت عراق، حمايت مي‌‏كرد، وادار به پرداخت غرامت در اين مورد كند.
اين در حالي است كه آمريكا نيز به عنوان يك مدعي در اين مورد، دادخواستي را عليه جمهوري اسلامي ايران تهيه و تقاضاي غرامت كرده است. واشنگتن مدعي است كه در جريان جنگ ايران و عراق بي‌‏طرف بوده است.
احكام ديوان داوري بين‌‏المللي الزام‌‏آور است اما اين دادگاه نمي‌‏تواند كشورها را مجبور به اجراي آنها كند. آمريكا سه سال پيش نيز يكي از احكام دادگاه لاهه را كه از واشنگتن خواسته بود حكم اعدام يك تبعه آلمان را لغو كند، ناديده گرفت و اين فرد را اعدام كرد.
به گزارش بي‌‏بي‌‏سي، اين پرونده براي واشنگتن پرونده حساسي است زيرا باعث يادآوري حمايت‌‏هاي گسترده سياسي، نظامي، اطلاعاتي و اقتصادي آمريكا از رژيم بعثي عراق در زمان جنگ تحميلي مي‌‏شود.
اين در حالي است كه يك شبكه تلويزيوني آمريكايي تصاويري از ملاقات "دونالد رامسفلد" وزير دفاع آمريكا با صدام را پخش كرده است كه در اين ديدار رامسفلد دستان صدام را مي‌‏فشارد و از موضع وي در مورد حمله به خاك ايران تمجيد مي‌‏كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1057

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پرونده ايران-آمريكا روي ميز دادگاه لاهه، راي نهايي امروز صادر مي شود، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016