پنجشنبه 18 دی 1382

خرازي: مصري‌ها نيز نام آن خيابان‌هايي را كه خواست ما بوده، تغيير داده‌‌اند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي - خارجي
وزير امور خارجه‌ي كشورمان تاكيد كرد: برقراري رابطه بين ايران و مصر مي‌تواند كمكي به كل منطقه و در جهت ايجاد امنيت باشد.
به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر كمال خرازي، وزير امور خارجه‌ي كشورمان در حاشيه‌ي همايش بين‌المللي «گفت‌و‌گوي بين فرهنگ‌ها» در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه پيرو صحبت‌هاي رييس‌جمهور در خصوص لزوم اثبات حسن‌نيت آمريكا در برقراري رابطه با كشورمان، چه اقدامي از سوي آمريكا را اثبات حسن‌نيت مي‌دانيد؟ گفت: موضوع رابطه‌ي ايران و آمريكا سابقه‌ي بسيار طولاني دارد و طبعا براي اينكه فضاي بهتري بين ايران و آمريكا ايجاد شود احتياج به گام‌هاي مثبتي است كه بايد برداشته شود تا در درجه‌ي اول زمينه‌هاي اعتماد به وجود آيد.
وي ادامه داد: اين بر پايه‌ي يك رويكرد جديدي بايد ساخته شود؛ تا به حال رويكرد آمريكا يك رويكرد خصمانه بوده و خواسته است كه با فشار و زور ايده‌هاي خودش را تحميل كند، در حالي كه ايران به عنوان وارث يك تمدن عظيم و برخوردار از ارزش‌هاي انقلاب اسلامي هيچ‌جا حاضر نيست كه تسليم زور شود.
وزير امور خارجه‌ي كشورمان تاكيد كرد: اگر سخن از گفت‌وگو باشد و اين گفت‌و‌گو مبتني بر احترام متقابل پايه‌گذاري شود، طبعا ايران حاضر است با همه‌ي كشورها گفت‌وگو كند، چنانكه با كشورهاي همسايه‌اش، اروپا و عموم كشورهاي جهان در حال گفت‌وگوست.
وي با بيان اين كه در اين گفت‌وگوها، مشروط بر وجود احترام متقابل و اصل برابري يا ما ديگران را قانع مي‌كنيم يا آنها ما را، گفت: آمريكا هم از اين قاعده مستثني نيست و اگر بخواهد رويكرد جديدي را در قبال ايران اتخاذ كند و آماده باشد كه بر اساس احترام متقابل و اصل برابري با ايران تعامل كند، طبعا فضا بسيار تغيير پيدا خواهد كرد، عمده مساله‌ اين است كه آيا دولتمردان آمريكايي به چنين برداشت جديدي رسيده‌اند يا هنوز سياست‌هاي گذشته‌شان را ادامه مي‌دهند.
وزير امور خارجه كشورمان ادامه داد: ايران در بحث مسايل هسته‌يي اثبات كرد كه از طريق گفت‌وگو مي‌توان بسياري از مسايل را حل كرد و اين الگويي است كه بايد ديگران از جمله آمريكايي‌ها هم آن را دنبال كنند.
خرازي در خصوص از سرگيري روابط ايران و مصر تصريح كرد: مصر را كشور مهمي مي‌دانيم، مصري‌ها هم مي‌دانند كه ايران كشور بانفوذ و مهمي در منطقه است. ما هر دو كشورهايي هستيم كه بيش از 60 ميليون جمعيت داريم و از پشتوانه‌ي تاريخي، فرهنگي و تمدني بسيار غني برخورداريم؛ هم‌چنين دو كشور در منطقه نقش سياسي مهمي دارند.
وي با اشاره به صحبت‌هاي اخير احمد ماهر، همتاي مصري‌اش گفت: اين صحبت‌ها مي‌تواند زمينه‌هاي گسترش روابط را فراهم كند و تا به حال نيز مذاكرات زيادي داشته‌ايم و به خوبي پيش‌ رفته‌ايم، اما اين مذاكرات بايد مراحل‌شان را بگذارنند تا زماني برسد كه بتوان به صورت رسمي از سرگيري روابط را اعلام كرد.
خرازي در پاسخ به سوال ديگر ايسنا در خصوص قول مقامات مصري براي تغيير نام خيابان‌هايشان، گفت: مصري‌ها نيز نام آن خيابان‌هايي را كه خواست ما بوده تغيير داده‌‌اند؛ اين در رابطه‌ي بين كشورها يك امر عادي است كه كشورها درخواست‌هايي از هم داشته باشند.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا لغو بخشي از تحريم‌هاي آمريكا عليه ايران مي‌تواند به خريد هواپيما از آمريكا منجر شود؟ تصريح كرد: تحريم‌هايي كه لغو شده صرفا تحريم در انتقال پول از آمريكا به ايران است و يك لغو همه‌جانبه نيست؛ هم موقت است و هم فقط راجع به انتقال پول از آمريكا به ايران است و تحريم‌هاي ديگر هم‌چنان به قوت خود باقي است.
وزير امور خارجه كشورمان در خصوص كنفرانس «گفت‌وگوي فرهنگ‌ها» و دستاوردهاي آن گفت: گفت‌وگوي تمدن‌ها يك بحث مبنايي است؛ ما به جاي جنگ تمدن‌ها قايل به گفت‌وگوي بين فرهنگ‌ها و تمدن‌ها هستيم؛ ممكن است بين تمدن‌ها و فرهنگ‌ها اختلافاتي باشد، اما اين اختلافات بايد موجب زيبايي بيشتر محيط انساني و سياسي و نه منجر به درگيري شود؛ بر اين مبنا طبعا نتايجي حاصل مي‌شود كه به يكديگر احترام بگذاريم و از طريق گفت‌وگو مسايل را حل كنيم و سعي نماييم براي ساخت جهاني آزادتر، زيباتر و متنوع‌تر به يكديگر كمك كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/3062

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خرازي: مصري‌ها نيز نام آن خيابان‌هايي را كه خواست ما بوده، تغيير داده‌‌اند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016